Anbefalte innlegg

Hei. Under en kjøretur igår, så skjedde det noe mystifistisk. Symptomene er som følger:

 

* Går DÅRLIG, lader ikke det den skal, trykket kommer i tillegg senere enn normalt.

* Dårlig respons på gassen, motorlyden høres veldig "slapp i fisken" ut.

* Når jeg stoppet og åpnet panseret, ble jeg slått i trynet av en ekstrem varme, som da kom fra grenrør/turbo/etc. Ikke så ille at alt var rødglødende etc, men det var MYE varmere der enn hva det pleier å være.

 

Dette var sent igår, så jeg fikk ikke sett stort mer på det da. Var en tur borte i garasjen nettopp og tittet og kjente både her og der og litt til her og der, og kunne ikke se eller kjenne noe utenom det normale. Eneste er at turbotrykkskontrolleren (av type TurboXS HPBC) lekker luft (prøvde å blåse) ved fin-justeringa, men dette er vel normalt(???). Prøvde også en rask oppstart, og den sleit med å gå på tomgang uten at jeg hjalp den med gassen, og var veldig treg i responsen mtp pedaltrykk.

 

Skal få lånt meg en laptop i morgen og få koplet til sprutet, for å se om det er noe humbug ute å går der...

 

Ellers... Teorier?! Hvor burde jeg begynne å feilsøke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som gåen lmm. men få lest av feilkoder så har du en pekepinne på hva som kan være galt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har bil med hiddensprut du har du ikke ? viktig å få med i så fall om du har org sprut osv.

 

varm eksos på cruising høres ut som sein tenning?

 

evnt blir den uggen på denne måten med feil tps signal.

 

mange muligheter, men om du beskriver oppsettet er det større sjans for å gi bedre tips:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan også sjekke at du ikke har blåst av slangen til mapsensoren. enten på ecu eller innsuget. eventuelt trykkteste slangen å se. men som helge sier, trenger vi mere info om hva som er gjort og hvilket sprut du har.

 

uten mapsensoren vil bilen også få tomgangs problemer, og det er livsfarlig for motor å kjøre på med ladetrykk. du kan koble til sprutet og lese av mapsensoren der. viser den atmosferisk trykk når motoren går på tomgang, har du garantert ett problem der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sprut på den ja (Autronic SMC).

 

Har fan ikke tid til å så sjekket noe idag, så det blir utsatt til i morgen. Fikk også tips av en kompis om at det kunne være turboen som er gått fyken, noe som vel egentlig ikke høres helt fjernt ut mtp symptomene...(?)

 

Ellers ang oppsett, er det meste her: http://forum.vwaudi-club.no/showpost.php?p=1701227&postcount=218

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ikke helt hvorfor bilen plutselig skulle gå dårlig på tomgang om du plutselig vraker turboen. Jeg tror turboen er like hel ut i fra det du skreiv oppi her. Men det gjennstår da å se ;) lykke til ialleflal :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke turboen er røket;) om den hadde røket ville du mest sansynligvis hørt d;) men kan vere lmm eller att katalysatoren har gitt seg? hender ikke ofte men har verdt borti att innmaten tetter eksosen og det gir utrolig dårlig responst på gass og den lader meget dårli. det kan vær en mulighet og sjekker om det ikke er noen av disse tilfellene ville eg fått plugga i en diagnose tester og sett hva som kom opp ;) håper det hjelper, kan og vere att du må justere reg reim att den ikke er helt 100% har verdt borti d tilfelle å måtte bare justere litt så tenning og alt ble 100% men da må du eventuelt på et verksted med diagnose utstyr som kan diagnotisere tenninga for hver gang du justere litt, hvor lenge er det siden reg reim ble skifta ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde omtrent samme problemet med en a4tq for noen år tilbake, der var det katalysator som var potte tett, så holder en knapp på det..(om du har det :P) Men kan sikkert være mye anna rart og.. Prøv å ta av eksosen å rægg en liten runde :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel nå er det vel der dette med viktigheten av en god beskrivelse av oppsettet er nødvendig for å kunne gi noen tips.....

men ettersom han bruker autronic sprut kan vi utelukke at lmm skaper trøbbel;) og om mine antagelser er riktig er dette en bil med litt trimmingsgrad så vi kan utelukke katalysator også:)

 

Har hatt samme symtomer med tps med feil grunninstilling. koble til pc å les ut verdier er vel plassen å starte. å resette/kalibrere tps er en enkel å kjapp sak :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. Her kan man trygt utelukke både lmm og katalysator ja... =) (Link til oppsett står i innlegg#5)

 

Fikk koplet meg opp med pc mot sprutet idag, og TPS-innstillingene var spot on. A/F-ratioen derimot, den var litt på bærtur... Den lå på rundt 10.5, så kanskje ikke så rart at det blir litt småvarmt oppi der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror da det... Dette var når bilen stod stille og jeg kjørte den på tomgang og ruset den litt opp og ned, så wg har vel ikke så mye å foreta seg akkurat da.

 

Tenker litt at det kan være sprekk ett eller annet sted, så den trekker inn falskluft... Får prøve å spraye litt startgass rundtomkring, og se om det skjer noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei min var nokså lik som du forklarer ei gang, men jeg byttet flere deler samtidig (lite smart) men byttet lmm tps hjerne og wg så ble den bra igjen:) bare et skudd i blinde:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte faen... Etter å ha brukt nøtta litt, og forhørt meg med guruen på jobben, så ja... Når det ikke er noen LMM, så skal vel ikke en vakumlekkasje ha noen som helst påvirkning på AF´en uansett?!

 

På den annen side, så ble ikke dette målt med bredbåndslamda, men med det originale greiene, og det er vel en slik MAP-sensor?! Er disse egentlig til å stole på...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka at tenningen er som den skal? At ikke festebrakett til fordeleren har løsna slik at tenning har forsjøvet seg?

 

 

Og ja, hvis det er vakumlekkasje i samme kretsen som mapsensoren henger, så blir det krøll! Vakumlekk lager forsåvidt krøll uansett hvor det er.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har ikke løsnet, så da regner jeg med at den sitter der den skal...

 

Ingen som vet om dette originale AFR greiene (MAP-sensor?!) er til å stole på? 10.5 er jo ganske drøyt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den MAP-sensoren er neppe til å stole på... Den viser AFR 10.5 også før motor er igang, altså når den da kun måler barometrisk trykk, og den står på akkurat det samme også etter oppstart. Legger ved en printscreen fra autronicen.

543543.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MAP sensor (Manifold Air Pressure ) har da ingen ting med AFR (Air Fuel Ratio) å gjøre. Map sensor måler trykket i manifold, er vakum på tomgang og overtrykk ved ladetrykk.

 

Men er det koblet opp lambda måler på sprutet ditt da?? selv om muligheten er der er det mange som kjører hidden sprut uten lamba måler oppkoblet, så om AFR verdiene er på tur kan det rett å slett være at lamba måler ikke er koppla opp.

 

(PS AFR 10,5 er ikke helt på tur,ivertfall ikke på fullgass, det er noe fett men neppe årsaken til problemet ditt

 

Edit : ser av bildet ditt at manifold presure er ca 0,6 bar å er vel ca der det er normalt å ligg ved lukket gasspjeld på tommgangsturtall , så det er jo et lite hint om at slangen til MAP sensor er inntakt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"The Manifold Absolute Pressure sensor (MAP sensor) is one of the sensors used in an internal combustion engine's electronic control system. Engines that use a MAP sensor are typically fuel injected. The manifold absolute pressure sensor provides instantaneous manifold pressure information to the engine's electronic control unit (ECU). The hidden is used to calculate air density and determine the engine's air mass flow rate, which in turn determines the required fuel metering for optimum combustion"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/MAP_sensor

------

Nå er det jo mulig at det ikke fungerer slik når man bruker hiddensprut, det vet jeg ikke, men med "vanlige" motorstyringer så bruker de da enten MAP- eller MAF-sensor for å beregne drivstoffmengde?

 

Det er ikke koplet opp noen bredbåndslambda nei. Og jeg sliter litt med å få det som skjer på skjermen til å stemme med det som skjer i motorrommet. At det blir helvetes varmt på eksos-siden tilsier vel heller en mager enn en feit blanding? ...og 10.5 er jo ganske langt unna magert!

 

Prøvde å søke etter vakumlekasjer idag ved hjelp av startgass, men nei... Ingenting.

 

Får vel ta å få tak i en bredbåndslamda så jeg får en avlesning som er bankers.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, Men hvordan "vet" autronicen din AFR om ikke lambda er koblet opp..... jo det vet den ikke... derfor er AFR som står i vinduet der ikke reel... så ikke bry deg om den, koble heller opp en bredbandslambda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den viser 10-46 når det ikke er inkoblet noe sensor.map sensor verdien på en lett trimmet audi på tomgang breuker ligge rundt 55-60 kpa.en real luft lekasje i rørgata er vel noe som tar med seg alle symptomene du har vel-rødglødende turbo +grenrør.tregt ladetrykk går dårlig,startgass funker ikke.slanger bak på innsuget bruker gnages av på 3b

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snudd innsug, så det er jo ikke spesiellt mye rørgate å ta av her. Prøvde som sagt startgass... Foret det rett i turboen først for å se hvordan den reagerte på det, og da kvelte den seg. Sprayet så rundt "overalt", uten at det skjedde noe som helst. Var det en svær sprekk noe sted, så burde jo gassen bli sugd inn der, og motor kvele seg igjen? Uansett, grenrør blir jo også sykt varmt når den står å går litt på tomgang/lavt turtall også, altså uten at det er noe ladetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt de samme probleme som deg, byttet innsug og styrte på, viste seg til og være pakningen mellom gasspjeld og innsug som va morken og det kom da luft inn der, va ingen reaksjon ved startgass men tydligvis så har en PITTE liten lekasje sykt mye og si..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.