#1 Skrevet September 15, 2011 Jeg skal skifte hjullager bak på svoger'n sin Golf 4 i helga, og i den anledning ser jeg at man må ha et litt mer uvanlig verktøy enn hva jeg har i skuffa mi... Vi skal låne oss en slik, men er litt usikker på rett betegnelse. Er det en ca 30mm 12-kant nøkkel? Hvor mye skal dette trekkes til når vi skal ha dette sammen igjen? Andre saker å være obs på ved bytte av hjullager bak på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 15, 2011 Det er en vanlig pipe med 12-kant Hvis det er grevling så skal det dras til så spindelen sitter men går lett rundt, det er konet lager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 15, 2011 Jeg har også en grevling, men bytter man ikke hele navet med lager på disse? Jeg har jo kjøpt meg en komplett nav inkl alt for bytte på ene siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 15, 2011 Jeg har også en grevling, men bytter man ikke hele navet med lager på disse?Jeg har jo kjøpt meg en komplett nav inkl alt for bytte på ene siden. Hmm, nå ble jeg litt usikker. Har faktisk ikke byttet på firer, bare tre, to og ener. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 15, 2011 Treer har kon som du sier, med løs abs-ring, løs skive og løst lager. Firern mener jeg du bytter komplett nav på, slik som dette: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=218640 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 15, 2011 Det er snakk om en grevling i mitt tilfelle. Det er ikke bare hjullageret nei, men hele "shaiten" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 15, 2011 På S3en (som dog er 4wd) er det likt foran og bak, og der er lagrene løse fra navet (dvs man får kjøpt kun lageret) . Man kan bytte nav også, men det er ikke nødvendig hvis man får presset av det gamle lageret. Det må uansett presses, mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 15, 2011 Yep, da er det bare å løsne ringen i midten, 12-kant pipe. Husker ikke størrelsen dessverre, mål med skyvelær. Er egentlig ikke så mye å passe på, latterlig enkelt på golfer med fwd, iaffal opp til femmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 15, 2011 Flott Noen som vet eksakt størrelse, og hvilket moment det skal tiltrekkes med igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 15, 2011 Jeg kan sjekke Haynes ikveld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 15, 2011 Jeg kan sjekke Haynes ikveld. Det hadde vært supert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 16, 2011 Jeg kan sjekke Haynes ikveld. Må jo mase litt.. Fant du ut av det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 16, 2011 Er straks på vei opp i garasjen, ble ikke tur opp dit igår. Gikk helt tom for motivasjon gitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 16, 2011 Kjenner til den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 16, 2011 Haynes anbefaler at du har en avdrager tilgjengelig for å dra av navet. 175nm står det på mutteren, som forøvrig alltid skal byttes når navet byttes. Ser ut som en latterlig enkel operasjon dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 16, 2011 de fleste ganger sitter den innerste lagerskåla igjen på spindelen,og må gjerne ha en avdagerfor å få av denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 16, 2011 Fra vwvortex http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2940430-DIY-Replace-mk4-rear-wheel-bearing-and-hub-assembly 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 17, 2011 Haynes anbefaler at du har en avdrager tilgjengelig for å dra av navet. 175nm står det på mutteren, som forøvrig alltid skal byttes når navet byttes. Ser ut som en latterlig enkel operasjon dette. Takktakk Da blir det skruing i dag tenker jeg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 17, 2011 Da fikk vi ordnet dette.. Men vi slet litt faktisk. Først må jeg si jeg føler meg litt dum når vi snakker 12-kant pipe... Jeg har jo et slikt sett oppdaget jeg, men det brukes jo vanligvis bare til normal 6-kant. Den innerste ringen satt jo som forventet. Lånte meg en skikkelig avdrager, men det er svært lite anlegg for denne slik at den bare glapp. Ble litt bruk av vinkelsliper, så kom det seg. Fikk redusert ringen noe, slik at jeg fikk banket den litt fram og kunne bruke avdrageren. Etter dette var det bare fryd og gammen. Takk for all hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...