Anbefalte innlegg

Hei!

 

Leter etter nye felger til bilen min og har funnet noen jeg liker på finn.no

Det står i annonsen at det er 245/35-19, så jeg lurer på om jeg har lov/passer felgene med det innpresset på bilen min? Har en A6/4B 2000 modell. Er ganske grønn på det her området, så tilgi meg for min uvitenhet om dette emnet:P

 

På forhånd takk for all hjelp=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

245/35-19 sier ingenting om innpresset på felgen. Dette står som regel 9x19 et35.

 

Har du en link til annonsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan få litt feil utslag på speedometeret. siden det er som regel anb. 235/35 19 på den bilen du har. Er 45 på innpressen på bilen din :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Freddy: Selger sier det er ET35 i innpress på felgene.

 

Til Kenneth: Regnet med at det kom til og gå utover speedometeret:P, det eneste jeg er "bekymret" for er om biltilsynet kommer til og kicke på felgene på noe slags vis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Freddy: Selger sier det er ET35 i innpress på felgene.

 

Må fortsatt ha bredde på felg for å finne ut om det passer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må fortsatt ha bredde på felg for å finne ut om det passer!

 

Felgene var 8,5" brede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Kenneth: Regnet med at det kom til og gå utover speedometeret:P, det eneste jeg er "bekymret" for er om biltilsynet kommer til og kicke på felgene på noe slags vis.

 

de kan kicke på det, hvis det er er over -/+ 5 i ET på felg, men du kan jo bruke spacer, men ikke for å øke sporvidden... (Merk: dette er på det lovlige he he) så hvis det er maks 235 på bilen anbefalt fra fabrikk, og du da bruker spacere på 245 kan de kicke, men ikke hvisdu bruker 235 dekk med spacer :)

 

lærte noe nytt fra en av selgerene til Martins Spesiallfelg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de kan kicke på det, hvis det er er over -/+ 5 i ET på felg, men du kan jo bruke spacer, men ikke for å øke sporvidden... (Merk: dette er på det lovlige he he) så hvis det er maks 235 på bilen anbefalt fra fabrikk, og du da bruker spacere på 245 kan de kicke, men ikke hvisdu bruker 235 dekk med spacer :)

 

lærte noe nytt fra en av selgerene til Martins Spesiallfelg :)

 

Ikke helt rett dette. Lovverket sier at en kan forandre sporvidde med inntil 15mm pr aksel, dvs forandre innpresset med inntil 7,5mm pr felg. Men det som mangen (sier ikke dette gjelder deg, Kenneth) ikke vet, er at denne regelen er bare for at en da ikke trenger ny godkjenning. En kan forandre innpresset utover de 7,5mm, men da må en inn til ny godkjenning og innskriving i vognkort. I dette tilfellet så kreves det da dokumentasjon på dette (f.eks TUV)

 

Dekkets rulleomkrets skal heller ikke forandres mer enn +/- 5% utifra original dimensjon.

 

http://www.lovhidden.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html&emne=kj%F8ret%F8y*&&

 

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den var nyttig :) Takk. så da er det lov å bruke spacere da? he he. Blir ikke klok på dette jeg men. For på min er det maks 215 og det minste er 195, da original er 205. Da er felg og dekkguidene jeg har prøvd så og si riktig. men 15 mm? er jo ikke noe dekk som er i 220 og sånn vel? syns jeg virket rart. Men innpress...... 7,5 mm..... jeg har 35 som original, dvs 42 uten om og men.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere er i utgangspunktet ikke lov, men det finnes spacere med TÜV som kan brukes for å få f.eks felger med ET50 til å bli ET35, på en bil som "skal ha" ET35. Da må spacere og felger etc godkjennes :) Maks min bredde på dekk har vel ingen noe med, så lenge rulleomkrets er innenfor 5% og det ikke tar i noen steder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den var nyttig :) Takk. så da er det lov å bruke spacere da? he he. Blir ikke klok på dette jeg men. For på min er det maks 215 og det minste er 195, da original er 205. Da er felg og dekkguidene jeg har prøvd så og si riktig. men 15 mm? er jo ikke noe dekk som er i 220 og sånn vel? syns jeg virket rart. Men innpress...... 7,5 mm..... jeg har 35 som original, dvs 42 uten om og men.....

 

Du blander litt dekk-bredde og innpress på felg nå. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, ser det nå he he, men skjønte sikkert hva jeg mente.... Men lite jeg skal si ifra til gutta på jobben nå hahhaha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, ser det nå he he, men skjønte sikkert hva jeg mente.... Men lite jeg skal si ifra til gutta på jobben nå hahhaha

 

Jada, går greit. He he he. Ikke lett å holde styr på alt heller alltid.

 

Anbefaler å lese litt på lovhidden.

 

Som Alexander skriver, så er spacere i utgangspunktet ulovlig, men er det tuv godkjenning på dem, så KAN en få dette lovlig også.

 

Og jobben din er? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.