#1 Skrevet September 11, 2011 Hei! Har fått tilbud om å bytte båten min i en '99 Audi A6 2.5TDI. Problemet med bilen er at dem glemte å stramme til strammehjulet etter registerbytte, så han hoppa over. Dette påstår selger at han fikset, men en eller to ventiler henger igjen, noe som resulterer i kraftig pekking. Hvor vanskelig, evt dyrt er dette og fikse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 11, 2011 Du mangler den viktigste opplysningen: Link til båtannonsen eller opplysninger om båten din:) Generelt er motoren litt trang å skru på. Du må ha fronten frem i servicestilling for å komme til noe som helst. Etter registerhavari må du av med begge topper for å kontrollere alle ventilene. Siden ventilene sitter rett ned mot stempelet blir de sjelden slått skjeve men de kan bli stuket slik at de henger igjen i styringene. I tillegg så knekker vippearmene lett. Tipper det koster minst 5 lapper for overhaling av hver topp, så kommer pakninger og arbeid i tillegg. Når du først har av toppene så skifter du kammene da de trolig har påbegynt slitasje, da ryker det 11 lapper der også. Mulig det er på tide å skifte alt i register til 5K Hvis du skrur alt selv, med unntak av overhalingen av toppene, så koster dette deg fort 25-30K. Hvis du i tillegg finner defekt vifteremstrammer til 3-4K og sliten turbo til 3-10K (brukt-ny) så risikerer du i værste fall opp mot 40K. På den annen side: demonterer du og kontrollerer alle ventilene selv, så finner du muligens at det kun er noen få som er skjeve. Hvis kammer, løftere, vippearmer og alt i register er nytt så koster det deg pakninger og noen ventiler altså 3-4K. Skrur du selv men ikke kan motoren i blinde, så regn med 15-20 timer for montering/demontering. Selve toppoverhalingen kommer i tillegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...