#1 Skrevet September 7, 2011 (endret) Hei. Har et snodig problem med 200`n min som jeg sliter litt med å finne ut av. For en stund siden bygde jeg om til 01e kasse med 7a sv.hjul. Dette virka veldig bra i 1 måneds tid, helt til clutchen sluttet å frie ordentlig ut. Dette skjedde plutselig. Den frier såpass ut at bilen står stille med clutchpedal trykt inn, men jeg merker at lamellen såvidt gnager borti svinghjulet som gir en liten vibrasjon. Pedalen kjennes helt fin ut, og jeg finner ingen lekkasje i systemet. Dette gjør også at jeg ikke får gira i det hele tatt. Jeg bytta deretter slavesylinder, og alt ble i orden igjen. Dette fungerte flott 1 ukes tid, men nå dukker det samme problemet opp til tider! Noen ganger virker det, og noen ganger vil den ikke frie ut helt slik at jeg får gira. Kan det være enda en slavesylinder som er dårlig? Eller kan det være noe annet som er feil? Noen som har vært borti samme problem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 8, 2011 Er mastern din ok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 9, 2011 Hei. I går luftet jeg clutch på nytt. Jeg tok i skikkelig, og kjørte igjennom en halvliter bremseveske med luftmann verktøyet... var ute å prøvde en tur i går og alt virket OK.. får se hvor lenge det går før det klikker igjen! Vet ikke om master er dårlig, men pedalen kjennes normal ut, og jeg kan ikke finne noe lekkasje verken inni eller utenfor bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 9, 2011 Nå kjenner jeg ikke til hvordan slangen ut fra reservoaret er koblet på Typ 44, men på Typ 85 er dette bare et plastrør som er pressa inn i et hull med plasthylse i sida på reservoaret. Lufta i sin tid uten ende på isbilen min, men som regel var ikke lørdagen i Sigdal omme før clutchen ikke fridde helt ut. Jeg konkluderte med at det måtte være i denne koblinga det kom inn luft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 11, 2011 Nå kjenner jeg ikke til hvordan slangen ut fra reservoaret er koblet på Typ 44, men på Typ 85 er dette bare et plastrør som er pressa inn i et hull med plasthylse i sida på reservoaret. Lufta i sin tid uten ende på isbilen min, men som regel var ikke lørdagen i Sigdal omme før clutchen ikke fridde helt ut. Jeg konkluderte med at det måtte være i denne koblinga det kom inn luft. da burde du vel kunnet se at det lakk bremsevæske? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 11, 2011 Har vært borti at den plastikktuppen på slavesylindern ryker, slik at det blir stål som gnager mot utløserarma. Da kan det gnage hull i arma om du skjønner. Spørs om du må ned med kassa og inspisere gitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 14, 2011 Da var vi igang igjen. Bilen har funka etter at jeg lufta systemet på nytt. I går var jeg ute og kjørte en lang tur, både langkjøring og bykjøring. Alt virka som det skulle da jeg parkerte bilen i går. Men når jeg skulle avgårde i dag tidlig har problemet dukka opp igjen! Så nå plutselig vil den ikke frie helt ut igjen.. jeg blir snart svimmel i huet av dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 14, 2011 Long shot by far. Men jeg lurer på om mastern din er gåen. Poenget er at når du setter fra deg bilen så har du fortsatt litt spenn mot mastern, over tid er dette nok til at det legger såpass mye væske forbi pakningene slik at neste gang du prøvre å frie ut så beveger slaven seg rett og slett ikke nok. Som du sikkert skjønner.. litt spekulativt, men kommer ikke på noe bedre. Prøv å vipp clutchen ut og sett marginalt litt trykk på bremsevæskebeholderen. Vi snakker LITE trykk... for mye å du har bremsevæske i hele motorrommet... type 0.1-0.3 bar... altsåå minst mulig. Selv har jeg gjort dette ved å ta blåsestykket på kompressorn og blåst inn i relativt korte "bursts" via luftehullet på korken. Du kan da se hele beholderen og korken heve seg.... Funker dette så kan dette tyde på at mastern er sliten. Men kan ikke garantere at det er entydende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 15, 2011 Hei Takker så mye for svar, all hjelp er til nytte her! Jeg mistenker også master sylinder, jeg har jo prøvd 2 forskjellige slaver, men det samme skjer med begge to. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "vipp ut clutchen og sett trykk på beholderen" . Mener du at jeg bare skal sette trykk på beholderen uten å åpne luftenippel på slaven, for å se om dette hjelper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 15, 2011 På min, når bryterne for cruisen er trykt litt bak, så kan du vippe clutchen såpass langt ut at hjelpefjøra på bedalen presser pedalen utover istedenfor innover mot master. Har opplevd tidligere at dette har hjulpet på clutcher som frier for langt inne. Men i det tilfellet det skjedde så lurer jeg på om det rett og slett var pga. dritt i bremsevæska Ja, det er det jeg mener. Om du har klart å lufte clutchen uten at pedalen forsvinner i bunn og ikke vil utigjen, så grattis, men det har jeg inntil videre ikke klart (kanskje bare uheldig med bilene da jeghar prøvd forskjellige lufte metoder forutenom trykk på beholderen konstant) Men når dette skjer så lukker jeg lufte nippelen og setter luft på beholderen, og vips, så spretter pedalen ut igjen.... seff, dette kan kanskje være ltit verre om det er væske på begge sider av pakningen i mastern, derfor prøv å vipp den litt ut først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 26, 2011 Da har jeg bytta Master sylinderen og alt ser hittil ut til å være i orden! Stor takk til alle som har kommet med forslag! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 9, 2011 Dette blir kanskje en ufin bump, men det var ikke master sylinder som var feilen. Problemet var at 3 av fjørene i clutchlamellen hadde ryki (fjøra senter) , og 2 av disse lå i trykkplata og blokkerte (noen ganger) så clutch ikke fridde ordentlig ut! Spec lamell med fjøra senter = ALDRI MER! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 11, 2011 Sliter også med clutchen på min 200. Har kjørt den i flere måneder nå, merka meg at lamelln kanskje er klar for bytte, men har utsatt litt pga. økonomi. På veg hjem fra jobb fikk jeg plutselig ikke satt den i gir, fikk lura inn 1ste og krypkjørte hjem, men fikk den ikke i gir etter det. Så etter lekkasjer både i fothuset, under bilen og i motorrommet, men fant ikke noe. For noen uker siden så lufta jeg bremsene, men vet ikke om clutchen blei trampa inn v/uhell, sånn at det er den som må luftes? Ved pådrag så merka jeg at bilen "slapp" ved høyt turtall, rekna med at dette var sliten lammel, en dum som jeg er kjørte jeg selvfølgelig litt til som det var til jeg fikk råd til bytte, og nå funker altså ikke clutchen. Noen forslag/tips om fremgangsmåte for å få fixa den, savner å kjøre gokjærra nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 12, 2011 Tror du har en kombinasjon av 2 problemer. Det første problemet er at clutchen ikke vil løse ordentlig ut.. ville prøvd å lufte clutchen først (er det billigste). Kjøp et lufteverktøy som heter Luftmann (har det på Mekonomen) , slik at du får satt bremsevæskebeholderen under trykk. Det at clutchen begynner å slure kan rett og slett tyde på at lamellen begynner å bli slitt slik at trykkplata ikke klarer å klemme så hardt den burde lenger. Eneste måten å fikse dette på er å bytte clutch er jeg redd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 12, 2011 Ok. Vet ikke helt fremgangsmåten på luftinga, men finner nok ut det. Lamellen regna jeg egentlig me å måtte skifte, men tenkte å kjøpe en litt forsterka utgave istede for original fra sachs. Tenkte på stage2 av denne: http://www.034motorsport.com/clutches-flywheels-034motorsport-clutch-flywheel-packages-audi-5000200-10v-mc1-spec-clutch-kit-p-587.html Har du noe peil på denne typen lamell, noe å satse på? Takk for svar! =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...