Anbefalte innlegg

Et nytt idiotisk spørsmål.

Da jeg ikke egentlig har skrudd noe som helst, hvordan skifter jeg bremser på en A8?

Er det bare å rive av hjulet og ut med par skruer ?

Det sies vel at bremser er første skritt og ta for å bli komfortabel med å skru på egen bil så da er det vel på tide..

Og, noen som har tips hvor jeg kan få kjøpt bremser billig? Ser at det er snakk om noen tusenlapper..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av med hjulet, og to umbrakoskruer for å løsne caliper, så får du brukt litt vold for å løsne klosser og skive.

Er en del på forumet her som selger slitedeler til audi mye billigere enn møller :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norsk Bildelsenter selger klosser og skiver til A8 til en ikke alt for stiv pris. 10% rabatt får vi også som VACN-medlemmer. Skier og klosser foran koster ca 2800 pluss frakt, bak er det en del billigere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye bremser og klosser ble bestilt så da får vi satse på at det lar seg skifte av en amatør uten problemer :D

Forresten får man bare 5% på nettprisene til Norsk Bildelsenter, men dette er fortsatt langt billigere enn andre steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bytte bak også? Der trenger du et spesialverktøy eller litt oppfinnsomhet for å presse inn stempelet. Foran er det bare å klemme inn stempelet med en rørtang eller noe annet, mens stempelet bak må skrus inn samtidig som det presses.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal heldigvis bare skifte foran.

Satser på fint vær en dag til helga... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær obs på at om du har den typen bremser med 4 klosser pr hjul kan det være litt kødd å bytte.. Må b.l.a presse inn begge stemplene på likt, ellers popper det ene ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bytte bak også? Der trenger du et spesialverktøy eller litt oppfinnsomhet for å presse inn stempelet. Foran er det bare å klemme inn stempelet med en rørtang eller noe annet, mens stempelet bak må skrus inn samtidig som det presses.

God gammeldags skrutvinge pleier å fikse den biffen;) Eventuelt med litt hjelp av ei vannpumpetang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God gammeldags skrutvinge pleier å fikse den biffen;) Eventuelt med litt hjelp av ei vannpumpetang.

Jada, det går med to tenger også, men det er litt knot. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. det var kjekt å vite..

Det er nok 4 per hjul ja, siden det er 8 klosser i settet :)

Da har jeg kanskje bestilt for lite bremsemonteringspasta, usj da..

Hva skal man egentlig med det? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smøre på gliderene og "skoa" der klossene glir slik at du slipper skriking fra bremsene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at du har nok. Du skal bare ha på et tynt lag...

Det kan være lurt å rengjøre/slipe/file anlegget der klossen ligger også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, satser på at jeg finner ut av det :D

Burde jeg kjøre på med bremserens der også da?

Har bestilt monteringspasta til "et sett" og et sett regnes som 4 klosser ser jeg, så må vel ha litt mer.. Koster bare noen kroner uansett, så heller litt for mye enn litt for lite :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp igjen denne.

Har ennå ikke fått ut fingeren men forstår at det lønner seg å få tak i stempelverktøy.

Er dette brukbart?

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-5-deler-191424/

Eller holder dette?

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-19287/

Har da 4 klosser per hjul..

Ser jo at man får noe slikt:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-191515/

Men det koster jo langt mer enn 2 av den billige varianten..

Hva burde jeg gjøre? Har som sagt ikke gjort dette før men vil gjerne få prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Har ikke prøvd noen av disse spesialvektøyene fra biltema, men verktøy 19287 har jeg ikke tro på , så "vinglete" ut å bruke. Ville tro at du greier deg fint med ei kraftig tang evnt skrutvinge og en bit flattjern for å presse stemplene tilbake samtidig. Om du aldri har gjort no slikt før kan det jo være lurt og alliere seg med en med litt erfaring! Ett tips hvis stemplene er ekstremt harde å få tilbake, er å løsne litt på lufteskruen til du har fått stemplene tilbake, pass bare på å fylle på en skvett bremsevæke etterpå og ikke " dra" luft inn i systemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.