Varsellampe for olje (Passat 1.8T)

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte med Passaten igår og fikk lettere panikk når varsellampa for oljetrykk begynte å lyse... men før jeg fikk stoppet og sjekket oljenivå forsvant varselet. Oljenivå var helt som det skulle og jeg kjørte videre... litt senere skjedde det samme, varsellampa lyste og forsvant etter ett par sekund.

 

Er det kun oljetrykk varselet går på og hvordan kan jeg sjekke dette? Hva kan isåfall være galt? (foruten oljetrykksgiver)

 

Motor har foresten begynt å tikke en del når den er varm nå i det siste, kan dette ha sammenheng? Kan ikke være så dumt at olja er for tynn/tykk og at dette gjør utslag på oljetrykksgiver og tikking?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du nokke desverre ned med bunnpann og skifte/renske sil for oljepumpe!

99% sikker på at den er tett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje bruker du og hvor langt er motoren gått?

Har du sjekket oljefilteret, kan dette være tett? Bruk kun originale filtre, da disse har bypassventil ved tett filter. (Det har ikke f.eks. Purolator og Fram.)

Defekt oljepumpe (eller tett sil som Anders nevner)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det oppstått samme problem på min også. Oljelampa begynner plutselig å lyse under kjøring. Er det noen som har peiling på hva dette kan være? Oljetrykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste hadde jo vært å målt oljetrykket da, hvis du har mulighet til det. På 1.8T motorene er det ofte rasling i kjedestrammeren i bakkant av toppen. Gjerne ved oppstart, som kan være ett forvarsel om dårlig/tregt oljetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. En kjedelig feil det der altså....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste hadde jo vært å målt oljetrykket da, hvis du har mulighet til det. På 1.8T motorene er det ofte rasling i kjedestrammeren i bakkant av toppen. Gjerne ved oppstart, som kan være ett forvarsel om dårlig/tregt oljetrykk.

 

Betyr det ikke at kjede og kjedestrammern må byttes? Eller er det bare og ta ned bunnpanna og rense/bytte sil og olje og filter å så slepper jeg og bytte camkjede og strammer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser dere allerede diskuterer litt dette her, ser i bruker manualen at det er 3 oljelys, et for trykk, et for nivå å et for sensor, så ser jeg det at mitt oljelys på nivået lyser, men det er jo masse olje. Skrudde av toppen etter å ha kjørt motoren litt å latt ann kjøleseg ned så eg kunne jobbe. da ser jeg det at det er no masse olje på bilen. mener dere at det er silen eller filteret da ? alt dette er byttet for ca 4000 k siden. da jeg byttet stempelringer, toppakkning, ventiltettninger slipte ventilene osv etter motorhavari.

 

depper litt no når jeg fikk det lyset, frykter nytt havari...

noen som har inputt her ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Renset eller bytta du sila når du overhalte motor? Ny pumpe?

 

Hvis filteret er nytt kan det virke som sila/pumpa. Kan bytte filter for å være sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var olje trykks bryteren som hadde dutte ut, bytta denne så fiksa det seg.

Rensket silen jaaa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.