Anbefalte innlegg

Skulle bytte lyspærer for ikke så lenge siden og når jeg tok opp hendene fra motoren når jeg var ferdig, så det ut som jeg hadde feiet pipa istedenfor.. Noen som vet hvor man kan foreta seg en skikkelig motorvask? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har plass å stå ute så kan du gjøre det selv..

Synes ikke det er et must å brukte høytrykk i motorrom men det er jo spørs hvordan motorromet ditt ser ut. Og hva er målet ditt for motorromvask.

Kjøp deg Mac124 Prickbort og Bilt Hamber Surfex HD. Kan godt anbefale og Chemical Guys Grime Reaper. Noen børster, vaskehanske, mf og du kommer langt med det.

Du legger på prickbort først. La det jobbe, sikkert i 10 min.

Så legger du på Surfex, kan begynne med 1:10 og se hvordan det går. Hvis ikke det tar nok går du ned på 1:5.

Grime Reaper kan du og blande ut 1:5-3.

Ville vært perfekt å hatt tilgang på skumkanon her men du klarer det sikkert uten og.

Har du tilgang på høytrykkspyler/vannslange så spyler du av avfettingen etter at det har virket litt.

Skal du bruke ht så dekker du til noen elektroniske komponenter.

Så legger du på utblandet Surfex eller Grime Reaper igjen og begynner med diverse børster og vaskehanske.

Spyler av, tørker og legger på plast/gummi fornyer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har plass å stå ute så kan du gjøre det selv..

Synes ikke det er et must å brukte høytrykk i motorrom men det er jo spørs hvordan motorromet ditt ser ut. Og hva er målet ditt for motorromvask.

Kjøp deg Mac124 Prickbort og Bilt Hamber Surfex HD. Kan godt anbefale og Chemical Guys Grime Reaper. Noen børster, vaskehanske, mf og du kommer langt med det.

Du legger på prickbort først. La det jobbe, sikkert i 10 min.

Så legger du på Surfex, kan begynne med 1:10 og se hvordan det går. Hvis ikke det tar nok går du ned på 1:5.

Grime Reaper kan du og blande ut 1:5-3.

Ville vært perfekt å hatt tilgang på skumkanon her men du klarer det sikkert uten og.

Har du tilgang på høytrykkspyler/vannslange så spyler du av avfettingen etter at det har virket litt.

Skal du bruke ht så dekker du til noen elektroniske komponenter.

Så legger du på utblandet Surfex eller Grime Reaper igjen og begynner med diverse børster og vaskehanske.

Spyler av, tørker og legger på plast/gummi fornyer..

 

Tusen takk ! kunne du spesifisert hvilken elektronikk som bør dekkes over? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig det som er av "åpne" kontakter kan du si.. Alt du ikke tror liker vann! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker med det samme som jeg vasker bilen med jeg... Har aldri hatt noe problemer med det, så lenge man blåser av med luftpistol på dvs synlige kontakter :P Har vaskeanlegg på jobben, med høytrykk.. Funker fjell!! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker med det samme som jeg vasker bilen med jeg... Har aldri hatt noe problemer med det, så lenge man blåser av med luftpistol på dvs synlige kontakter :P Har vaskeanlegg på jobben, med høytrykk.. Funker fjell!! :P

 

haha, heldig du da ! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort motorvasker i mange år, har aldri pleid å dekke til elektronikk, og har heller aldri hatt problemer med det. Har heller aldri behøvd å kjøpe X antall eksklusive produkter for å gjøre det rent og fint heller.

 

Det holder lenge med en god avfetting (Prickbort eller Biltema Kaldavfetting), litt såpevann (kjører samme såpe som utvendig på bilen, en grei voksshampoo) og en oppvaskbørste for det som sitter litt fast... Avslutter med å spraye over litt Autoglym Vinyl & Rubber shine som jeg lar tørke inn, blir så rent og fint!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bruker ikke noe for å blåse bort vannet heller? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lønner seg ikke å smøre inn all plasten med sånn gummifornyer, det blir så fettete da og alt støvet fester seg. Bedre å vaske det skikkelig reint og ikke ha på noe juks for å få det blankt. Motorrommet skal være rent ikke blank/fettete ;)

 

Forøvrig støtter jeg utsagnet over her ang det å ikke dekke til elektriske komponenter, her kommer man langt med sunn fornuft. Dvs du står jo selvfølgelig ikke med 100bars vanntrykk rett motkontakter, men de fleste kontakter tåler vann / fukt. Det som ofte kan bli et problem er fusk etterpå hvis du har plughetter/fordeler lokk eller coiler som ikke tetter helt. Men dette er jo en smal sak og ta av og tørke for evt fukt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bruker ikke noe for å blåse bort vannet heller? :)

 

Niks

 

Lønner seg ikke å smøre inn all plasten med sånn gummifornyer, det blir så fettete da og alt støvet fester seg. Bedre å vaske det skikkelig reint og ikke ha på noe juks for å få det blankt. Motorrommet skal være rent ikke blank/fettete ;)

 

Enig i det, men Autoglym Vinyl & Rubber gir ikke en fettete overflate slik som andre billige midler fra bensinstasjonen (Armor All). Bare spray den på det våte motorrommet, og lukk igjen. Åpner du opp et par dager etterpå er det vakkert, ikke fettete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sprayer masse avfettingsvæske på, lar den virke noen minutter og bruker høyttrykkspyler.

Tar ingen hensyn til å ikke spyle på kontakter.

 

Det fungerer fint på 2,2 20VT, 2,5tdi R5 og 2,5tdi V6.

 

På 88 mod 200 med MC motor måtte jeg alltid av med fordeler og blåse tørt etterpå, ellers fusket den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig medd så mange tips og erfaringer! litt lettere da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar motorrom sammen med vask av bilen iblandt når det trengs. Kjører på med skum, også spyler jeg av med Høytrykkspyler etter at skummet har fått virke. Fungerer finfint. Eneste problemet jeg har hatt er at man iblandt må ha av fordelerlokket for å tørke det innvendig på biler som har det, men nyere biler har jeg ikke hatt noen problemer med what so ever...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

herlig :) jeg skal vaske bilen i morgen, så da tar jeg motorvask samtidig! blir spennende å se om jeg får start på den igjen :) haha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å dekke over fordeleren på bilene mine når jeg har tatt motorvask, aldri hatt noe problem :) Har alltid lukket panseret og kjørt en tur med bilen etter motorvasken slik at den får varmet seg skikkelig opp og vannet fordampet, tror det kan være lurt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å dekke over fordeleren på bilene mine når jeg har tatt motorvask, aldri hatt noe problem :) Har alltid lukket panseret og kjørt en tur med bilen etter motorvasken slik at den får varmet seg skikkelig opp og vannet fordampet, tror det kan være lurt.

 

Det var ett veldig godt tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her, tatt massevis av motorvask på forskjellige biler opp gjennom årene. Samme metode - på med avfetting, la det virke litt, evt, gå over med en liten børste her og der, så spyle av med høytrykk (aller helst med varme). Aldri tatt noe hensyn til kontakter og "dingser" med høytrykken. Ingenting har noengang sluttet å virke, men på gamle bensinbiler med fordeler hender det man må av med fordelerlokket og tørke/blåse tørt. Fikk også vann under coildekselet på en AAN-motor en gang, men det var bare å ta opp og la lufttørke litt. Ellers tørker/blåser jeg ikke på noe i motorrommet. Mange er hysterisk redde for motorvask, men under de forholdene dette utstyret opererer, er ikke en liten vannsprut noe problem. Med hageslange får man det ikke rent uansett, får bare av det verste støvlaget..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her, tatt massevis av motorvask på forskjellige biler opp gjennom årene. Samme metode - på med avfetting, la det virke litt, evt, gå over med en liten børste her og der, så spyle av med høytrykk (aller helst med varme). Aldri tatt noe hensyn til kontakter og "dingser" med høytrykken. Ingenting har noengang sluttet å virke, men på gamle bensinbiler med fordeler hender det man må av med fordelerlokket og tørke/blåse tørt. Fikk også vann under coildekselet på en AAN-motor en gang, men det var bare å ta opp og la lufttørke litt. Ellers tørker/blåser jeg ikke på noe i motorrommet. Mange er hysterisk redde for motorvask, men under de forholdene dette utstyret opererer, er ikke en liten vannsprut noe problem. Med hageslange får man det ikke rent uansett, får bare av det verste støvlaget..

 

Når du tar motorvask, går ikke bilene på mer enn to sylindre på dagesvis da Spangen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet tips kan være å gjøre motorvasken med varm motor hvis du ikke har tilgang til varmtvann. Da får du bedre effekt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du tar motorvask, går ikke bilene på mer enn to sylindre på dagesvis da Spangen :P

 

Når du er så sta at du ikke tar av fordelerlokket for å la det tørke ja.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorvask går fint på tyske biler, men franske biler stopper berre dei ser høgtrykkspyleren. Mi erfaring hvertfall:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg vasker motorrommet så dynker jeg på med mye avfetting, lar det virke i 10min..

Fram med høytrykkspyleren å peiser på... bruker ikke enormt med trykk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg vaska motorrommet var på min S6..Der dynka jeg med sitrus rens og spyla med ht spyler etterpå, da begynte bilen å fuske. Viste seg at det hadde kommet vann under coil lokket. Tørka det opp og den fungerte fint:) Eneste probemet jeg hadde. Kommer nok til å vaske motorrommet på den jeg har nå også når jeg kommer hjem..En liten shining nå før minusgraderne kommer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde motorvask på min i går, og det fantes ikke problematisk ! :) Prickbort, høyttrykks spyler og Autoglym Rubber and Vinyl Care sørget for ett glimrende motorrom :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.