A6 2.5TDI V6 Quattro - Motoren skal ut, hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så driver jeg i disse tider og skrur ut motoren i min A6 2.5TDI Quattro.

 

Noen tips til hvordan jeg enklest får ut motoren?

Tenkte å ta ut motor og gearkasse i samme slengen, da traversen skal byttes likevel.

 

Jeg har tatt av fronten, og koblet av alt av ledninger, rør etc. med unntak av tilførsel for drivstoffet. Under bilen har jeg tatt av eksosen og skrudd av mellomakslingen og akslingene foran.

 

Hva bør jeg gjøre med motor/gearkasse når jeg først har de ute?

 

Det er byttet alt av kammer/vipper etc. for 30.000 km siden hos Audi.

 

Se også vedlagte bilde, noen tips om hva som er galt her?

 

Grunnen til at jeg tar den ut?, det lekker olje fra gearkassa en plass jeg ikke kan se hvor det er, samt at traversen er rusta i stykker og skal byttes. Også har jeg en ekstra bil i en mnd's tid, så da tenkte jeg at det var like greit å prøve meg. Har byttet motor på etpar biler tidligere, men første gangen på denne typen.

IMG_20110828_162934.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dårlige diesel retur eller tett veivhus filter ref google søk: 2.5 tdi v6 oil leaking injector seals rocker cover ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min a6 og lakk olje fra girkasse eller det så slik ut det som viste seg å være feilen var at flere av skruene som sitter i simmeringdekselet på utgående aksling hadde løsnet: klø : eg er sikker på at det hos meg hadde vært nok å strammet skruene, men eg byttet hele dekselet med simmering med det samme eg hadde ute kassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du utstyr til å løfte opp bilen er det nesten enklere å ta ut motor, kasse, travers og forstilling i en pakke enn å ta ut den svinetunge kassa alene.

 

Løsne fjærbenas tre skruer i motorrommet, skru av bremseslange, ABS-sensorledning og slitasjevarslerkabel. Av med vaier til girskift. Av med AC pumpe fra motoren og heng den opp i motorrommet, slik at du slipper å fylle systemet på nytt.

 

Det er smart å blinde de to dieselslangene straks du kobler dem av slik at minst mulig renner tilbake i tanken, siden det kan være vrient å få start på slik motor når drivstoffsystemet er mye skrudd på. Tipset er derfor også å la rørene til dysene være av kortest mulig tidsrom.

 

Oljegriset på bildet er trolig lekkasje forbi dysestammene eller fra toppdekselpakning. Førstnevnte blir som regel tett når du vasker gummitetningen skikkelig inni, sistnevnte blir tett når du kliner på egnet tetningsmasse i tillegg til gummipakningen. Det kan selvfølgelig komme av utette returslanger eller hull i innsugs-trykkslanger, men jeg tipper ikke det.

 

Når du først har motor og gir splittet og løse lønner bør du vurdere følgende:

- ny simring i bakkant av veiva inkl pakning til hele braketten, det finnes løse simringer å få fremfor hele plata som trolig Møller vil tilby,

- både nedre og øvre bunnpannepakning, da den øvre er problematisk å skifte i bil når travers er på.

- sjekk aksialklaring på turboen

- ta av og sjekk om kattene begynner å tette seg

- skift dieselreturslangene, bruk orginale da de er følsomme for feil type, dvs det blir lett lekkasje hvis du har slange uten utvendig tøystrømpe. Dette punktet gjelder KUN fordi du likevel må ha av toppdekselet for å tette lekkasje, ellers ville jeg heller skiftet dette senere for ikke å skaffe mer luft i systemet.

- sjekk vifteremstrammeren, disse har en tendens til å bli slitt i leddet, slik at hjulet peker skjevt.

- når kompressor likevel er av så er det en rimelig forsikring mot oljelekkasje å skifte begge o-ringene under oljekjøler og metallpakningen under hele braketten.

 

Forøvrig har jeg hatt oljelekk fra toppdekselet helt bakerst. Med ny fin olje så var det ikke lett å se at det rant der oppe og når oljen rant ned mellom motor og gir og på vei ned var blitt svart så var det lett å tro at det var simring i bakkant av motor som var sliten. Mulig det er det samme hos deg?

 

Mulig du kan plukke opp noen tips i samletråden også? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok litt tid, men da var motoren og gearkassa endelig ute, og i morra begynner jobben med skru på den. Jeg var innom Møller i kristiansand idag og spurte litt om oljeskift på gearkassa, og de mente at det var vanskelig å gjøre uten det riktige utstyret. Stemmer dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de mente at det var vanskelig å gjøre uten det riktige utstyret. Stemmer dette?

 

Det er ikke mye man kan gjøre på en bil uten det riktige utstyret, svært lite lar seg gjøre bare for hånd :P

 

Men det riktige utstyret er det mange som har liggende, og mangler du det så koster det ikke mer en en hundrelapp eller to.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54266

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Etter å ha lest igjennom tråden så ser jeg at det ikke ser ut som det skulle være noe problem å gjøre det med det utstyret jeg også har liggende :-)

 

En annen ting, er det noe spesielt jeg må passe på når jeg skal ta girkassa av motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting, er det noe spesielt jeg må passe på når jeg skal ta girkassa av motoren?

 

Skru av de tre/fire skruene som holder converter til startkransen, gjøres fra hullet som starteren sitter montert i.

 

Da blir det mindre griseri med olje, og de boltene må du uansett ha av før du skal montere kassa igjen. Mmontering skal skje med converter hengende i kassa og ikke i motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ska sei, her var det mye god hjelp å få :)

 

Jeg har nå begynt å se på motoren.

Det første jeg fant var en sprukket slange som kom ut fra Turbo'en. Og masse oljesøl rundt denne.

Se bildene. Er det normalt at det skal være olje i turboen?

 

Da skal jeg ut og dele motor og kasse så får vi se på fremgangen i løpet av helga. Må vel bestille masse deler på mandag : smil : Noen tips om hvor det er best/billigst å bestille disse delene?

turbo1.jpg

turob2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være olje inni turboen der nei.

Prøv også å ta vekk trykkslangen på turboen, den som går til IC, se om det er olje det også. Tyder på dårlige lager i turboen dette.

 

Hvordan er det forresten med slark? Sjekk inn/ut og opp/ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er normalt med litt olje,pga veivhusventilasjon...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe slark i lageret noen veier. Rent og fint i resten av turboen, så jeg antar det er i orden da.

 

Var forresten på møller og bestile deler og olje til gearkassa nå. Fikk igjen masse advarsler om at dette var ikke noe jeg burde gjøre selv, og han kunne nesten garantere havari på kasse etterpå. Kan ikke tro det skal være så vanskelig etter hva jeg har lest på diverse tråder og forum. Jaja prøver likevel :)

 

Er det noe problem å montere kassa i et stativ så jeg kan snu den opp ned mens jeg jobber med den eller er det fyfy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe slark i lageret noen veier. Rent og fint i resten av turboen, så jeg antar det er i orden da.

 

Var forresten på møller og bestile deler og olje til gearkassa nå. Fikk igjen masse advarsler om at dette var ikke noe jeg burde gjøre selv, og han kunne nesten garantere havari på kasse etterpå. Kan ikke tro det skal være så vanskelig etter hva jeg har lest på diverse tråder og forum. Jaja prøver likevel :)

 

Er det noe problem å montere kassa i et stativ så jeg kan snu den opp ned mens jeg jobber med den eller er det fyfy?

 

Hvis du ikke merket noe slakk i turboen radialt så vil jeg tro at du ikke nok erfaring til å bedømme det. I såfall kan vurderingen av aksialslakken også være gal. Det er alltid radial slakk i slike turboer, men det skal ikke være noe aksialslakk. Du får ikke tilstrekkelig tak med fingrene inni denne, du må bruke en tang.

 

Det sies fra erfarne mekanikere at oljeskiftet i seg selv kan medføre trøbbel på kassa. Mulig at det løsner noe grums som dras med og sperrer ventiler? Men uten oljeskift er man jo etterhvert garantert havari, så jeg er ikke tvil om at jeg heller skifter enn å ikke gjøre det på mine kasser.

 

Av samme grunn som nevnt kan man jo tenke seg at det kan være ugunstig å snu kassa rundt, men tror jeg ville tatt sjansen på det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med det nei :-) Prøvde forsiktig med en tang, og jeg kunne bevege den litt fraside til side, men ingenting ut og inn, prøvde litt hardere ut og inn, men kunne ikke merke noe bevegelse der.

 

Da har jeg tatt av konverteren fra kassa og åpnet fyllepluggen og tappeskruen så den får tømt seg for olje i løpet av natta. Olja var mørkegrå, nesten helt svart.

 

En positiv ting var at når jeg fikk delt kassa og motor så ser det ikke ut som om det lekker olje fra hverken akslingen i kassa eller veiva Det var rent og pent begge plasser, så olje som har sett ut som har kommet derfra, er nok den som har kommet fra Turboen eller iallefall ovenfra/utenfra en plass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller vel liten rolle om den hadde lekket litt fra bakre simring, den bytter du vel uansett sammen med pakningen bak hele plata som holder simringen?

 

Det er så mye jobb bare å løsne kassa og få den 25 cm bakover slik at simring kan skiftes, at det ønsker du aldri å gjøre mens det sitter i bil og spesielt ikke når du vet at du har hatt dette ute og lett kunne gjort det.

 

Forøvrig, kan du ikke legge inn noen bilder av motoren bakfra og inn i kassa? Vi har for lite av det her på forumet, kan være greit å ha hvis noen har spesielle spørsmål senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så du mener jeg skal bytte den når jeg først har den av, selv om den ikke lekker?

Er det da pakningen på motoren eller gearkassa du tenker på?

 

Jeg skal ta masse bilder og legger de inn etterhvert :-)

 

Tenkte jeg skulle lage en "Slik tar du ut motoren" tråd med bilder og guide etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så du mener jeg skal bytte den når jeg først har den av, selv om den ikke lekker?

Er det da pakningen på motoren eller gearkassa du tenker på?

 

Ja, simringen i bakkant av motor.

Den blir slitt så selv om den ikke lekker i dag så vet du ikke om den begynner to dager etter at du har montert motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da skal jeg gjøre det også. Takk for tipsene :-) Bunnpanna og filteret er nå tatt av gearkassa og den står og skal dryppe fra seg over natta.

 

Bør jeg fylle olje på kassa mens jeg har den av, eller vente til alt er på plass på bilen igjen? Noe sier meg at det er best å gjøre det når alt er koblet til på bilen igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting, bør jeg ta og tømme oljekjøleren og rørene også, kansje blåse gjennom forsiktig med trykkluft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tøm oljekjøleren når du først er i gang. Blir bra med ny olje overalt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var en ny runde i garasjen gjennomført. Ventilhuset er tatt av og bunnpanna er rengjort.

Det var endel grums i bunnen der ja. ca 5 mm med guffe på magnetene.

 

Skruene som måtte ut stemte ikke med tegningen jeg fant i den andre tråden, men det var lett å se, da det var alle de Torx-40 skruene som var der som måtte ut, og da løsnet ventilhuset veldig enkelt.

 

Alt er rengjort og pakket i en kasse med plast rundt så det ikke kommer dritt på det mens jeg venter på delene for å få det sammen igjen.

IMAG0024.jpg

IMAG0026.jpg

IMAG0031.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også begynte jeg en runde på motoren også. Sjekket over registerreima og så den hadde begynt å sprekke.

Er dette noe jeg bør skrifte når jeg først er igang? Den sprekken var den eneste jeg så.

 

Når jeg skrudde ut motoren, så var det noen hjemmemekka koblinger på dieselpumpa. Kan det være fordi denne er byttet en gang?

 

Hvis det er noen som vil at jeg skal ta bilder av noe spesielt, si ifra, så skal jeg fikse det.

Tok et bilde av motoren fra gearkasse-siden. Flere kommer når jeg fortsetter på den.

IMAG0042.jpg

IMAG0051.jpg

IMAG0046.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her er garasjen jeg står og jobber i. Rart at det skal bli så trangt i en dobbel garasje: smil :

IMAG0041.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig noen har byttet elektronikken på pumpa? Det er jo den som ryker på disse pumpene.

 

Det er naturligvis ikke lett å sette grensen for hva man bør fikse "når motoren først er ute". Spørsmålet er hvor mange km du skal kjøre på bilen i ditt eie.

Personlig ville jeg vurdert å tatt registeret selv om det kun har gått 20-30K, basert på en magisk formel som inkluderer antall år jeg skulle hatt bilen og antall km jeg kjører pr år.

 

Termostaten er meget brysom å ta når motor er i bil.

Vifteremstrammeren er et svakt punkt, hvor leddet blir slitt. Dette bør inspiseres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det en liten pause, men nå er det på an igjen.

 

Jeg må bytte evt få noen til å fikse traversen, da det er rustet et hull i den.

Er det noen som vet om det er samme travers på alle A6'ene av denne modellen, eller må jeg ha en som har stått på en 2.5TDI Q? Har tilgang til en 1.9TDI FWD og en 1.8TQ.

 

Kan jeg eventuelt få et sveiseverksted til å kutte bort rusten og sveise på nytt? Eller vil det ikke bli godkjent på en EU Kontroll?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.