Girolje på min Audi 100 Quattro C4

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen der ute som kunne hjulpet meg med hvilken girolje jeg trenger på bilen min?

Var innom Møller idag, og de hadde ikke muligheter til å gi meg noen info om viskositet, kun delenummer. Antagelig for at jeg skulle se meg nødt til å kjøpe deres olje til 350,- literen. Uaktuelt.

Det jeg fikk oppgitt hos møller var GL50, vet ikke hva dette er...?

Bilen er en 1992 Audi 100 Quattro 2,3 AAR C4

Om du trenger regnr for å finne info, er det BC79776

Takk! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Valvoline sin feks

Transaxle, manual/transferbox 5/1

· Capacity : Capacity 2,75 liter

· Use : Normal

· Intervals : Check 15000 km / 12 months

· Products : SynPower TDL 75W-90 gl5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du skal uansett ikke bruke GL5 på en VAG girkasse, men GL4. Dette forteller om typen olje det er snakk om. GL5 er for bakaksler, GL4 er for girkasser. Viskositeten er det som regel lite å velge mellom på giroljer, de fleste ligger som regel på enten 75w90 eller 80w90, så hva du kjøper er ett fett, om du vil ha Biltema eller dyre merkenavn som f.eks. Valvoline eller Castrol. Du kan også velge mellom mineralsk eller syntetisk. Den siste er nok noe lettere å gire med når motor/girkasse er kald, merkbart mest om vinteren naturligvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk, da skal jeg skaffe meg ny olje og få byttet den før vinteren setter inn ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du skal uansett ikke bruke GL5 på en VAG girkasse, men GL4. Dette forteller om typen olje det er snakk om. GL5 er for bakaksler, GL4 er for girkasser. Viskositeten er det som regel lite å velge mellom på giroljer, de fleste ligger som regel på enten 75w90 eller 80w90, så hva du kjøper er ett fett, om du vil ha Biltema eller dyre merkenavn som f.eks. Valvoline eller Castrol. Du kan også velge mellom mineralsk eller syntetisk. Den siste er nok noe lettere å gire med når motor/girkasse er kald, merkbart mest om vinteren naturligvis.

Den nevnte oljen dekker gl3,4 og 5 Glemmte bare å skrive det

http://valvoline.no/%5Cimages%5Cproducts%5CSynPower%20TDL%20%20SAE%2075W90.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TAF-X 75W90 er sterkt anbefalt av flere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er VIKTIG at du ikke bruker ren GL5 på disse. Jeg fikk det til min. "5 er bedre enn 4" mente han jeg kjøpte av. Det viser seg at det er tilsetningsstoffer i GL5 som reagerer med synkringene eller noe i disse kassene. Kassa var vrak etter et par tusen km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen! Har et lite spørsmål til når det gjelder denne saken.

Har vært rundt for å forhøre meg om denne oljen, men det viser seg at de fleste fører GL5 oljer, eller oljer som er GL4 og GL5. Er disse oljene like farlige for girkassen som den vanlige GL5?

Hadde vært greit å finne ut om jeg blir nødt til å kjøpe hos møller, som skulle ha den nette sum av 199,90 for 0,5 liter!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Oddmund er inne på, giroljer av type GL-5 bør man styre unna på girkassen da denne ofte har hypoidtilsetninger som angriper/tærer denne på messing og bronse. Imidlertid finnes det giroljer som har både GL-4 og 5 godkjenning og som kan brukes på VAG-girkasser som krever VW 501.50. Disse er selvsagt uten hypoidtilsetninger.

Selv bruker jeg denne; http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=43_55&products_id=267 Ser prisen har doblet seg siden sist jeg kjøpte for et halvt år siden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den du henviser til Hermann, er jo en GL5 olje...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte CASTROL TAF-X 75W/90 fra en nettside i England, så da blir det på stell om en uke eller to!

Takk for hjelpa gutter ;)

Edit: Prisen kom seg på rundt 390 kroner for 3 liter, kan nok kanskje vente meg litt moms osv, med tanke på at det var et firma som solgte dette, de bruker som regel ikke å merke pakkene som gave med redusert verdi :)

Edit2: SATAN så sterk krona er nå! Ett pund er 8,57 NOK nå, så bare hiv dere rundt å bestille fra England! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den du henviser til Hermann, er jo en GL5 olje...?

Den har GL-5 godkjenning ja, men kan fint brukes på VAG-girkasser der VW 501.50 (GL-4) er påkrevd. Hadde den inneholdt hypoidtilsetninger så hadde den ikke vært merket 501.50 ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

G 052 911 A1/A2 er oljen som benyttes av Møller. A1 er 0.5 liters flaske som ligger på 199,- .. A2 er 1 liters flaske til 322,- eller noe sånt. Etka sier at det er valgfritt hvilken av disse som brukes.

Ellers skal statoil ha 75/90 GL4/5 som kan brukes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.