Anbefalte innlegg

Sindre: Men hadde du hiddensprut uten LMM...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk tenningen. Hvis registeret sitt har hoppet over en tann, eller det har skjedd noe meqd fordeler som gjør at du får feil tenning så blir det sykt varm eksos. På golf hvis du ikke justerer tenning på riktig måte så kan du få opp til 20 graders ettertenning og da kan downpipen bli rødglødende bare ved å stå på tomgang.

 

Så jeg hadde fått tak i en prøvelampe og sjekket om tenningen er riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt en relativt lang session i garasjen. Hadde også med han far, som har jobbet som bilmekaniker i over 20 år, så han har jo relativt god peiling, allikevel ble vi vel ikke stort klokere...

 

Det som ble gjort var:

 

Sjekket register. Men her var det jo noe problematisk, da jeg har 3B topp, og AAN blokk. Hvor er referansepunktet på AAN blokk? Kunne ikke se noe, bortsett fra en slik "tapp", men denne var vel egentlig noe for bred/stor for å kunne være det?!? Se bilde, var vanskelig å få til noe ålreit bilde av det, men ja, forhåpentligvis skjønner dere.

 

Oversiktsbilde.

DSC_0859.jpg

 

Noe nærmere.

DSC_0858.jpg

 

Eller sitter referansepunktet på dekselet som dekker registeret?! Det har ikke jeg i så fall...

 

Uansett... Merkinga på kamdrevet linet opp mot merkinga på toppen, og da linet også 0-merket på svinghjulet opp riktig i "vinduet". (Merket på nederste drevet stod også, sånn på øyemål ihvertfall, på den tappen avbildet over). Da skal det vel være riktig?

 

Men igjen, når vi prøvde med prøvelampa så fikk vi ikke det til å stemme med tenningsgraden jeg får opp på autronicen (som da var 15 grader på turtallet vi prøvde på), når man da justerer for 15 grader på prøvelampa, så skal jo 0-merket dukke opp i vinduet? Men det gjorde det altså ikke. Prøvde også å justere den helt ut (som vel var fra 0 til 60 grader, hvis jeg husker riktig nå...), men fortsatt inget 0-tegn i vinduet! Det er jo selvsagt mulig at fattern begynner å se litt dårlig... Det er jo ikke akkurat stort det merket. %"&!!!

 

ER DET MULIG at tenningsgraden faktisk varierer fra hva autronicen melder at den er?!

 

Begge bensinpumpene går.

 

Hadde også av fordeler og sjekket der. Alt så og kjentes riktig ut!

 

Byttet plugger, det hjalp noe, men fortsatt var den relativt daff. Putret og boblet i eksosen. De som satt inne så ikke akkurat pene ut heller...

 

DSC_0861.jpg

 

DSC_0862.jpg

 

I tillegg, som nevnt tidligere, er det også tendenser til røyk i toppen. Idag etter at den fikk gå litt, så ble det såpass at det veltet ut av luftfilteret som sitter på catchtanken. Hva i all verden kommer det av?! Kan det være at det har blitt såpass mye sot og drit (SE PLUGGENE), at ventilene ikke lukker helt?! Eller at hele systemet omtrent er "sotet igjen"....?!? Ifølge forrige eier (som bygde opp bilen), er den mappet med noe fetere blanding enn hva som er vanlig, for å få litt mer marginer å gå på... Kan det være dette som nå etter tja, 7-8000 kjørte km er årsaken til at faenskapet ikke fungerer som det skal?

 

Eller? Jeg er åpen for forslag....

 

%"%"&!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

varm eksos på tommgang og crouising er symtom på sein tenning.. og om du ikke får det til å stemme med prøvelampa er jo det et hint om hvor du skal starte å leite.. jeg har kun enkel tenningslampe uten mulighet for forskyving, jeg har derfor endra oppsettet i autrinicen til 0 grader tenning og brukt lampa til å stille inn på 0 merker, for så å sette autronicen tilbake til der den var.

er også 0 merke på nedre reimhjul og nedre reg reim deksel som er noe enklere å bruke en svinghjul.

Men er jo rart at tenninga plutselig forskyver seg sånn helt uten videre da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det mente fattern at er veldig rart også, spesiellt siden det ikke var noe humbug i fordeler.

 

Men det kan jo hende det er noen guruer her som har peiling på om det er mulig at tenning varierer fra det autronicen melder at den er. Hadde vært greit å få en tilbakemelding på det.

 

Jeg får ta en titt med den prøvelampa selv i morgen tror jeg... Stoler ikke helt på det synet til fattern. Får prøve som du gjorde å stille tenninga til 0 i autronicen også, i tilfelle det er noe kødd med justeringa på lampa. Og det er det store "vinduet" man skal se i sant, og ikke det lille runde, som sitter litt lenger ned?! Og, så sant merkene på svinghjul og kamdrev stemmer, så er vel nedre reimhjul nødt til å stå riktig også? Sånn i og med at jeg ikke har noe regreimdeksel, så blir det litt vanskelig å få sjekket den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kom på en ting.. har du sjekket at syl 1 er på topp når merker er i 0, tenker på i tillfelle kile har røket og veiv vridd seg i forhold til reimhjul?

 

En annen mulighet er at fordeler drev har løsnet og vridd seg noe fra kam (har selv opplevd dette)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ER DET MULIG at tenningsgraden faktisk varierer fra hva autronicen melder at den er?!

 

Den tenninga du ser inne på Autronicen, er den tenninga autronicen faktisk tror den er. Om dette på noen måte er feil, har du ett problem en plass, feks om noe har flytta på seg.

 

Svinghjulet har ett TDC merke som du kan bruke når du måler ut tenninga med tennings-lampa. Lås tenningen til 0 i sprutet og bruk en "dum" tenningslampe. Har hatt mye rare problemer med smarte lamper.

 

Det første jeg hadde gjort var å sette stempel 1 på topp, sjekk med ett skrujærn nedi der pluggen sitter, eller ett måleur for litt mere nøyaktig måling. Så sjekker du svinghjuls merket att det da står ca på rikig plass, så ser du på merket foran på svingningsdemperen. Da skal merket line opp med den tappen du viste bilde av oppi her. Om det ikke gjør det, har du mest sansynlig en knekt sporkile.

 

Autronic bruker hallgiveren i fordeleren som referanse punkt, så om kammene flytter på seg kontra veiva, vil du få tilsvarende feil tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bror har også noe av det samme problemet med sin S2! Den har Autronic sm3 riktignok og direct fire coiler.. Men den høres ut som en IMSA audi på tomgang og ryker noe voldsomt.. Pluggene blir helt svarte! blir spennende å se om du finner en løsning på problemet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kommi fram til noe løsning på problemet ennå? sliter med å finne ut samme problemet på bilen min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er skruinga i gang igjen, etter en alt for lang pause : flau :

 

Har fått skrelt av fronten, IC osv, og ved nærmere ettersyn, så stemmer IKKE merkene på svinghjul, veivdrev og kamdrev. Kamdrev og veivdrev liner opp, men da er merket på svinghjulet ikke å se i vinduet. Så mest sannsynlig er det som Helge nevnte lenger opp her. Kile som har røket så veiv har vridd seg i forhold til reimhjul og topp.

 

Prøvde å få av driten, men det var bare å gi opp. Må ha riktig verktøy. Den "VAG 2084"-nøkkelen (trooor jeg ihvertfall).

 

vag2084.jpg

 

Eneste problemet er vel da hva den festes i mot...? Har altså AAN bunndel og 3B topp. Fjernet fremre motorfeste, alt av AC og den frontbjelken. Hvis det er fremre motorfeste, eller noe i den originale frontbjelken, så er jeg fucked, og må få laget til noe customgreier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått lånt med en fin custom-nøkkel av Steinar Sjaastad (igjen TAKK) som fungerte helt av segselv uten noe rør utenpå. Fantastisk opplegg! Uansett. Kilen var (drumroll) ikke knekt.

 

Spørsmålet nå da er jo om jeg faktisk bommer litt på hvor merket på veivdrevet skal treffe. Har tatt et par bilder.

 

Når det ser slik ut i vinduet til svinghjulet:

 

IMG_0107.jpg

 

Så ser det slik ut på veivdrevet:

 

IMG_0105.jpg

 

Er dette faktisk riktig? Altså er at merket skal være på KANTEN av den tappen?

 

Når merket på kamdrevet var på punktet sitt, så var merket på veivhjulet ganske nøyaktig midt på den tappen.

 

Sååå.... Regreima har rett og slett bare hoppet over et par tenner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig riktig ut det der.

 

regreim1.png

 

regreim2.png

 

By the way: Verktøyet for å holde vibrasjonsdemperen heter "3256"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig riktig ut det der.

 

regreim1.png

 

regreim2.png

 

By the way: Verktøyet for å holde vibrasjonsdemperen heter "3256"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir meg over.

 

Status:

 

Register er satt riktig, sjekket i huet og ræva. Det ER riktig. Topp, ER riktig. Fordeler, ER riktig. ALT er riktig. Ingen feilmeldinger i Autronic. Ingen klier røket. Originalt svinghjul, kammer, damdrev, veivdrev, så merker skal stemme. Sjekket også at syl1 faktisk er på topp, og det var den. Glant oppi toppen og sjekket av ventiler stenger/åpner når de skal i forhold til merker, og det gjør de.

 

...men fortsatt oppfører den seg som om tenninga er HELT på bærtur. Den ble også mye værre etter at jeg rettet opp registeret(!) WTF!?

 

Nå... Starter greit, holder halv gass og den SNILER seg sakte opp på turtallet. Bruker vel rundt 10 sekunder på å nå 2000rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kilen i kamdrevet var knekkt og flytta seg ca 1 tann for så å kile seg fast igjen.

 

Flaks kaller man det! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og en STOR takk til Mr Opsahl for bistand =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen klier røket.

 

Huff, for en n00b.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.