#1 Skrevet September 15, 2011 (endret) Hei! Har en S4 C4 turbomaskin med et urovekkende problem. Skulle bremse i et kryss og svinge til høyre, men så ville bilen plutselig ikke bremse for meg. Pedalen bevegde seg knapt en cm, så ble det total lås på pedalen. Ingen bremseeffekt uansett hvor hardt jeg trådde på pedalen. Prøvde meg litt på en parkeringsplass fram og tilbake, og det er vekslende når man har brems og når pedalen låser seg. Kunne kjøre noen runder med full brems, men litt senere ville bilen ikke bremse igjen. Hørte noe uvanlig støy fra dashbordet, så tok en titt i motorrommet for å lokalisere støyen. Viste seg å komme fra ABS-aggregatet. Sitter to reler på dette aggregatet. Er det noe vits i å prøve å bytte disse? Kan også nevnes at jeg nylig har hatt store mengder vann inne på dørken på venstre side på bilen, foran og bak, etter en tetning i vannkassa forsvant etter bytte av varmeregister på bilen. Regner med at ABS-styreenheten under baksetet har fått smakt litt vann ettersom ABS AUS lyser i dashen. Noen som har vært borti lignende tilfeller som kan komme med litt ekspertise på hva som må til for å få en kjørbar bil igjen? Her er en liten video med ulyden fra ABS-aggregatet: http://www.flickr.com/photos/sb-900/6151306670/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 15, 2011 er også en sikring på abs releet under sparkeplata på sjåfør siden.. Men hvis agregatet ditt er gåent, har jeg et til salgs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 15, 2011 Sjekk under setet om det faktisk er vått der eller ikkje. Om hjernen er drukna skal berre ABS'en slutte og virke, bremsene skal ikkje ta kvelden av den grunn. Men om du trenger hjerne har eg det liggende;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 15, 2011 Ta ut sikringa som foreslått... funker bremsene da så veit du vha det er. Men sjekk om du kan redde abs-hjerne før du evt. bytter.. pleier å lønne seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 14, 2011 Har ikke den nevnte sikringa/rele ved sparkepanelet på min bil, men da jeg demonterte ABS styreenheten under baksetet kom det vann ut av den. Har ikke hatt noe problemer etter bytte av denne enheten, men har fortsatt en lysende ABS-lampe på bilen. Er dette noe som må fjernes med VAG-COM? Fungerer ikke å koble bort batteriet en stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 14, 2011 Då har du nok ein abs føler som er gåen. Går ann å ohme dei, men husker ikkje motstanden dei skal ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 14, 2011 Har du ABS med bryter i dashen må du måle sensorene, har du ABS uten bryter kan du lese av med vag-com hvilken sensor som er defekt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 14, 2011 hørest ut som om avstand fra tannkrans til giver er for stor /signalet er for lavt fra ett av hjulsensorene, da vil bremsene virke noen lunde ok i fart, men rett før bilen stopper, så blir pedalen steike hard og vanskelig å få stoppet helt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 14, 2011 Kan bekrefte det som er blitt sagt ovenfor, feil på en av abs-sensorene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 15, 2011 Når jeg kjørte en stund uten abs-sensorer etter fjærbeinbytte, ble bremsene steinharde første gangen jeg trykket på pedalen, men ble normal etterpå. Lampa slukket aldri. Skikkelig ekkelt de gangene jeg 'glemte' å bremse litt før jeg dro ut i trafikken.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...