Godkjenning av 19" med 235/35 på B6

Anbefalte innlegg

Noen her inne som har fått dekk og felg i denne dim inn i vognkortet på B6?

 

Strøk rett inn i teknisk her om dagen og fikk heldigvis kjøre videre dog med en kontrollseddel i baklomma. Senken er skrevet inn så den er grei, men han mente merkelig nok :P at dekk og hjul var aaaltfor store med den senken som er godkjent og ville ha meg inn for å kontrollere dette.

 

Mine felger er for breie til at jeg i det hele tatt vurderer å ha dem på under visning men kunne tenkt meg å prøvd vise bilen med et sett i 8-8,5x19 et 45-38 om det kan finnes papirer på slikt til B6

 

I det tyske original vognkortet står 7x17" et 45 med 235/45 skrevet inn som tillegg så det burde ikke være en aaltfor stor diskusjon kanskje. Sporvidde endrer seg jo ikke med samme dekkbredde på samme et uansett felgbredde.

 

Anyone: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde å godkjenne noen 8,5x19" ET35 m/ 235/35-19 når jeg skulle inn å godkjenne senken på B6'n min.. Kontrolløren sa "Se på han da, med sine store hjul" når jeg rulla inn i verstedet der :P

 

Han skreiv av alt av dim osv på dekk, men han sleit med å finne ET på de, det stod ikke klart noen steder på felgen, jeg sa det var ET35 til han.. Han sa han skulle skrive det inn, men når han kom ut fra "kontoret" så sa han at han ikke ville gjøre det siden han ikke fant ET på felgene : dum :

 

Hadde det ikke vært for at ET var utydelig på felgene, så hadde det nok gått fint tror jeg :)

 

Du får ta deg en tur ned hit, er jo ikke lange biten, de er visst ganske "snille" her :P

 

EDIT: Kan dette hjelpe noe? http://www.aez-wheels.com/certificates/00041707/41707503.pdf Det er hvertfall TÜV papirer på den dimmen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sålenge sporvidde ikke er forandra og rulledimm ikke er over 5% så skal det ikke ha noe å si!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja alternativer til skien er kanskje å foretrekke? Hørt begge deler om dem egentlig..

 

Hvis jeg får lånt meg et sett med 19" så hadde jo det vært det beste. 8,5x19 et40 med 235/35 og papirer hadde vært en ønsketenkning. Var nære på å få 8x18 med 235/40 inn i vognkortet når jeg godkjente senken. problemet da var at jeg trodde vinterfelgene var et 42 og oppga det når han spurte. Siden det ikke var et45 som 17" som var skrevet inn i det tyske vognkortet var, så ville han ikke ha ansvaret for at det var ført inn desverre.... Han sjekket ikke felgene, så om jeg hadde oppgitt rett et hadde det stått sort på hvitt nå: rolleyes

 

edit: takker for linken :), vet jo det eksisterer papirer på div felg typer. Noen som har godkjent felger med godkjenningspapirer fra en annen fabrikant enn de som er omhandlet i papirene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sålenge sporvidde ikke er forandra og rulledimm ikke er over 5% så skal det ikke ha noe å si!..

 

Det er jo helt riktig men prøv å argumenter for det når mannen med refleksvest står og noterer på blokka si og mener bilen din er trafikkfarlig. Står det sort på hvitt i vognkortet kan han ikke gjøre noe med det. Om ikke derimot er veien inn på kontrolltime veeeldig kort, dvs hvis du i det hele tatt er så heldig å få lov til å kjøre videre.

 

Hadde ikke mitt senkesett stått innført i vognkortet hadde jeg ikke hatt skilter uavhengig av diskusjonen om dekk. Den beskjeden var ganske klar, bilen var aaaaltforlav mente de, men etter som den og var såpass lastet opp så målte de ikke høyden for å verifisere dette.

 

Uten barna i baksetet så hadde bilen blitt stående på kontrollpunktet det er jeg ganske trygg på.

 

uansett så er det drit kjedelig å måtte bruke tid på å etterkontrollere noe som man ved å få det godkjent kunne sluppet tenke mer på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk godkjent 235/35 på 8,5x19" ET 35 på min forrige B6.

Den hadde org. S-line understell og supersport senkeskåler.

Lykke til! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk godkjent 235/35 på 8,5x19" ET 35 på min forrige B6.

Den hadde org. S-line understell og supersport senkeskåler.

Lykke til! :)

 

Høres bra ut, settet mitt er noen cm lavere enn s-line med skåler men ikke så mye at det burde bety noe om ikke kontrolløren er en ræv da: rolleyes

 

Hadde du med noe papirer på dekk og felger ved godkjenning ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NEI, ikke annet enn Tüv papirer på senkeskålene.

Men måtte kjøre inn i kontrollhallen over den før omtalte "klossen" deres + måtte av med en felg for å vise ET stempelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det høres jo bra ut. Var det nevnt noe om dekkdimensjoner i dok til skålene da? går utifra svaret er nei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting til som ble nevnt var "Klossene" disse hadde de ikke med seg på kontrollen men de mente min aldri i livet ville kunne passere om jeg kjørte opp på dem. Har hørt omtalt en testmetode tidligere og går utifra det er den de tenkte på, hvor de legger en kloss under feks Venstre forhjul og en under Høyre bakjhul. Deretter kjøres bilen oppå for å sjekke om noe tar borti karosseri.

 

Noen som vet dim på disse "klossene"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

egentlig rart at dere får godkjent ting som dere ikke har papirer på, mens dere ikke får godkjent ting som dere har papirer på:P

BT gjør mye rart :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det høres jo bra ut. Var det nevnt noe om dekkdimensjoner i dok til skålene da? går utifra svaret er nei :)

 

Svaret er nei.

 

Man skal i utgangspunktet ikke trenge noen papirer på dekk og felg for å få godkjent.

Det er jo fysiske mål, sporviddeøkning/rulleomkrets som er avgjørende om du får godkjent eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei alt som er innenfor mål ifølge Stro boka skal du ikke trenge papirer på :) en hver som jobber innenfor teknisk på BT burde ha kjennskap til denne, men mye tyder på at flere av dem burde ta en titt i den boka :)

tuv gir mulighet for å få godkjent mål som faller utenfor Stro:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sant,

 

finnes det noen regler på felgbredde vs dekk da? Min bil har som sagt hatt 235/45-17 et 45 skrevet inn i det tyske vognkortet. I praksis så vil det jo si at mine 235/35-19 et 40 er innenfor på endring av sporvidde. Og selv om felgene er 9,5" breie så er rullebanen eksakt på samme plass som den ville vært på en 7" brei felg dvs at sporvidden er den samme? Felgene går også klar av faste deler i hjulhuset så det er ingenting som fysisk hindrer bevegelse.

 

Har BT da noen hjemmel for å nekte dem brukt på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter ikke med stro boka foran med nå, men 235/35-19 er innafor 5% på rulleomkretsen

et 40 er innafor da du kan forandre 15mm per aksel, +-7,5mm pr side :)

spørsmålet er da bredden på felgen, om den vil stikke utenfor bue med 9,5 bredde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke sant, med senken slik den er nå så er toppen innefor hjulbuen pga camber. Ørsmå marginer er det men tror de er akkurat innenfor om jeg løfter den noen cm også. De kryper innunder ved nedfjæring da men det er vel ikke godt nok vil jeg anta?

 

Er det forresten gjort endringer på dette nå? Mener fra tidligere at felgen ikke spiller noen rolle om er utenfor bare rullebanen på dekket er godt innenfor?

 

Spør mye jeg nå men ønsker å få luftet tankene å få litt feedback fra andre her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det jo håp :)

kan høre litt om det har kommet noen nye regler ang felgbredde og dekk i forhold til bue, kjenner en del som jobber på BT;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk beskjed fra en på BT at alt som heter felg OG dekk skal være innenfor hjulbuen. Grunnen er at hjulet ikke skal kunne "huke" seg fast i noe. F.eks: fortauskant, folk, biler osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo helt riktig men prøv å argumenter for det når mannen med refleksvest står og noterer på blokka si og mener bilen din er trafikkfarlig. Står det sort på hvitt i vognkortet kan han ikke gjøre noe med det. Om ikke derimot er veien inn på kontrolltime veeeldig kort, dvs hvis du i det hele tatt er så heldig å få lov til å kjøre videre.

 

Hadde ikke mitt senkesett stått innført i vognkortet hadde jeg ikke hatt skilter uavhengig av diskusjonen om dekk. Den beskjeden var ganske klar, bilen var aaaaltforlav mente de, men etter som den og var såpass lastet opp så målte de ikke høyden for å verifisere dette.

 

Uten barna i baksetet så hadde bilen blitt stående på kontrollpunktet det er jeg ganske trygg på.

 

uansett så er det drit kjedelig å måtte bruke tid på å etterkontrollere noe som man ved å få det godkjent kunne sluppet tenke mer på

 

da ville jeg spørt han om han har gått samme kurs som de andre kontrollørene som jobber i vegvesenet!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da ville jeg spørt han om han har gått samme kurs som de andre kontrollørene som jobber i vegvesenet!..

 

Jeg er da av den oppfatning at når jeg som i mitt tilfelle vet godt at strikken er tøyd veldig langt, så ypper jeg ikke til bråk med kontrolløren på stedet. Samme hvor fristende det måtte være. Hadde dekkdim på sommerfelgene stått i vognkortet så kunne jeg sluppet videre diskusjon. Nå gjør den ikke det og jeg må inn på kontrolltime

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.