Audi 100 2.3q C4 - Lyd fra drivverk *oppdatert*

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt bilen og i følge forige eier så var det en klunkelyd eller slag ved høyere hastigheter. Han trodde lyden kom foran høyre. Han hadde byttet ytre drivknute, men til ingen hjelp. Grunnen til at jeg spør, er at jeg er milevis fra bilen for en god stund og har ikke anelse på hva det kan være. Bilen står uten skilter, så får ikke prøvekjørt den i høyere hastigheter for tiden. Har kjørt den frem og tilbake på gårdsplassen uten å høre noe som helst. Noen som vet hva dette kan komme av?

Link til prosjekttråd

Se siste post

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke "opphengsforingene" til traversen i bakkant dette da?

Hadde problemer med dunking både ved stopp og start innimellom også i hastighet, og begge mine var godt oppbrukt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen god måte å finne ut det på? Bruke spett og rikk på det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du ikke kommer til med spett der, men et OK brekkjern kanskje?

Skal være mulig å kjenne at de er gåen ihvertfall, et nytt har ikke slakke i det hele tatt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er nr 14 og 15 på bildet under. Er meget enkle å skifte :)

img..asp@mdl=175&unit=137090A0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, var de to jeg mente jeg også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått skilter på bilen, og prøvekjørt den. Det er ikke noen form for slag eller banking, men en "murre" lyd. Denne øker jevnt ved fart, endres ikke ved svinging og er lik når en clutcher ut. Lyden forandres ikke ved girskift. Hjullageret kjennes tight å fint ut, så tviler sterkt på at det er det. Bremsene ser også greie ut. For meg så høres det ut som lyden kommer fra senter, rundt/fra girkassen. Noen forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som veit hva dette kan være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det er olje på girkassen? Billig forsøk er å bytte olje og se hvordan den gamle oljen ser ut (farge, spon), samt høre om lyden endrer seg. I såfall har du bekreftet at lyden kommer fra girkassen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått skilter på bilen, og prøvekjørt den. Det er ikke noen form for slag eller banking, men en "murre" lyd. Denne øker jevnt ved fart, endres ikke ved svinging og er lik når en clutcher ut. Lyden forandres ikke ved girskift. Hjullageret kjennes tight å fint ut, så tviler sterkt på at det er det. Bremsene ser også greie ut. For meg så høres det ut som lyden kommer fra senter, rundt/fra girkassen. Noen forslag?

Selv om det er sjeldent, så kan det være en defekt (slitasje) på enten et lager eller drev i girkassen eller bakakselen, eller kanskje støttelageret på mellom akselen. Spesielt en ulyd fra et lager i bakdiffen vil ikke forandre seg hverken i svinger, med turtallsforandring, eller på/av gassen. Vanskelig å finne årsaken egentlig. Har du sjekket oljenivået på bakdiffen forresten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper det er lagerhavari i girkassen en plass. Hadde en kompis baki og han mente også fast bestemt på at lyden kom forfra. Det rister og brummer godt rundt tunellen der hvor girkassa er plassert. Rart hvis lyden og vibrasjonene flyttet seg fra bakdiff frem til girkassa, eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opphengslageret midt på mellomakselen kan løsne fra gummivulkaniseringen, det gir også ulyder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er notert. Skal kjøre bilen på bukk når jeg har anledning og sjekke mellomaksling for slakke i lagret, samt å tappe av litt olje for innspeksjon. Synes lyden kommer fra rundt/bak clutchus, så er det noen måte å sjekke fremre diffrensial uten å demontere for mye?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bilen på bukk og lyden kom fra navet. Byttet hjullager og da ble det greit. Hele lageret gikk i oppløsning når det ble presset av... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok et lite filmklipp av lyden. Det var ille! å kjøre med :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Ja, det var typisk lagerlyd! Fantastisk hvordan lyd transporteres rundt i biler noen ganger!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.