#1 Skrevet September 16, 2011 (endret) har nlig handla meg en 2,5 tdi som det har blitt litt småfjusk med de siste ukene,har lest igjennom det som er av tråder her på forumet ang denne motoren bare så det er sagt. 1.synes bilen drar dårligere enn de første dagene etter jeg henta den,da dro den godt men røyk veldig svart.det eneste jeg har gjort er å blende egr,ryker nesten ingenting nå.men synes bilen drar meget dårlig over 3000omdr,spesiellt i 4. og 5. gir,er nesten helt dødt.har prøvd flere ganger å koble fra LMM mens motoren går men er ingen forskjell uansett om kontakten er i eller ikke. 2.merket i dag en kaklelyd i femkant på høyre side av motoren sett fremmenifra.det er ikke tikking,men kakklelyd nesten i takt med motor,høres ikke mye når den er kald men bedre når den er varm,er samtidig en konstant hvine/kvitrelyd som jeg hører på lavt turtall og på tomgang.er nå ca.6000km siden sist oljeskift. 3.temp.måler vil ikke over 60-70 grader uansett hvor lenge jeg kjører,kjører jeg på høyt turtall eller drar på litt stiger den raskt til 90 grader men faller fort ned igjen så fort jeg kjører normalt igjen.. noen råd??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 16, 2011 1. Dersom det ikke er noe forskjell uten lmm, tipper jeg den er gåen. Når jeg kobler ut min blir den LAT, nesten som å "skru av turboen". Regner med du har prøvd å kjøre med lmm utkoblet, og ikke bare hører på motoren på tomgang? 2. Tipper kakle/tikke-lyden er vakuumpumpen, forsvinner den når du pumper på bremsen? Evt studer drivreimkretsen å se at reimen ligger som den skal. Jeg var ute for at strammeren fikk reimen til å gå opp på servopumpehjulet, det resulterte i en skummel kaklelyd som tok litt tid før jeg fant ut hva det var. Tipper hvinelyden er drivreimen, mulig at strammeren ikke står 100% slik den skal? Det skjedde på min en gang i hvert fall... 3. Skift termostat, gjort på 10-20 min inkl. lufting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 16, 2011 1. Dersom det ikke er noe forskjell uten lmm, tipper jeg den er gåen. Når jeg kobler ut min blir den LAT, nesten som å "skru av turboen". Regner med du har prøvd å kjøre med lmm utkoblet, og ikke bare hører på motoren på tomgang? 2. Tipper kakle/tikke-lyden er vakuumpumpen, forsvinner den når du pumper på bremsen? Evt studer drivreimkretsen å se at reimen ligger som den skal. Jeg var ute for at strammeren fikk reimen til å gå opp på servopumpehjulet, det resulterte i en skummel kaklelyd som tok litt tid før jeg fant ut hva det var. Tipper hvinelyden er drivreimen, mulig at strammeren ikke står 100% slik den skal? Det skjedde på min en gang i hvert fall... 3. Skift termostat, gjort på 10-20 min inkl. lufting. vil ikke påstå den går som et dass,men den drar greit de 3 første girene,selv om jeg hadde forventet meg mer,i 4.5. og 6. er den død over 3000,såvidt turtellernåla rikker seg. jeg skal se om jeg finner meg en brukt lmm og prøve før jeg handler nytt,da siden de er svindyre,skal ta en rensk på innsuget neste helg og se,samt ta en sjekk på slanger osv. jeg har ikke prøvd å pumpe mens jeg hører etter lyden,hører ikke kakklinga når jeg sitter inni bilen,må foran for å høre den.eksakt hvor sitter denne vakumpumpa? skal gå over reimer og tilhørende samtidig som jeg skal av med innsuget neste helg. hvor sitter termostaten på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 17, 2011 da har jeg kjørt en tur med utplugga lmm og den gikk nå like dårlig på alle gir som den gjør over 3000 i 4,5 og 6 gir med kontakten plugga i.det kan ikke ha noe å gjøre med at jeg har fjerna egr'n?jeg strupa den lille slangen som gikk inn på klokka der,men ser det går en litt tykkere slange inn på innsuget på samma sia,skal vel ikke røre den?det har skjedd plutselig,kjente det ikke dagene etter jeg henta den for 3 uker siden. har forresten prøvd å pumpe bremsen,men syns kakklinga er der likevel,hører lyden best rett foran bilen og kansje enda bedre når jeg bøyer meg ned foran bilen,tok av dekselet til reg.reima og kikka på reimer og hjul mens motoren gikk men kunne ikke se noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 17, 2011 ,har lest igjennom det som er av tråder her på forumet ang denne motoren bare så det er sagt. noen råd??? Tja, lese dem en gang til ? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562 Spesielt den første som du finner i samletråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 23, 2011 ja da ender det iallefall opp med skifte av reg.reim,strammer og vannpumpe.raklinga og ylinga frammi der ble bare verre og verre,og idag da jeg starta bilen begynte det å ryke og lukte gummi,tok av reg.reim dekselet og reima var helt nedslitt på kantene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 23, 2011 regreima var slitt ned til trådene i gummien i kantene på oversiden,så det er nok et strammehjul som har streika,men hvordan det kan skje etter 10.000 lurer jeg på,er det virkelig vag mekanikere på et merkeverksted som skifter kunn reima og driter i å skifte strammehjulene??! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 9, 2011 da er reima,alle strammehjul,reimskive og bolt på veiva,vannpumpe og reima på dieselpumpa skifta,samt renska innsug og skifta innsugspakkning og skiftet lmm og kjørt gjennom et par flasker med dyserens,men bilen er fremdeles ikke god,den ryker ikke før jeg kommer opp i 3-4000 og da kjennes det plutselig ut som den bremser og hakker og begynner å ryke svart,begge katalysatorene er varme så regner med de ikke er tette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 9, 2011 Min 2.5 tdi r5 A6 fjuska fra ca 3700, logga den med vag-com, fant ut at turbotrykket var fryktelig ujevnt da det skjedde. Bytta turbo, og alt var ok igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 9, 2011 Min 2.5 tdi r5 A6 fjuska fra ca 3700, logga den med vag-com, fant ut at turbotrykket var fryktelig ujevnt da det skjedde. Bytta turbo, og alt var ok igjen. svindyre disse sikkert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 9, 2011 svindyre disse sikkert? Hadde en brukt en liggende, så kosta ikke noe! Kan jo prøve ebay, f.eks. http://www.ebay.ch/itm/KKK-Turbolader-Audi-100-A6-2-5-TDi-046145703G-NEU-Turbo-/120782990561?pt=DE_Autoteile&hash=item1c1f3a2ce1 Men det er jo heller ikke sikkert det er turboen din som er problemet. Prøv å få noen med vagcom til å logge et drag på f.eks. 4 gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 9, 2011 svindyre disse sikkert? Nye eller overhalte så koster de sikkert noen kroner, de har jo intern WG. Dog har de ikke VNT mekansisme så der er ikke av de aller dyreste. Dersom du finner ut at turboen er årsaken så søk i "deler til salgs", det er flere som har liggende slike såvidt jeg husker. Blant annet har vel Hans A S en slik til en rimelig penge? Hvilke feilkoder har du lest ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 10, 2011 Nye eller overhalte så koster de sikkert noen kroner, de har jo intern WG. Dog har de ikke VNT mekansisme så der er ikke av de aller dyreste. Dersom du finner ut at turboen er årsaken så søk i "deler til salgs", det er flere som har liggende slike såvidt jeg husker. Blant annet har vel Hans A S en slik til en rimelig penge? Hvilke feilkoder har du lest ut? har ikke fått lest ut noe feilkoder men skal prøve å få gjort dette en dag når mannen med hiddenutstyret har tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 20, 2011 blir ikke klok på dette,syns det er så rart at det ikke er den minste antydning til svartrøyk når jeg drar på.så i dag tenkte jeg at jeg skulle "tyne" den litt og dro den opp på 5000 i tredje,det verken dro eller røyk,men så skulle jeg gi på i andregiret et par kilometer senere,da sparka det ifra og jeg la igjen tidenes røysky,lå og kjørte litt aktivt helt hjem og den både dro og røyk svart ved pådrag hele veien hjem,dog ikke like mye etter den første røyskya kom,men normalt med røyk vil jeg si,og da dro den også over 3000,kan det rett og slett være at katalysator er nedsotet?bestillte meg magnetventiler i forbindelse med turboen i går da jeg hadde mistanke om at det kunne være feilen men nå vet jeg sannelig ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 20, 2011 skift dyser .De selges på biltema . det er mitt tips ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 20, 2011 Og timingen på remmene ble nøyaktig utført, slik at du nå vet at innsprøytningstidspunktet er korrekt? Hvilke feilkoder har du lest ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 20, 2011 (endret) Og timingen på remmene ble nøyaktig utført, slik at du nå vet at innsprøytningstidspunktet er korrekt? Hvilke feilkoder har du lest ut? det ble gjort privat men av folk som har god erfaring med disse motorene og til daglig jobber som bilmekaniker så det satser jeg på skal være rett ja,har ikke fått lest ut feilkoder ennå,men det jeg syns er rart er at den plutselig drar som en helt annen motor helt uten videre?den gikk bra første dagen jeg henta den(før jeg skifta register),og da røyk den normalt,etter det har den vært død og ryker ikke en ting uansett hvordan man kjører,fram til i dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 20, 2011 skift dyser .De selges på biltema . det er mitt tips ihvertfall. hmm,jo kansje,men det jeg syns er rart er at den da plutselig i dag dro som en helt annen motor,før det har den vært død og jeg har ikke rørt en ting bortsett fra å kjøre på dyserens.det var ikke noe forskjell i draget på motoren før og etter reg.reimskifte bortsett fra at motoren går penere etter reg.reimskiftet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 20, 2011 det ble gjort privat men av folk som har god erfaring med disse motorene og til daglig jobber som bilmekaniker så det satser jeg på skal være rett ja, Det finnes mange former for bilmekanikere. Mitt tips er å spørre hvor mye fortenning den har, og få det oppgitt i antall mm stempelløft i pumpa eller verdien på avlesning med diagnose. Det finnes faktisk "seriøse" bilverksteder som skifter register på disse, hvor timingen gjøres ved tusjmerker i forhold til innstillingen fra før skiftet: eek : Hvis du tar for gitt at alt er perfekt der uten at det er det, så kaster du bort mye hjernekraft på andre tiltak som ikke vil hjelpe. Feilkoder ble vel lest av ifm registerskiftet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 20, 2011 Det finnes mange former for bilmekanikere. Mitt tips er å spørre hvor mye fortenning den har, og få det oppgitt i antall mm stempelløft i pumpa eller verdien på avlesning med diagnose. Det finnes faktisk "seriøse" bilverksteder som skifter register på disse, hvor timingen gjøres ved tusjmerker i forhold til innstillingen fra før skiftet: eek : Hvis du tar for gitt at alt er perfekt der uten at det er det, så kaster du bort mye hjernekraft på andre tiltak som ikke vil hjelpe. Feilkoder ble vel lest av ifm registerskiftet? det gjør det nok helt sikkert,men dette er bekjennte av meg som har hatt samme biler selv og har vært gjennom samme jobben før.det jeg syns er rart at det kommer og går,det er grunnen til at jeg blir mer troende på noe annet enn timingen.men nei,ble ikke lest ut feilkoder så det går jo an å sende den inn på et verksted og dobbeltsjekke også,spørs bare hvor,er ikke intr i å kase tusenlapper ut av vinduet for ingenting,gjør meg ikke noe å bruke penger på slitedeler som faktisk kan være årsaken:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 20, 2011 Det kan sikkert være mye rart, men nettopp det at symptomene kommer og går gjør at man bør dobbeltsjekke at remmene har korrekt stramming og timing. Feil der kan gjøre at motor jager og går ut og inn av nødmodus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 20, 2011 Hei. Dritt å få sånt tull like etter bilkjøp! Ville gått over alle elektriske plugger/kontakter bak motor på torpedoveggen. Spray og lirk med dem- Blås dem med trykkluft til slutt før du setter dem sammen igjen. Har vært borti mye elektrisk tull på flere av disse bilene. -Gå over alt av kontakter du ser når du først er i gang. F.eks bred plugg på ABS-blokk. Automatkassene på disse begynner med nøkking og følger ikke helt med ved dårlig signal. Synes det er veldig rart med så markert effektforskjell som kommer og går. Se å få tatt en diagnose -Feilkoder, samt sjekk timing i vag-com. Å sperre EGR går helt fint -jeg har gjort det selv. Ventilen ligger å jobber som før, men har blenda på begge sider med alu-plate. Kjenner du noen med samme bil og motor? Mulig å låne luftmassemåler for test? Sjekk alle vacuum-slanger (tynne slanger) at ikke en slik har løsnet/lekker. Ofte morkne gummistusser disse går inn i... Finner disse på ventil på torpedovegg, videre til slanger i innsug og ned til ladeluftkjøler. -Følg hver eneste en og sjekk at det ikke er gnagd hull i en av disse noe sted. (Dette skjedde hos meg over innsugmanifoil) Sjekk slanger etter turbo -Sprakk en slik hos meg. Da ble det dårlig med effekt... Hvis du begynner å rote med dyser -ikke dra inn Biltema skrot-deler i bilen din. Jeg har dårlig erfaring med sånt, Man får ofte hva man betaler for. En ting som e greit å forsikre seg om siden du er ny eier på bilen er tilførsel til motor. Får den nok diesel? -Filter? sil i tank? At det ikke kommer luft i dieselsystemet...? -Lav temp vil jeg tro er termostat (plasthus på h.side motorblokk) Evt. viser instrument riktig..? Kaklingen din har du vel funnet ut av -Regreim og strammehjul...? Ellers har jeg hatt kakling fra reimstrammer på reim dynamo/servo/Ac. (dårlig lager strammehjul samt slitt gassdemper med fjær..) Hadde også litt kakling fra viskosekobling rett før denne tok kveld og tok med seg vifte og radiator... Ellers e det som Sjaastad sier; sjekk smørbrødlista og gå gjennom...! -Anbefaler Kermati-dyser hvis du først bestemmer deg for å bytte! Artig når resten fungerer.. (Hvis du ikke kjenner til disse anbefaler jeg å lese mer om disse her på forumet) Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 21, 2011 (endret) Hei. Dritt å få sånt tull like etter bilkjøp! Ville gått over alle elektriske plugger/kontakter bak motor på torpedoveggen. Spray og lirk med dem- Blås dem med trykkluft til slutt før du setter dem sammen igjen. Har vært borti mye elektrisk tull på flere av disse bilene. -Gå over alt av kontakter du ser når du først er i gang. F.eks bred plugg på ABS-blokk. Automatkassene på disse begynner med nøkking og følger ikke helt med ved dårlig signal. Synes det er veldig rart med så markert effektforskjell som kommer og går. Se å få tatt en diagnose -Feilkoder, samt sjekk timing i vag-com. Å sperre EGR går helt fint -jeg har gjort det selv. Ventilen ligger å jobber som før, men har blenda på begge sider med alu-plate. Kjenner du noen med samme bil og motor? Mulig å låne luftmassemåler for test? Sjekk alle vacuum-slanger (tynne slanger) at ikke en slik har løsnet/lekker. Ofte morkne gummistusser disse går inn i... Finner disse på ventil på torpedovegg, videre til slanger i innsug og ned til ladeluftkjøler. -Følg hver eneste en og sjekk at det ikke er gnagd hull i en av disse noe sted. (Dette skjedde hos meg over innsugmanifoil) Sjekk slanger etter turbo -Sprakk en slik hos meg. Da ble det dårlig med effekt... Hvis du begynner å rote med dyser -ikke dra inn Biltema skrot-deler i bilen din. Jeg har dårlig erfaring med sånt, Man får ofte hva man betaler for. En ting som e greit å forsikre seg om siden du er ny eier på bilen er tilførsel til motor. Får den nok diesel? -Filter? sil i tank? At det ikke kommer luft i dieselsystemet...? -Lav temp vil jeg tro er termostat (plasthus på h.side motorblokk) Evt. viser instrument riktig..? Kaklingen din har du vel funnet ut av -Regreim og strammehjul...? Ellers har jeg hatt kakling fra reimstrammer på reim dynamo/servo/Ac. (dårlig lager strammehjul samt slitt gassdemper med fjær..) Hadde også litt kakling fra viskosekobling rett før denne tok kveld og tok med seg vifte og radiator... Ellers e det som Sjaastad sier; sjekk smørbrødlista og gå gjennom...! -Anbefaler Kermati-dyser hvis du først bestemmer deg for å bytte! Artig når resten fungerer.. (Hvis du ikke kjenner til disse anbefaler jeg å lese mer om disse her på forumet) Lykke til termostaten er skifta så den når nå normal driftstemp.det er hull i tanken så det kan jo komme inn luft der,ellers har jeg fjerna egr helt og blenda slangen,mulig jeg skal koble den til igjen men la platene fortsatt sperre den av?har bytta til en annen brukt lmm,uten forskjell.i dag gikk den i nødmodus da jeg dro på i 1.gir,det røyk noe grusomt og da jeg trykkte inn clutchen og bilen gikk ned på tomgang var det så vidt den harka og gikk,syns jeg hørte det tikket fra motorrommet også,men da jeg stoppet/startet den gikk den helt fint igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 21, 2011 termostaten er skifta så den når nå normal driftstemp.det er hull i tanken så det kan jo komme inn luft der,ellers har jeg fjerna egr helt og blenda slangen,mulig jeg skal koble den til igjen men la platene fortsatt sperre den av?har bytta til en annen brukt lmm,uten forskjell.i dag gikk den i nødmodus da jeg dro på i 1.gir,det røyk noe grusomt og da jeg trykkte inn clutchen var det så vidt den harka og gikk,syns jeg hørte det tikket fra motorrommet også,men da jeg stoppet/startet den gikk den helt fint igjen.. Høres ut som kraftige tenningsproblemer for meg... Er bilen chippa...? Ikke montert powerboks vel...? Hull i tanken? Skal komme luft inn på tanken ellers får man ikke noe ut av den, men skal ikke komme luft inn på sugeside mellom tank og motor.. Da blir det fusk... Men dette høres så spesiellt ut at jeg ville prioritert å sjekke tenning, chip, feilkoder. Vil tro det ligger der en plass. Merkelig oppførsel... Du har litt å sysle med fremover, men finner nok ut av det -Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 21, 2011 Høres ut som kraftige tenningsproblemer for meg... Er bilen chippa...?Ikke montert powerboks vel...? Hull i tanken? Skal komme luft inn på tanken ellers får man ikke noe ut av den, men skal ikke komme luft inn på sugeside mellom tank og motor.. Da blir det fusk... Men dette høres så spesiellt ut at jeg ville prioritert å sjekke tenning, chip, feilkoder. Vil tro det ligger der en plass. Merkelig oppførsel... Du har litt å sysle med fremover, men finner nok ut av det -Trond rust,lekker diesel:p skal være helt original ja etter det jeg veit iallefall.mwn får vel gå igang og sjekke litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...