Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet hvor høy lyspæreeffekt hovedlykt til S4/A4 B5 tåler? Lurer på å sette i 70W xenon i fjernlys og muligens 55W i nærlys.

Funker det å bare bytte rett fra 35W til 55W pære uten noe mer?

Kom gjerne med synspunkter. Hvor lang tennetid vil det være på en 70W kontra 55W?

/Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem. En 70W xenon avgir mindre varme enn 35W glødepære. Er jo det som er litt "problemet" med xenon, at lykteglassene ikke blir varme og smelter bort snø som setter seg fast..

Jeg selv har hatt samme kombo som du tenker i nesten tre år på grevlingen, aldri vært særlig varme lykteglassene mine. Ikke mer enn med 55W glødelampe vertfall.

Tennetiden er ikke noe særlig forskjell slik jeg erfarer det, så go-go-go!

Jeg for min del demonterte xenon i dag og monterte osram nightbreaker på A6'n :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har 55w i fultlyset på min,etter ett år ca bynte reflektoren å flasse...monterte dette i NYE faceliftlamper!..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ballasten du må

Bytte for å få 55w :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har 55w i fultlyset på min,ett år ca så bynte reflektoren å flasse...monterte dette i NYE faceliftlamper!..

Da må det vel ha vært noe galt med lampene..?

Lyset i seg selv kan jo ikke skade reflektorene, og varmen fra xenon er jo minimal i forhold til halogen.. Eller monterte du de feil slik at de ikke sto rett i reflektoren? Hørtes vertfall ikke ut som noe normalt forløp spør du meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyset i seg selv kan jo ikke skade reflektorene,

Jovisst kan det det. Med pærer av dårlig kvalitet (kinesisk?) så kan det være høy UV-stråling. Denne strålingen kan få reflektorene til å bli matte eller flasse. Jeg opplevde dette på min Type 85 Cq, her ble reflektorene matte etter mindre enn ett år med xenon-kit i fjernlysene. De var blanke og fine, og 18 år gamle, når jeg monterte xenon, så at de plutselig ble matte på ett år kan ikke ha vært noe annet enn stråling fra pærene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass, det var vertfall nytt for meg..

Men anyway, varmen er det nok ikke noen fare med.. :P

Åsså kan du jo passe på å ikke kjøpe billigste kinasettet da, kan det virke som..

Jeg kjøpte mine kit gjennom Tom Are Andresen her på forumet, de har vertfall ikke ødelagt noe hos meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ballasten du må

Bytte for å få 55w :)

Jasså, det er slik å forstå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem. En 70W xenon avgir mindre varme enn 35W glødepære.

Hvordan kan 70w være mindre enn 35w?

1w er en 1w, uansett om det kommer fra et stearinlys eller en stråleovn

At det er forskjell i lyseffekt ja, det er helt klart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har svaret på dette, men om effekten er oppgitt for hva inverteren bruker og ikke gir ut har nok denne noe tap både i inverteringen og spenningstransformering. Men 50% tap hørtes vel mye ut uansett, da må det være særdeles dårlig konstruksjon på inverteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan 70w være mindre enn 35w?

1w er en 1w, uansett om det kommer fra et stearinlys eller en stråleovn

At det er forskjell i lyseffekt ja, det er helt klart.

fordi ved glødepære så er det ca 15 % som går til lys mens ca 85% blir varme

på xenon så er det ca 75% som blir lys å ca 25% som blir varme. Derfor blir det mye mindre varme på xenon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på xenon så er det ca 75% som blir lys å ca 25% som blir varme. Derfor blir det mye mindre varme på xenon

Akkurat dette skulle jeg svart om ikke Jan var før meg.. : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det vel ha vært noe galt med lampene..?

Lyset i seg selv kan jo ikke skade reflektorene, og varmen fra xenon er jo minimal i forhold til halogen.. Eller monterte du de feil slik at de ikke sto rett i reflektoren? Hørtes vertfall ikke ut som noe normalt forløp spør du meg..

NYE møllerlamper og Tom Are Andresen xenonkit...kun fultlyset...kan ha noe med lamin-x solfilm å gjøre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du en tabell eller lignede som viser til virkningsgrad på de forskjellige lyskildene?

Har ikke til hensikt å fremstå som kranglete, men når trådstarter trenger råd hvorvidt en sterkere lyskilde ikke gjør skade på lampene hans er det ganske vesentlig at han ikke får feilaktig informasjon :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ren fysikk.

Du vet jo selv at om du har en 55w xenon og en 55w halogenpære, vil xenon lyse bedre.

Som du sier, 55w er jo det samme på begge to, men som jeg nevner over, vil xenonpæra utnytte energien bedre til å skape LYS, mens halogenpæra bruker mesteparten av energien til å lage varme.

Energi blir aldri borte, det bare endrer form. I dette tilfellet går energien hovedsaklig over til lys hos xenon, men varme hos halogenpæra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 55w xenon kit i nærlysene i mine Deop lykter på B5'en, ingen problemer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du en tabell eller lignede som viser til virkningsgrad på de forskjellige lyskildene?

Det holder å ta på pærene. :) LED utviler omtrent ikke varme i det hele tatt, så på vintern hadde jeg problemer med at snøen la seg på lykteglassene når jeg hadde 70w xenon på A6'en min.

Det problemet hadde jeg ikke med halogen. Det samme gjelder dugging, som også ble et problem med xenon.

Etter dette har jeg ikke ettermontert xenon, men valgt tusenmetringer for mer lys. :)

Jeg syns det er for mange ulemper med ettermontert xenon enn den ene fordelen det gir, med mer lys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke til hensikt å fremstå som kranglete, men når trådstarter trenger råd hvorvidt en sterkere lyskilde ikke gjør skade på lampene hans er det ganske vesentlig at han ikke får feilaktig informasjon :-)

har ikke dette men er enkel regning da:

Effektiviteten i lyspærer måles i lm/Watt

En halogenpære på 55 Watt kan foreksempel ha 1600 lumen (mye som går til varme) (ca 25-30 lm/watt på halogen)

En xenon pære på 55 Watt kan ha 5000 lumen lysmengde og da sier seg selv at varme fra pæren blir mindre når det meste går ut som lys. (ca 85-90 lm/watt på xenon)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke dette men er enkel regning da:

Effektiviteten i lyspærer måles i lm/Watt

En halogenpære på 55 Watt kan foreksempel ha 1600 lumen (mye som går til varme) (ca 25-30 lm/watt på halogen)

En xenon pære på 55 Watt kan ha 5000 lumen lysmengde og da sier seg selv at varme fra pæren blir mindre når det meste går ut som lys. (ca 85-90 lm/watt på xenon)

Joda, jeg forstår at Xenon har større virkningsgrad i forhold til halogen.

Det avgis mindre watt til varme i forhold til halogen, altså mindre watt pr. lumen forbrukt i forhold til lysmengde, altså mer energieffektivt, derav Lm/W..

Det jeg ikke forstår er hvordan mer lys, altså det som i utgangspunktet er stråling/energi kan gi mindre varme fra en lyskilde(xenon) enn en mindre mengde lys i en annen lyskilde(halogen).

Noe varmetap blir det i ballasten, men så betydelig at en 70W Xenonpære avgir mindre varme(ikke lys) enn en 35W halogen klarer jeg ikke å forstå.

På de Xenonkitene jeg har hatt tidligere har selve pæren måtte hvile omtrent 10minutter før det var mulig å ta på dem. Gassutladingsprosessen gjør jo at edelgassen og diverse lurium danner plasma.

Har et billig IR thermometer, så viss det klaffer så skal jeg få målt temperaturen på en av mine hovedlykter samt på brutterns ekstralys med Xenon.

Nå må en som regel benytte noen klyper salt med tanke på informasjon en finner på internett, men ser at noen monteringsanvisninger påpeker temperaturer fra 350-700C.

Noe for Mythbusters dette ? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ren fysikk.

Du vet jo selv at om du har en 55w xenon og en 55w halogenpære, vil xenon lyse bedre.

Som du sier, 55w er jo det samme på begge to, men som jeg nevner over, vil xenonpæra utnytte energien bedre til å skape LYS, mens halogenpæra bruker mesteparten av energien til å lage varme.

Energi blir aldri borte, det bare endrer form. I dette tilfellet går energien hovedsaklig over til lys hos xenon, men varme hos halogenpæra :)

Som du sier, Thermodynamikkens første lov; Energi kan verken oppstå eller forsvinne.

Men hvor blir det av lysenergien fra xenonpæra da?

For lys er en del av det Elektromagnetiske spekter, der synlig lys bare er en liten del av spekteret.

Både Xenon og Halogen avgir synlig lys, men begge avgir også infrarødt lys og Xenonpæren avgir endel UV-lys i tillegg.

Lysintensitet eller lumen flux som flere henviser til er i praksis en måling av Watt/m2

Lysenergien blir ikke borte vil jeg tro, den sendes ut av pæren, i all hovedsak via reflektor, der lyset treffer i lykten vil det bli overføring av lysenergi til varmeenergi, samme prosess vil det være i linse og lykteglass.

Viss lykten forbruker 55W på forbrukersiden, så vil produktet av arbeidet være 55w.

Ingenting kan forsvinne, det endrer bare form.

Så jeg begriper fortsatt ikke hvordan 70W xenon kan være mindre enn 35W Halogen.

Ser noen henviser til at LED ikke avgir varme, men nå er det vel heller skjelden med 55W LEDs heller.

Har 4W glødepærer i markeringslysene på bilen, disse er heller ikke varme å ta på, vil nesten anta i forhold til slik jeg forstår Thermodynamikken at en 4W LED pære vil være like varm.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED er jo ikke noe glødepære på noe som helst vis. Så tror det blir litt feil sammenligning..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[quote=Bjørn Sørheim;2396673Men hvor blir det av lysenergien fra xenonpæra da?

:)

Sånn som jeg ser det, så blir den av til bedre lys: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED er jo ikke noe glødepære på noe som helst vis. Så tror det blir litt feil sammenligning..

Den sammenligningen var det heller ikke jeg som dro inn.

Som mitt poeng har vært hele tiden, det spiller ingen rolle hva lyskilden er.

Jeg sikter ikke til virkningsgrad, men tilfører du eksempelvis 70w til en lyskilde i form av energi så er produktet av forbruket 70w. Om produktet blir infrarødt lys, synlig lys eller UV-lys spiller ingen rolle, summen er uansett 70w slik jeg leser fysikken. Eneste som taler for at Xenon kan ha mindre energi til varme i selve lykten er viss det største energitapet til infrarødt skjer i ballast/drossel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestillt 75W så skal jeg måle tempforskjell så fort de kommer og jeg får montert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.