#1 Skrevet September 11, 2011 Hei. Etter litt hit og dit med trimplaner om bilen min, så finner jeg turbomata R32 motor som mest attraktivt og spesielt i S3'n. Så lurer jeg på om noen på forumet har vært borti dette før? Gjerne kunne tenkt meg pekepinn på hvordan motoren lettest vil passe nedi S3'n og div rundt dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 11, 2011 Hei. Etter litt hit og dit med trimplaner om bilen min, så finner jeg turbomata R32 motor som mest attraktivt og spesielt i S3'n. Så lurer jeg på om noen på forumet har vært borti dette før? Gjerne kunne tenkt meg pekepinn på hvordan motoren lettest vil passe nedi S3'n og div rundt dette Lettest? Originalt. Bare å putte oppi. Er samme platform på A3 og Golf. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 11, 2011 Joda, har forsåvidt skjønt det Men motorfester osv, lurer på om det er mye å bygge om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 11, 2011 Ingen dumt valg. Takis Paraskevopoulos har antageligvis den raskeste S3'en i verden - han bruker 3.2 V6 med kunstig åndedrett... Sånn blir da en S3 med 800hk: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 11, 2011 Må ha nytt clutchhus på kassa. Så må du bytte ledningsnett for v6. Jeg vet ikke om motronicen fra R32 takler overlading, men om du søker på VRT på vortex tror jeg du du finner svar på det. Hvis du velger standalone, må du også finne en måte å styre haldexen da denne er koblet mot motorstyring og en del annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 11, 2011 C2 software fikser vel biffen ved overladning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 11, 2011 Ingen dumt valg. Takis Paraskevopoulos har antageligvis den raskeste S3'en i verden - han bruker 3.2 V6 med kunstig åndedrett... Sånn blir da en S3 med 800hk: Vet! Den bilen der er en av de faktorene som gjor at jeg ble lysten på 3,2. Har funnet en motor i Sverige, smådyrt, men helt sikkert ingen anger den dag bilen står ferdigstilt! Må ha nytt clutchhus på kassa. Så må du bytte ledningsnett for v6. Jeg vet ikke om motronicen fra R32 takler overlading, men om du søker på VRT på vortex tror jeg du du finner svar på det. Hvis du velger standalone, må du også finne en måte å styre haldexen da denne er koblet mot motorstyring og en del annet. Ja, clutchuset, er det bolt on på S3 kassa? Blir nok standaloneløsning. Så får ta litt inspirasjon av golfen til Jimmie Nygård med hvordan han gjør det med haldexen. Vil tippe dette blir mye enklere enn å bytte elnett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 11, 2011 Clutchhuset er halve girkassehuset. Så girkassa må splittes eventuellt byttes. Drevene er de samme. Det enkleste er vel muligens å kjøpe det gamle oppsettet til jimmy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 11, 2011 Clutchhuset er halve girkassehuset. Så girkassa må splittes eventuellt byttes. Drevene er de samme. Det enkleste er vel muligens å kjøpe det gamle oppsettet til jimmy. Gamle oppsettet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 11, 2011 Såvidt jeg vet har han kjørt på orginal motorstyring til nå med annet program for turbo. Men at han nå bytter til standalone. I så fall kan du muligens kjøpe ledningsnett og programvare av han. Mulig jeg tar feil men det kan jo være verdt å ta en telefon til han. Mulig han har andre deler du kan ha bruk for også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 11, 2011 Såvidt jeg vet har han kjørt på orginal motorstyring til nå med annet program for turbo. Men at han nå bytter til standalone. I så fall kan du muligens kjøpe ledningsnett og programvare av han. Mulig jeg tar feil men det kan jo være verdt å ta en telefon til han. Mulig han har andre deler du kan ha bruk for også. Ja, akkurat! Det hadde jo vært en veldig kurrant løsning. Spørs hvor mye arbeid det blir med elnett da, kan se for meg at det blir en del, men jeg får nesten ta kontakt med han 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 11, 2011 Selge s3, kjøpe r32? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 11, 2011 for all del, synes R32'n er skikkelig pen/tøff bil, men har mere sansen for S3, så holder meg nok til S3 karosset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 11, 2011 hvorfor bytte clutchhus? kan da evt bare bruke R32 kassa? er vel såvidt jeg vet haldex på begge, så evt å flytte over vinkeldrevet om det ikke har samme utveksling på R32 som S3? eller er jeg helt på bærtur nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 11, 2011 Som Andreas sier så har ja ledningsnett og ECU fra en R32 liggendes. C2 programvare på ECUn, god før 500 hk og fungerer utmerket på 1.2-1.3 bars ladetrykk. Før at få nedi R32motoren trenger du nytt clutchhus(7700 kr på møller) og nytt motorfeste på motorsiden, festet på girkassesiden er likt. Kommer at koste en del dette prosjeket men det er du sikkert alrede klar øver:p Edit; såg ditt PM no, bare å spør mej om va du vil så ska ja hjelpe dej så godt ja kan. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 11, 2011 hvorfor bytte clutchhus? kan da evt bare bruke R32 kassa? er vel såvidt jeg vet haldex på begge, så evt å flytte over vinkeldrevet om det ikke har samme utveksling på R32 som S3? eller er jeg helt på bærtur nå? Seff kan han bruke R32 kasse hvis han har en. Alt ellers er likt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 12, 2011 Som Andreas sier så har ja ledningsnett og ECU fra en R32 liggendes. C2 programvare på ECUn, god før 500 hk og fungerer utmerket på 1.2-1.3 bars ladetrykk. Før at få nedi R32motoren trenger du nytt clutchhus(7700 kr på møller) og nytt motorfeste på motorsiden, festet på girkassesiden er likt. Kommer at koste en del dette prosjeket men det er du sikkert alrede klar øver:p Edit; såg ditt PM no, bare å spør mej om va du vil så ska ja hjelpe dej så godt ja kan. Okei, det høres jo veldig greit ut det da, er det snakk om hjulhest da? Synes jeg så noe om at med samma oppsett som du hadde, har det blitt kjørt ca 470 whp? Clutchuset er bare å skru av resten av girkassa, og sette på det nye huset, eller? Blir vell ikke all verden for å få det til å passe nedi da, håper jeg Ja, er veldig klar over at det kommer til å koste, hvertfall litt mere enn hva sunn fornuft tilsier. Høres flott ut, Jimmie! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 12, 2011 Det sitter noen lagerbaner osv. i den halvdelen som clutchuset sitter i, så bare å skru over er nok å forenkle prossessen veldig. Kostnadseffektivt vil du nok spare mye tid på å kjøpe en komplett brukt R32 kasse. Robin som bygger om S3`en sin i disse dager sjekket pris på alt av slitedeler til S3 kassa og det kommer på ca 7000,- fra møller. Det er veldig vanskelig å få ut de lagerhalvdelene som sitter igjen i clutchuset. Så 3 eller 4 nye lager må du regne med. Pluss at du trenger avdrager verktøy for å ta av resten av lageret på akslingene. Her er et bilde av en quaife drevsats stående i clutchuset på en R32 kasse. Alt dette må flyttes over på et annet hus samt at baksiden også skal monteres på igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 12, 2011 Gå for 3.2, Tommy! Da blir du nok den første i norge Og slipper i tillegg å være nervøs for å ødelegge noe under hvert pådrag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 12, 2011 Det sitter noen lagerbaner osv. i den halvdelen som clutchuset sitter i, så bare å skru over er nok å forenkle prossessen veldig. Kostnadseffektivt vil du nok spare mye tid på å kjøpe en komplett brukt R32 kasse. Robin som bygger om S3`en sin i disse dager sjekket pris på alt av slitedeler til S3 kassa og det kommer på ca 7000,- fra møller. Det er veldig vanskelig å få ut de lagerhalvdelene som sitter igjen i clutchuset. Så 3 eller 4 nye lager må du regne med. Pluss at du trenger avdrager verktøy for å ta av resten av lageret på akslingene. Her er et bilde av en quaife drevsats stående i clutchuset på en R32 kasse. Alt dette må flyttes over på et annet hus samt at baksiden også skal monteres på igjen. Hm, ja da ble det plutselig mye mer aktuelt å kjøpe en brukt R32 kasse. Girkasser er jeg veeeeeldig blank på, så vet ikke hvor mye jeg tørr satse på å gjøre selv angående det der. Men får se hva det blir, når den tid kommer. Skal i første omgang skaffe motoren å starte motorbygget 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 13, 2011 Har tenkt på dette leeenge Men ser som deg for meg at det kan bli utfordringer med ledningsnettet.. vet ikke hvor likt et fra R32 er i forhold til S3? Er det Motronic på R32 ogå? Kostnadsmessig - JA det blir dyrt, men det er jaggu ikke billig å bygge på 1.8T heller..Samtidig burde man jo kunne få igjen noen kroner for en 225/210-hk 1.8T maskin med haldex-kasse også da.. :-) men så får man velidg mye gratis effekt med 3.2 liter mot 1.8, for ikke snakke om lyden. Sjekket forresten ebay.co.uk for en tid tilbake, fant et par motorer der til mellom 30 og 40k. Edit: Hva med å bruke ledningsnett fra TT 8N? Der fikk man jo 3.2 orginalt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 13, 2011 Peis på!! Skulle gjør dette på s3`n jeg hadde en gang.. kom så langt at jeg kjøpte komplett motor,gir å hele forstillingen på ebay men ingenting dukket opp så der stoppet det opp med meg så ska du handle slikt på ebay må du reise å betale det der den står å ta den med hjem.. Men jobben ska vær rimelig grei synes jeg å huske :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 13, 2011 Dette hørtes spennende ut Tommy:D Jeg vurderte dette selv, men fant ut at det nok kom til å koste en del mer enn jeg bruker nå, hehe! Hva slags budsjett ser du for deg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 13, 2011 Engelsk Delebil, ca 50k: (TT 3.2 og R32 er vel stort sett samme motor?) http://www.ebay.co.uk/itm/Audi-TT-Coupe-3-2-V6-2004MY-quattro-/230628868562?pt=Automobiles_UK&hash=item35b28d41d2#ht_1406wt_1140 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 13, 2011 Har tenkt på dette leeenge Men ser som deg for meg at det kan bli utfordringer med ledningsnettet.. vet ikke hvor likt et fra R32 er i forhold til S3? Er det Motronic på R32 ogå? Kostnadsmessig - JA det blir dyrt, men det er jaggu ikke billig å bygge på 1.8T heller..Samtidig burde man jo kunne få igjen noen kroner for en 225/210-hk 1.8T maskin med haldex-kasse også da.. :-) men så får man velidg mye gratis effekt med 3.2 liter mot 1.8, for ikke snakke om lyden. Sjekket forresten ebay.co.uk for en tid tilbake, fant et par motorer der til mellom 30 og 40k. Edit: Hva med å bruke ledningsnett fra TT 8N? Der fikk man jo 3.2 orginalt.. Tror el-nettet blir største utfordring ja, men gjennomførbart. Har funnet en tysker som har bygget 3,2 turbo i 99mod S3, så tipper jeg tar kontakt med han etter hvert Ja, tror det kommer til å bli MYE heftigere med 3,2. sinnsyk lyd på de! Har funnet meg en motor til 33000 norske ca, 70000 km har den bare gått. Dette hørtes spennende ut Tommy:D Jeg vurderte dette selv, men fant ut at det nok kom til å koste en del mer enn jeg bruker nå, hehe! Hva slags budsjett ser du for deg? Ja, så bra du syns det. Har nok rett i at det blir en del dyrere enn å trimme som du gjør nå ja. For å være ærlig så har jeg ikke satt meg budsjett. Men jeg vet det kommer til å koste flesk, så får se an litt underveis, kommer til å handle det jeg må ha, så får det nesten bare koste det det gjør 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...