Hvilke 2.0 blokker er like

Anbefalte innlegg

Har en 1994 audi 100 quattro med 2.0 16V (ACE)

Har skjært seg på en sylinder. Noen som vet om vanlig 2.0 blokk er lik med tanke på boltehull for toppen, kanaler, kompresjon osv? slik at jeg bare kan sette på 16V toppen på en vanlig 2.0 8V?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg kan se i etka, er det andre råder og stempel på denne motoren i forhold til 8V.

Er det da at blokka er lavare/høyere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stempel på 8v er veldig forskjellig fra 16v

 

ACE er vel fort ei langblokk det? kan jo bruke en 2E blokk, men da må du bytte stempler minimum

 

ABF blokk kan du vel og bruke, dette er 16v langblokk

 

Boltsirkler er likt, kompresjon blir jo da forskjellig ved og smekke på en 16v topp rett på 8v blokk uten og bytte stempler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke ACE lav blokk da?

dvs samme blokk som 9A?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke ACE fra 80 Competition?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke ACE fra 80 Competition?

 

Så vidt jeg vet ble den også brukt i vanlige 80 16V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar så langt, da får jeg se om det blir borring eller om jeg skal gå til anskaffelse av ny blokk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om jeg kan bytte direkte med en komplett 9A motor, med tanke på motorfester?

Evt. andre ting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om jeg kan bytte direkte med en komplett 9A motor, med tanke på motorfester?

Evt. andre ting?

 

Så vidt jeg vet passer ikke det noe særlig. Motorfestene vil ikke passe. For å ta det fra starten. ACE er en revidert variant av de gamle blokkene som kom i overgangen mellom Audi 80 B3 -> B4 og det samme for overgangen til Audi 100 C4. Da ble festepunktene utenpå 4'erblokkene endret til 4 boltehull på oljefiltersiden med en aluminiumsbrakett som motorfeste. På den andre siden av blokken er det også en aluminiumsbrakett som festes med 3 bolter, og heller ikke disse boltehullene er riktig på de eldre blokkene.

 

Altså 9A, 6A og 3A er av den gamle generasjonen lavblokker, mens ACE er ny type lavblokk med nye motorfester (på blokka). Et alternativ kan kanskje være å bore opp en 1,8 blokk fra A4/A6 (ADR eller AEB) til 82,5 mm og bruke de originale stemplene med nye ringer? Der er festene mer riktige. Hmm...tenker mens jeg skriver. Du kan kanskje bruke 9A blokka, men da må du lage en slags overgangsbrakett for festet på oljefiltersiden. Ett av de fire hullene skal være riktig. Som du skjønner er det ikke så enkelt å ha oversikten. Jeg er heller ikke helt sikker da jeg for det meste har jobbet med Audiblokker.

 

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar Vegard. Ante meg at det var annerledes.

ACE motoren er demontert, stempelet er ødelagt men sylinderen er fin og kan fint bare hones og brukes med nytt stempel. men siden nytt stempel ikke akkurat er billig hos møller (+ toppakning, strekkbolter osv.), så tenkte jeg det ville være bedre å få tak i en annen motor.

Noen som vet om hvor jeg kan få tak i stempel til en fornuftig pris? evt. noen som har et brukt et?

Samme stempel i 9A og ABF.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar Vegard. Ante meg at det var annerledes.

ACE motoren er demontert, stempelet er ødelagt men sylinderen er fin og kan fint bare hones og brukes med nytt stempel. men siden nytt stempel ikke akkurat er billig hos møller (+ toppakning, strekkbolter osv.), så tenkte jeg det ville være bedre å få tak i en annen motor.

Noen som vet om hvor jeg kan få tak i stempel til en fornuftig pris? evt. noen som har et brukt et?

Samme stempel i 9A og ABF.

 

Jeg har brukte ABF stempel liggende, men de kan du ikke bruke. Husk at ABF er høyblokk, altså ikke lik ACE/9A/6A. Kompresjonshøyden blir feil og krysspinnen er 21 vs 20 mm.

 

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukte ABF stempel liggende, men de kan du ikke bruke. Husk at ABF er høyblokk, altså ikke lik ACE/9A/6A. Kompresjonshøyden blir feil og krysspinnen er 21 vs 20 mm.

 

Vegard

 

Ok, da har jeg sett feil i ETKA, men 9A stempel kan jeg bruke om noen har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.