Anbefalte innlegg

1. Noe jeg lurer på her, når bilen går på tomgang, bruker denne mere bensin en når jeg kjører. Så at forbruket gikk fra 1.09 l/m til 1.3 l/m på 5 min i stillståenes kø i Ski idag.: klø : Noe formening om dette?

2. Ventiltikking etter at bilen har stått rolig over 6 timer, og at tomgang jager opp og ned. Jevner seg ut når jeg får kjørt litt. :confused:

3. Ryker så grønnj.... etter at den har stått over natta.... Grå/hvit røyk? : klø :

HJELP!!!!!!!! :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Mitt forbruk ved tomgang er på rundt 1l, jeg vet ikke om dette er normalt da.

Dette kan du sjekke ved å gå inn i en hemmelig meny, mener det er slik:

slå på tenninga->hold inne mfa knappen->slå på motor.

da skal du få opp 3 valg, bytt med MFA, den ene er det faktiske forbruket, ikke snittet.

Mitt snittforbruk er forresten på 1.2-1.3 : smil : er vel en kombinasjon av autoLAT og tung fot :)

Det er normalt at forbruket går opp når du står stille, fordi det er en kalkulasjon mellom kjørte KM og brukt bensin.

Så dermed vil forbruket gå opp hvis du ikke kjører :)

2. Har du OBD1(med fordelerlokk)? Da har du nok en ISV(tomgangsregulator) den blanke ved siden av gasspjeldet, den bør vaskes, men det kan være andre ting også.

Google it! :)

3. Normalt med litt røyk, så lenge motoren ikke drikker vann så er det ikke stort man kan gjøre?

hvis røyken er grå kan du jo ha lekkasje i en dyse? ikke at jeg er noe expert.. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det skal jeg prøve, men hva heter den menyen? står det no?

2Jeg har OBD1 ja. Takk for forslaget...

Er ganske ny i gamet når det gjelder bensin motor og vr6, men vil vite alt!! he he

3 ikke vet jeg..... jeg er ikke noe expert ihverfall he he.

men en annen ting, er det normalt at den bruker syyyykt mye bensin når man starter bilen? Fikk gjennomsnittet på 3,4 l/m, men den sank drastigst ned etter jeg begynner å kjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det skal jeg prøve, men hva heter den menyen? står det no?

2Jeg har OBD1 ja. Takk for forslaget...

Er ganske ny i gamet når det gjelder bensin motor og vr6, men vil vite alt!! he he

3 ikke vet jeg..... jeg er ikke noe expert ihverfall he he.

men en annen ting, er det normalt at den bruker syyyykt mye bensin når man starter bilen? Fikk gjennomsnittet på 3,4 l/m, men den sank drastigst ned etter jeg begynner å kjøre.

1. Det står ingen ting tror jeg.

2. Google er din venn :)

Det samme skjer med meg.. sikkert normalt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensin forbruket er som Jan Erik sier, du vil få høyt forbruk fordi det er jo liter pr mil. Når du ikke har kjørt noe, så vil du ha sky høyt forbruk pr mil for du har ikke kjørt en meter. Hmmm håper du skjønte det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen bruker nå 0.85 på forsiktig/vanlig kjøring etter jeg helte i STP dyserens.

Forbruket er på gjenomsnittet, derfor viser den mye. pr. 100 km

Hvit røyk er visst kondens i tanken, og er visst vanlig ved kald bil, spesielt ved kaldere årstider. REF: Erlin Røed

Takker for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vet dere at bilen bruker så mye bensin på tomgang? Fyller dere tanken helt full, la bilengå på tomgang så kjører dere til neste bensinstasjon igjen?

MFAen måler ikke helt riktig når det er mye bykjøring/kø.

Normal forbruk på en VR6 ligger vell på blandet normal kjøring mellom 0,95-1,1.

På langtur er det mulig å kjøre bilen mellom 0,75-0,9.

Bare bykjøring er vel gode 1,2 og oppover mulig.

Ventiltikking kan også være kjetting i motoren eller oljetrykk. Har bilen gått over 120.000km uten regkjedeskift er det på tide, og ikke glem oljepumpa når du er pågang.

Bruker motoren mye vann eller olje?

Hvit røyk når du starter bil kommer fra eksosen. Når eksosen er varmt etter du stoppet bilen trekker den luft til seg og luften kondenserer i eksosen.

Derfor ser man ofte biler på motorveien som spytter ut masse vann når de gir skikkelig på.

Ikke noe man må tenkte på, men røyker bilen alltid hvit så bruker den vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror forbruker som viser, ikke helt sikker, er når hjulene triller, så slår gjenommsnittet inn... Ikke helt sikkert på hvordan det funker men...

Jeg gjorde et lite forsøk her... Kjørte i 80 km, satte bilen i fra og trillet, nullstilte MFA 1, da visste den 0,4.

Regkjede ble byttet på ca 95000, da forrige eier kjedet seg litt he he, (gikk sykmeldt he he)

men oljepumpe ble nok ikke byttet..

Når det gjelder olje bruk, brukte den mye, ,men skiftet olje på den og olje filter, er det normalt bruk :)

Vann bruker den litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.