A4 Q 1999 - ABS slår inn i lav fart

Anbefalte innlegg

Har problemer med at ABS'en slår inn i lav fart, under ca 35 km/t. Verkstedet har sjekket kranser fremme, avstand på sensorer og byttet et hjullager bak, uten å finne feilen. Nå mener de at det kan være selve ABS sentralen/pumpen det er noe i veien med, men de kan ikke finne ut av dette sikkert via diagnose. Altså er alternativet "å bytte og prøve..."

 

Noen som har vært borti dette, og kan eventuelt Møller lese mer ut av systemet enn et "uoriginalt" verksted?

 

Bilen er en A4 1999 1,9tdi quattro, av den nye typen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har problemer med at ABS'en slår inn i lav fart, under ca 35 km/t. Verkstedet har sjekket kranser fremme, avstand på sensorer og byttet et hjullager bak, uten å finne feilen. Nå mener de at det kan være selve ABS sentralen/pumpen det er noe i veien med, men de kan ikke finne ut av dette sikkert via diagnose. Altså er alternativet "å bytte og prøve..."

 

Noen som har vært borti dette, og kan eventuelt Møller lese mer ut av systemet enn et "uoriginalt" verksted?

 

Bilen er en A4 1999 1,9tdi quattro, av den nye typen.

 

Opplevde det samme med min B5 like før ABS styreenheten takket og bukket for seg. ABS'en slo inn ved svært lave hastigheter (tørr asfalt og 20-30 km/t), så det er nok mulig at den er i ferd med å ta turen. Muligens den noldus loddingen ut mot pluggen som plager deg. Blinker det i varsellampen med 3 pip og gul ABS lampe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er ESP på denne, og varsellampa for ABS hverken blinker eller lyser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet med min og både med lav fart/ nesten gangfart og ved veldig høy hastighet.

så det er mulighet for at det er sentralen som er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tilgang på vag com så kan du sikkert logge ABS sensorene og se om det er en av di som tuller,du får opp hastigheren på hver hjul og vist en av di tuller vil den gå til 0 kmh ved lav hastighet..

 

Hadde samme greia på en passat,der kuttet den ene sensoren ved 8 kmh. og ABSen slo inn når hastigheten var under 8 kmh.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Measure blocks på abs-ecuen? Har ikke fiklet alt for mye med vag-com'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tilgang på vag com så kan du sikkert logge ABS sensorene og se om det er en av di som tuller,du får opp hastigheren på hver hjul og vist en av di tuller vil den gå til 0 kmh ved lav hastighet..

 

Hadde samme greia på en passat,der kuttet den ene sensoren ved 8 kmh. og ABSen slo inn når hastigheten var under 8 kmh.

 

Kan bekrefte at du kan logge sensorne med VCDS :) Prøv det :)

 

Measure blocks på abs-ecuen? Har ikke fiklet alt for mye med vag-com'en.

 

Ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel også være rust mellom taggene, da får man samme effekt som medfeil avstand til sensor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel også være rust mellom taggene, da får man samme effekt som medfeil avstand til sensor?

 

Ja, eller sprekt ring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet sier at de ikke får feilmelding ved avlesing av sensorer

Ringene er også sjekket foran, men kan det være at de kan ha sprekt/rustet bak også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet sier at de ikke får feilmelding ved avlesing av sensorer

Ringene er også sjekket foran, men kan det være at de kan ha sprekt/rustet bak også?

 

De får jo ikke frem noen feil, for ABS`en leser jo ingen form for feil, bare at den ene hjulet spinner "fortere" rundt grunnet sprekt ring! Kan godt være bak og, men trodde disse lå godt beskyttet inne i skiva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på quattro sitter disse rundt drivknutene, så kan godt være en bak om di har sjekka forran ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også sett at abs-ringer har sprukket på diverse modeller pga. rust på undersiden som sprenger ut. Derfor pleier jeg å ta av ringene fra defekte knuter som ringen er hel på, da disse går om hverandre i forhold til ulike modeller. Som jeg har erfart selv, så har det vært likt på 80/100/A6/S2/S4/S6, både quattro og fwd(ytre knutene foran).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En litt sen oppdatering, men løsningen ble å sette den inn til Møller. De klarte å lese av at problemet kom fra ABS på venstre bakjul. Det viste seg at det var rustet av en "tagg" på ABS ringen og det var årsaken til problemene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.