A6en høres ut som en en Volvo 240

Anbefalte innlegg

Jeg har en A6 2.4 98-modell, og i sommer har jeg lagt merke til at på varme dager går motorlyden over fra å være en fin V6-lyd til å bli en ren viftelyd, en motorlyd som jeg har hørt mye på gamle Volvo 240er og endel nyere Range Rover TDV6.

Altså, det slår inn en eller annen vifte, som er så høy at den totalt overstiger motorlyden på utsiden. Inne i bilen hører man vel egentlig ikke så mye til det.

Har også hørt dette på noen andre A6er i sommer, er dette noe galt, eller blir de sånn om sommeren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel viskosevifta som lager denne lyden, om du har det da.

Når lageret i denne vifta blir varm, tar den bedre tak i vifta, noe som resulterer i at den blåser bedre, men bråker mer :)

Bare å sjekke i motorrommet om du har ei vifte som er koblet til en av reimene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er vel klar over at når du kobler til AC-anlegget, så tvangskjøres den elektriske vifta (det er to vifter) uansett temperatur-forhold. Denne vifta bråker ganske mye. Trykk inn "ECON" eller "OFF" på klimaanlegget ditt, og hør om det blir stille da ;) Hvis det gjør det, så er alt som det skal være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den velkjente AC-skrikingen også ja, men den oppstår kun når den er kald. På en annen side har jeg vel aldri forsøkt å kjøre med AC av på de varmeste dagene, men det er altså to helt forskjellige lyder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er reimdreven vifte med viscokobling på denne, så det er nok lyden av vifta som trekkes med mer av viscokobingen når det er varmt. Noe som er helt normalt på varme dager/høyere motortemp.

AC vifta er elektrisk og sitter ved siden av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.