Anbefalte innlegg

Hei. Har vert og hentet meg en til G60 som ikke starter. Forrige eiger sier at bilen ikke får gnist på pluggene. Dette har jeg ikke fått testet enda, men går ut ifra det foreløpig. Den starter ikke. Bensin får den plenty av. Gode og våte plugger. Pluggene er og nye.

Bilen har 034 hiddensprut. Har sjekket litt og det kan se ut som om ett rele som gir 12V til coilen har tatt kvelden. Så jeg prøvde og koble meg utenom den. Inn på coilen går det 2 ledninger. Den ene som kommer fra +12V og en om jeg antar kommer fra sprutet.

Manglet både tester til pluggene og multimeter i dag, men fikk da koblet meg opp en prøvelampe. Det er tilfelle at 1 av ledningene som går inn på coilen skal ha +12V?

Når jeg koblet 12V på den ene ledningen, så var det 12V på den ledningen som går inn til sprutet og. Skal det være sånn? Noen som kan uttdype hvordan selve tenningen funker?

Noen måter og sjekke om coilen er gåen? Skal få tak i en prøvelampe til pluggene for å sjekke om de får gnist i morgen, men kjekt å få noen innspill på hva jeg skal sjekke hvis den ikke får gnist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mål mellom +12v og ledningen som går til sprutet, mål frekvens. det skal komme 4 pulser per rpm når du kinner.

siden du får bensin så kan en vel anta at Hall-giveren funker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor sitter hallgiveren? Er det den som sitter i selve fordeleren?

Når jeg starter sprutet så er det programert til og sende 4 spruter med bensin i sylindrene før start. Kan være det jeg ser av bensin så jeg er jo ikke 100% sikker på at bensinen kommer fra selve startingen. Men vet mer når jeg får tak i en gnist tester.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det liv i turtelleren når du kinner?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hall giveren er innenfor der den svarte pluggen er på fordeleren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje fått sett på turtlleren men kan sjekke i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekket litt ekstra. Det stemmer at det ikke er gnist til pluggene.Prøvde og bytte alle ledningene til pluggene samt fordelerlokket uten virkning. Prøvde og med en annen original coil som jeg fant. Skulle måle frekvensen mellom de to ledningene som står på coilen, men har ikke mulighet for å måle frekvens. Prøvde med vekselspenning men der gikk den bare fra 0.01V til 0,02V.

Så neste syndebukk blir vel hallgiveren? Har en ekstra fordeler og liggende så skal prøve og bytte den.

Men er det sånn at sprutet får innputt fra hallgiveren for å gi signal videre til coilen? Er det noen måte og teste om den virker.

Sjekke turteller funker dårlig, da den ikke er koblet opp etter at sprutet ble montert. Skal prøve og koble meg opp på sprutet med pc for å sjekke om jeg finner ut av noe der.

Noen andre innputt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inn på coilen er det fast +12V DC og pulserende jording fra hallgiver, via sprut og til coil.

Du kan jo teste coilen for seg og se om du får gnist. I tillegg kan du enkelt måle at hallgiveren får spenning, samt at den gir pulser ut når den skal. Fungerer alt dette så er det sprutet eller kabling som er feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tester jeg colien, og hva skal jeg måle på hallgiver? Er 3 ledninger der...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fulgt oppskriften din og tror jeg har funnet ut at det er hallgiveren som er ferdig. Gjorde som du sa og koblet opp coilen, og pluggen gnistret.

Målte de 2 ytterste pluggene på hallgiveren og fikk 4,86V (det er vel 5V).

Koblet så opp en 21Watt lyspere til 12V og koblet inn på midterste plugg på hallgiver. Kinnet motor, og det var ikke tegn til lys i pæren. Har jeg gjort det riktig da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fulgt oppskriften din og tror jeg har funnet ut at det er hallgiveren som er ferdig. Gjorde som du sa og koblet opp coilen, og pluggen gnistret.

Målte de 2 ytterste pluggene på hallgiveren og fikk 4,86V (det er vel 5V).

Koblet så opp en 21Watt lyspere til 12V og koblet inn på midterste plugg på hallgiver. Kinnet motor, og det var ikke tegn til lys i pæren. Har jeg gjort det riktig da?

men en glødepære vil du ikke få lys, du må bruke diode :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Stod prøvelampe i den andre tråden, og de bruker vel glødepærer. Kanskje litt drøyt med den store jeg brukte, men eneste jeg hadde for hånd. Får stikke innom biltema og få tak i en sånn enkel 12v diode.

Fikk en litt dårlig følelse av at det faktisk er sprutet som er ferdig, og ikke hallgiveren!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvelampe er så mangt, får diode baserte prøvelamper og :)

jeg er usikker på hvordan 034 sprutet behandler hallgiver sigalet. men med f.eks Megasquirt, så må dette manipuleres med en pull-up motstand mellom 12v og signal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... Sant nok.

Står ingen ting om noe pull-up motstand. Og alle tre ledningene går rett inn i sprutet. Men skal få kjøpt meg en diode nå og prøvd en gang til...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var (veldig) drøyt med 21W pære. Prøvelampene er som regel med LED eller en 1-2W pære. Stod pluggen i på fordeleren når du gjorde dette (noe den må gjøre).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... Var eneste pæren jeg hadde for hånd som jeg kunne lage meg en midlertidig prøvelampe av.

Men nå har jeg vert og testet med en enkel diode, og tror du ikke bilen startet plutselig! Ikke vet jeg hva som er gjort. Har jo hatt av ledningene på coilen noen ganger så det kan jo være at det har vert dårlig kontakt en plass.

Når jeg koblet dioden til hallgiveren så pulserte lyset på den. Det gikk aldri av. Bare opp og ned i styrke.

Men nå sviver den greit hvertfall. Fikk ikke kjørt den da måleren på FPRen lekker...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.