#1 Skrevet September 15, 2011 Hallooo. Bare sitti å tenkt litt på bilen. Er strålende fornøyd, og kan godt tenke meg å ha den lenge og lenge, og beholde den fin og flott. Men så er det det, med f.eks Robin sin "Biffen" S3 som gikk til dundass. Har lest i tråden hans før, men husker ikke aaakkurat helt i farta hva det var som skjedde. Men husker litt uti den tråden, at en eller anna skreiv, noe sånn ca, "begynner å bli noen S3'er med havari nå..". Eller noe sånt, husker ikke helt. Men blir litt sånn smånervøs for hva som kan skje! Om det er noe jeg burde ta spesielt hensyn til å sjekke nå og da, eller om jeg må sitte med tanken at det kan faktisk skje no, når som helst? Har jo sett flere S3'er på finn.no f.eks, som selges, med ny motor.. Og da tenker jeg litt sånn, hvorfor har den ny motor? Hva er det som har skjedd med den f.eks? Ser jo også at det er flere som har rulla over 200k. Noen som har no innspill eller ting jeg burde absolutt være flink med å følge med på? Mvh Janse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 15, 2011 Det jeg har fått inntrykk av at er problemet, er at de originale rådene er for svake, når man tar ut x-antall hk/nm i effekt via en chip eller lignende. Derav at ved et gitt punkt, så klarer ikke rådene å motstå trykket i sylinderen, også bøyer/knekker den, og lager hull i blokka.. 3 hull i blokka i "Biffen" sitt tilfelle. Jeg ser for meg at mye har med momentkurven på oppsettet å gjøre, da noen har klart å kjøre 500hk på 5er med originale råder, og andre klarer å ta knekken på motoren med bare chip. Men for all del, rett meg om jeg tar feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 15, 2011 Allright, takk for svar! Setter pris på alle slags svar som måtte dukke opp her jeg altså! Jeg har chippa min nå, hvis det skulle være greit å vite 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 15, 2011 Er vel ikke momentet som knekker rådene. Er tenningsbank som er synderen. Rådelager som river seg pga dårlig smøring er også en årsak til havari og råde ut gjennom blokka. Aner ikke om dette er et problem på S4, kun en generell betraktning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 16, 2011 S4? he he. Er det en oppgradering for disse motorene med rådebytte fra en 20vt femmer eller er det samme greien? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 17, 2011 S4? he he.Er det en oppgradering for disse motorene med rådebytte fra en 20vt femmer eller er det samme greien? Tastaturfeil. Skulle være S3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 27, 2011 Noen som har noe mer å føye til her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 27, 2011 Er vel ikke momentet som knekker rådene. Er tenningsbank som er synderen.Rådelager som river seg pga dårlig smøring er også en årsak til havari og råde ut gjennom blokka. Aner ikke om dette er et problem på S4, kun en generell betraktning Tenningsbank vil normalt sett virke som en skjærebrenner. Og skjære i stykker stemplene. Større intercooler vil motvirke tenningsbank. Momentet kan knekke rådene. Grensa går visstnok ved rundt 400 Nm. Man bør kanskje begrense seg til 350 Nm. Estreme chipper kjører helt på grensa av hva ting tåler. Mer moderate chipper har en liten sikkerhetsmargin. Motoren er skuddsikker på orginalmapping. Mulig bør kanskje være litt forsiktig med chipping. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 30, 2011 Mitt råd er å bytte/følge med på: -Tett oljesil -Tett oljedrain fra turbo grunnet koksing i retur fra turbo -Råder, disse har (originalt) 20mm krysspinne men brå momentkurve har ført til rådehavari selv ved chip og eksos. Bytt råder(ved tuning utover chip), oljesil, og olje 2 ganger i året dvs sommer/vinterolje, monter opp oljetrykk-måler så har du en bekrymringsfri hverdag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 30, 2011 Allright, det høres bra ut! Takk skal dere ha folkens:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...