Kakling/tikking ved 3000rpm, forsvinner ved mer gass eller mindrre gass

Anbefalte innlegg

Noen som veit hva dette kan være? Var og hentet en 74 Audi 80 GT, men har irritert meg over en kakle/tikkelyd siden jeg dro fra Trondheim. La ikke merke til den når jeg prøvekjørte, for da var det ikke så mye turtall.

Bilen har tenningsbank, men er det mulig å ha en konstant tenningsbank som minner om ventiltikking? Lyden er der ikke ved lavt turtall, men kommer rundt 3000rpm. Er der hele tiden om jeg har "cruisegass" i det turtallet, men forsvinner så fort jeg gir litt mer eller mindre gass. Kan man ha ventiltikk kun i et bestemt turtall? Krysser fingrene for at det ikke er rådebank, men forventer det verste. Og er det virkelig mulig å kjøre 45mil med rådebank uten at råder og stempler forsvinner ut av blokka? Den ene gangen jeg har hatt rådebank kom jeg ikke mer enn 10mil til sammen, om ikke mindre. Det er forøvrig olje på peilepinnen.

Dette er da en 1600 motor med Solex forgasser - XX er vel motorkoden. Skal innom RS Motor på Gjøvik i morgen for å høre om justering av forgasseren, så kanskje han veit noe mer. Veit godt hvordan rådebank høres ut selv, men klarer ikke å lokalisere lyden når jeg har hodet i motorrommet - hører det best når man kjører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dårlig respons her, gitt:p

Prøvd bilen litt mer nå. Hører ikke lyden når jeg ruser bilen i fri og holder turtallet rundt 3000-4000rpm. Klarer heller ikke å høre noe av den samme lyden når jeg står i motorrommet og gir gass. Lyden oppstår altså kun når motoren har motstand.

Kom med teorier, synsing og feilsøkingstips!

Edit: Lyden har vært der i flere år nå, får jeg høre av tidligere eier. Da kan det ihvertfall ikke være noe som er farlig, det er nå sikkert. Kan en/flere slitt(e) løfter(e), slitt lager på kam og andre ting lage lyd kun ved et bestemt område?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og passer topp fra en annen 1,6 motor rett over, sånn at jeg eventuelt kan slippe unna med en brukt topp i bra stand fremfor overhaling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS Motor på Gjøvik bekreftet mest sannsynlig min verste mistanke; rådebank. Det positive var at det ikke kostet store summen å fikse, så da får jeg pent bare koste på meg det, gitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.