2,5tdi R5 havari? Audimotor i Volvo D5252T

Anbefalte innlegg

Hei,

 

sliter litt for tiden med en VAG diesel i en V70 98mod. Bilen gikk helt fint til butikken, men ville ikke starte etterpå. Bilen har vært innom 2 verksteder, hvor det ene har konstantert havari i bunndel, og det andre ikke helt vet hva som var feil annet enn at den ikke låter helt bra. Ingen av de hat åpnet opp, kun gitt diagnose utifra lyd og startproblemer. Det har også vært en oljelekkasje på den, men den har ikke vært kjørt tom (manglet litt over 2 liter).

Verkstedet har klart å få start på den (mye gass og hjelpestrøm), men den går ikke fint og dauer uten gasspedal.

Registerreimen har hoppet over 3-4 tenner og jeg lurer derfor om denne motoren tåler dette eller om den er boss. Hvor mange tenner kan den hoppe over før det blir dyrt? I tillegg har tappen på reg.reim hjulet på veiven forsvunnet, men bolten hang bra fast, så litt usikker på hva som kan ha skjedd der.

 

Poster det her i VAG forumet siden dette er en VAG motor og dere kan VAG motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er samletråd for den motoren: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562

Mekanisk sett er innmaten lik som på din.

 

Mellom Volvo og Audi så er det likevel mye som er litt annerledes utformet og som ikke går om hverandre: Dieselpumpe, innsug, eksosmanifold, turbo (kan moddes), bunnpanne, motorfester, vifteremstrammer, AC-pompe, servopumpe, servopumpebrakett.

 

Den tåler definitivt ikke å hoppe over tenner på registeret og i tillegg ha ødelagt veivkile. Det er liten tvil om at du som minimum har noen bøyde eksosventiler og noen ødelagte ventilløftere. Du kan også ha: deformasjoner i stempler, moste ventilløftere som har ødelagt topplokket, knekt kamaksel.

 

Denne motoren kan som regel ikke hoppe over noen tenner før det blir dyrt, for når den først hopper så hopper den så langt at det skades. Litt avhengig av hvor på de 4 taktene man forskyver kam/veiv så risikerer du at 3-4 tenner er mer enn nok til å gjøre skade. Siden din har tatt kilen så har den trolig hoppet mye mer enn de 3-4 du angir, de er trolig kun et resultat av at kilen har røket, hjulet har svirret fritt før remma hoppet ved bråstoppen.

 

Hvis du skrur selv så plukk avtoppen og inspiser. Hvis du ikke skrur selv så blir det trolig rimeligst å få tak i en brukt motor, fremfor å skru den du har i deler og reparere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er samletråd for den motoren: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562

Mekanisk sett er innmaten lik som på din.

 

Den tåler definitivt ikke å hoppe over tenner på registeret og i tillegg ha ødelagt veivkile. Det er liten tvil om at du som minimum har noen bøyde eksosventiler og noen ødelagte ventilløftere. Du kan også ha: deformasjoner i stempler, moste ventilløftere som har ødelagt topplokket, knekt kamaksel.

 

Denne motoren kan som regel ikke hoppe over noen tenner før det blir dyrt, for når den først hopper så hopper den så langt at det skades. Litt avhengig av hvor på de 4 taktene man forskyver kam/veiv så risikerer du at 3-4 tenner er mer enn nok til å gjøre skade. Siden din har tatt kilen så har den trolig hoppet mye mer enn de 3-4 du angir, de er trolig kun et resultat av at kilen har røket, hjulet har svirret fritt før remma hoppet ved bråstoppen.

 

Hvis du skrur selv så plukk avtoppen og inspiser. Hvis du ikke skrur selv så blir det trolig rimeligst å få tak i en brukt motor, fremfor å skru den du har i deler og reparere.

 

 

Tusen takk for kjapt svar Steinar. Da er denne motoren boss m.a.o. Får inspisere litt nærmere for å bekrefte det du skriver. Det sure er at den fikk ny register for ca et år siden, og det kort tid etter ble registrert slapp registerreim. Ikke helt umulig at et ikke navngitt verksted får noen ufine spørsmål i nær fremtid? Åssen forsvinner denne kilen egentlig? Hvis denne motoren er historie, hvor bør en kikke etter en ny en? Kan en f.eks. ta motor fra en Transporter uten turbo, montere på turbo fra havarert motor og krysse fingrene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sendt deg en PM vedr tips til kjøp av slik brukt motor. Jeg vet om en kar som har slik liggende. Ellers er det å tråle finn.no og svenske nettsteder. Også nettsteder for huggere går an å forsøke.

 

Det hender av og til, ved dårlig jobb ifm tiltrekking av bolten, at denne løsner. Så vil hjulet banke på kilen en stund, før den ryker.

 

Du kan hente blokk/topp fra Tansporter 2,5tdi, da denne har det samme vannuttaket foran på høyre side i toppen. Det vannuttaket mangler på Audi 100 og A6. Men stemplene på 88 og 102 hk Transporter har litt annen utforming i forbrenningskammeret, tilpasset den litt lavere effekten. Kammen er også noe slappere på Transporteren. Så det optimale er å få tak i en fra Volvo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.