Lakkere 2-skikts lakk ute i 14 grader, hvordan unngå appelsinhud?

Anbefalte innlegg

Skal lakke litt ute snart, og har tidligere erfart at med så kalde temperaturer som nå (12-15 grader) så blir det lett appelsinhud i klarlakken.

 

Dette er vanlig tynnerbasert acryllakk 2 skikts metallic, og ikke nymotens vannbasert.

 

Hvordan unngå appelsinhud i klarlakken?

 

Ha i mer enn de angitte 0-15% tynner?

Ha i mer eller mindre enn angitt herder?

Spraye tykkere lag?

Spraye færre lag?

Slipe mellom noen lag?

Større/mindre spray-avstand?

Mer/mindre trykk?

Mer/mindre mengde fra sprøyte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sprøyt 1 strøk klarlakk som vanlig og tynn den litt ekstra til 2. strøk. Om du tør så kan du kjøre avstanden ned til minimum 10-15cm og bruke raske bevegelser, da får du fin flyt men desto enklere er det også at det siger om en ikke har den berømte fingerspitzgefühlen...

Slik gjør jeg det om det er litt kaldt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset.

Det er bedre med risiko for et par sig enn å få en hel appelsin:p

 

Lurer på om jeg også skal ta første strøk relativt tynt?

Databladet sier 0-15% tynner, mulig jeg prøver 20% på første strøk for å se hvordan det fungerer.

 

Du mener altså at hvis første strøk blir lett appelsinaktig så vil det tynne strøk nr 2 fylle seg pent oppi porene? Eller vil strøk nr 2 på et vis løse opp første strøk også slik at alt flyter pent utover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan du legger klarlakken er helt opp til deg og hvor vant du er til akkurat den typen klarlakk.

Fremgangsmåten jeg bruker er å legge 60% strøk i første og full flyt i andre etter 5 minutter avlufting, dette funker fint med sikkens, lesonal og glasurit iallefall. Strøk 2 er alfa omega for finishen da første strøket uansett blir dekt av andre strøket, avluftingstida er også ganske avgjørende da det ikke bør gå for lang tid slik at klarlakken "lukker" seg før strøk 2.

Altså:

Bland klarlakken som vanlig og legg første strøk som vanlig med ca. 60% av full flyt, vent 5-6 minutter før du begynner på strøk 2 der du tynner litt ekstra for å få ekstra flyt.

 

Hvilken lakk er det du bruker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løfter denne opp igjen litt, jeg fikk ett dårlig resultat med klarlakken, den virker alt for tykk rett og slett og siden det er loddrette flater så er det ikke lett å legge på mye uten å få sig, men jeg har nå mattet ned igjen med 800 vannslip og tenkte å legge på ny klarlakk, men skal jeg da ta fremgangsmåte som beskrevet oppå grunning (1 lett, 1 medium og ett tett strøk igjen) og blande som beskrevet , bare være litt tøffere med fyllmengden, eller kjøre ett tett strøk til, bare tynne den litt mer ut (det er det som er mest fristende:) )

 

DSC_0059Large-1.jpg

 

her er lakken jeg bruker

 

DSC_0061Large.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hoho. her oser det at du ikke er lakkerer i allefall :P ! og det er ikke lakken sin feil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, nei, men det er nederst på dørene under sidelisten og de er fæl, så jeg har ikke så mye å tape på å prøve meg litt frem.

Men det var ekstremt stor forskjell å spraye med grunnfargen og klarlakken, klarlakken følte jeg liksom bare ble spyttet ut av sprøyten og laget en stor lakksky i tillegg mens grunnfargen kom ut i en helt fin dusj og var mye lettere å legge jevnt på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe. ja måtte smile litt :P

 

men sålenge du vet du har rett trykk på sprøyta så må vell klarlakken ha vært litt tykk ja, og vær sikker på at sprøyta er ren og åpne i alle kanaler. jeg tynner ofte opp til 20% . men det varierer såklart på merkene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være tynneren som fordamper for fort (type tynner/temperatur/andel tynner), for stor avstand fra dyse til objekt, for lite lakk, feil dysetrykk eller feil dysestørrelse osv osv..

 

Måler du dysetrykket med eller uten luftstrøm gjennom pistolen?

 

Er vel noen durkdrevne lakkeksperter her inne som kan hjelpe, men som oftest er det greit å lese seg fram og søke litt rundt. Både her inne og på google, så finner du litt mer ut av ting. Du finner en del svar angående lakkdefekter på Spies Heckers hjemmesider. innkjøp av viskosemål kan være lurt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm, så bare det stod 3-4 bar max på sprøyten så jeg skrudde kompressoren til 3,5bar, har ikke sjekket om den holder seg stabilt på det ved full åpning.

Men jeg lurer på om det rett og slett kan være klarlakken er litt for gammel altså (sikkert 6 år gammel: flau : )

Prøvde igjen med mer tynner i, det ble bedre men antydning til ørsmå luftbobler i klarlakken, bør denne få stå en stund å hvile etter den er rørt ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør enten ha trykkjusteringen på sprøyta, eller så bør du ihvertfall ha et manometer montert ved sprøyten (Du kan fort miste en halv bar i slangen). Sørg også for å ha vannfilter montert. Kjøp deg ny lakk og juster dysetrykket med full åpning på sprøyta. Så ordner det seg sikkert.

 

Er sikkert noen flinke folk her inne som kan mer om dette enn meg, så du får vente å se om noen svarer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm, så bare det stod 3-4 bar max på sprøyten så jeg skrudde kompressoren til 3,5bar, har ikke sjekket om den holder seg stabilt på det ved full åpning.

Men jeg lurer på om det rett og slett kan være klarlakken er litt for gammel altså (sikkert 6 år gammel: flau : )

Prøvde igjen med mer tynner i, det ble bedre men antydning til ørsmå luftbobler i klarlakken, bør denne få stå en stund å hvile etter den er rørt ut?

 

Hehe klar lakken sin feil ja?

Luft bobler blir det om du har på for tykt eller for tidlig mellom strøkene..

 

Man får det i allefall penere en dette med spraybokser kjøpt på bilxtra (2k)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipset som Eirik ga i post 2 og 4 fungerer helt utmerket. Har sprøytet noen få ganger siden dette og alltid med "perfekt" glans. Et par antydninger til sig, men heller det enn apelsinhud overalt. Siget kommer der jeg har glemt meg og holdt pistolen litt i ro.

 

Når jeg tror jeg er ferdig med et felt så setter jeg meg ned og ser på resultatet opp mot lyset. Hvis det ser vått og jevnt ut så er det nok, ser det fortsatt "tørt" ut etter å ha flytt utover 15-20 sek så må man ha på en liten dusj til på det "tørre feltet så det flyter fint utover.

 

Støk nr 2 starter max 5 min etter at man er ferdig med første runde, og da har lakken tørket max 8-9 min der man starter. Denne tiden kan også kortes ned for best mulig flyt.

 

Det står 0-15% tynner i hiddenbladet, jeg har brukt 20% på første strøk, og en bitte liten dasj ekstra i andre strøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.