#1 Skrevet September 7, 2011 Har akkurat bytta reg.reim på min Audi 200 2,1TQ. Jeg markerte av med tusj slik at alt skulle stå akkurat slik som det gjorde når jeg stoppet motoren. Når utskifting av deler var gjort, prøvde jeg å starte motoren uten coilledningen i fordelerlokket. Når vi hadde forsikret oss om at alt sto på rett sted, koblet vi på coilledningen igjen for å starte opp, men den starta altså ikke. Har stilt alt tilbake i null, men stilte kamhjulet 180grader feil pga. at vi så på feil markering på hjulet og prøvde samme oppstartsprosedyre, men ingenting skjedde da heller selfølgelig. Neste forsøk så oppdaget vi at kamhjulet sto feil, så vi justerte slik at veiva, kam og rotor sto i start possisjon, men fortsatt ingen start. Der for misstenker vi at det er noe med tenninga som på magisk vis har blitt ødelagt. Det kommer strøm inn på coilen, og det går strøm ut fra den og inn på hallgiver, men får ikke gnist fra coilledningen. Vi mener at hall-giveren må være synderen, men skjønner altså ikke opplegget. Det virker ikke som at det er noe logikk i det hele. Noen som har vært borte i det samme, eller som vet råd? Mvh. Steffen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2011 Om du setter kamdrevet 180 grader feil så blir ingenting ødelagt, veiv går to omdr for hver omdr kamdrevet går rundt. Tips til alle som skifter registerreim, bruk merkene som er der allerede, ikke lag egne Om man kjører motoren på starteren uten ledning mellom coil-fordeler så kan man ta knekken på tenningssystemet. I slike tilfeller må man jorde uttaket på coil først og man unngår slikt. Sier ikke at det er dette som har skjedd deg, men siden du ikke har gnist så er det mye sannsynlig. Simulér pulser ut fra hallgiver og mål om du får pulsene frem til tenningsmodulen. Får du det så mål coilen, mulig denne har tatt kveld. Litt mer for feilsøking; http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/267692-feilsok-ved-tenningsproblemer-pa-eldre-vag.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 8, 2011 Har tatt alle "testene" på linken din untatt den for coilen, men når jeg setter på tenninga og måler spennningen på ledningene oppå coilen så får jeg både strøm inn og ut av coilen, bare ikke høyspent gnist. Kan det oppstå en jordingsfeil eller en annen feil under reg.reimbytte som kan føre til at det ikke kommer gnist? Virker som tenningsdelene er i orden, men at det likevell ikke kommer gnist. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 9, 2011 Du måler altså +12V mellom karosseri og begge ledningene inn til coilen (klemme 1 og 15)? Det betyr at coil får +12V på klemme 15 og du mangler jord på klemme 1, derav måler du +12V på begge sidene. Helt normalt Jord på klemme 1 kommer fra tenningsmodulen, jord her skal pulsere i takt med triggerpulsene fra hallgiveren. Skjønner? Når du sjekket det jeg skrev i linken, fikk du gnist da? Sannsynligvis ikke. Begynne med å sjekke om coilen gir gnist. Om ok så simulér pulser inn til tenningsmodul. Får du ikke gnist da så er tenningsmodulen (forsterkeren) defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 9, 2011 Hadde samme problemet med GTIen min for en liten stund tilbake. Da kom det gnist helft fram, men ikke gjennom pluggledning. Da var det 180grader feil. Vridde til rett posisjon og fyrte med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 1, 2011 Takk for all hjelp! Viste seg at svingningsdemperen var uoriginal, så merkingen på den var ikke samme som på svinghjulet. Grunnen til at gnisten ikke kom var pga. en sensor i motoren som blokkerte gnisten siden veiva var stilt feil. Kan meddele at 200'n går nok en gang, som en kule. =) Morsom ting forresten, før jeg bytta reg.reima virka d som lamellplata måtte byttes på clutchen, at den slapp ved for høyt turtall. Men etter bytte av reima så virker det som at alt er greit, suser på høyt turtall uten problemer...feiltenning? =S Ikke vet jeg, men den funker i hvertfall fint nå! =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...