Audi 80 1.9E går veldig dårlig!

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Audi 80 1.9E. (Solgt ny i Norge, faktisk!)

 

Bilen går ekstremt dårlig!

Den går stort sett jevnt og fint på tomgang, pådrag osv. men den er utrolig lat! Den må slures i gang i litt motbakke, og bare man ser motbakken på litt avstand må man gire ned.

Jeg mistenkte at det kunne ha vært katalysatoren som var tett og erstattet denne med et rør i går. Den gikk kanskje en anelse bedre, noe som kunne vært tilfelle uansett, men det var ikke den opplagte feilen.

Katalysatoren så hel ut innvendig, ingenting løst.

 

Er det noen som har vært borti lignende?

Denne har jo K-Jetronic innsprøytning, og jeg har byttet bensinmengdefordeleren, noe som førte til en litt dårligere kaldstart, så jeg skal bytte tilbake igjen.

Toppen er nyoverhalt for to år siden. Nye ventilseter, tetninger, planet etc. etc.

Kompresjonen lå 100% likt på alle fire sylindre og var helt korrekt. Den gikk like dårlig etter dette også. Det har den forøvrig alltid gjort så lenge jeg har kjent til bilen. Den har vært eid av min eks-svigerfar i fire år før jeg kjøpte den.

 

Noen som har noen tanker ang. dette?

Bilen er i daglig bruk, men det begynner å bli litt kjedelig at den er så lat.

Jeg har hatt en Passat med samme motor (En 1.8 riktignok) og drivverk og den var da rimelig frisk i forhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne motoren er normalt nokså sprek. Går motoren rent når den ikke orker mer? Sjekket at registeret er riktig? Luftfilteret er ikke potte tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren går rimelig rent.

Den jager litt på tomgang og "henger" litt ved pådrag når den er kald... før den løsner litt.

Dette kom spesielt etter at jeg byttet bensinmengdefordeleren, så denne skal jeg bytte tilbake igjen.

 

Det som også er litt rart, men som kanskje ikke har noen sammenheng, er at om jeg starter bilen kald og lar den stå i 3 - 4 sekunder "jager" den opp til 2000 RPM og synker igjen. Da vil bilen gå BEDRE (Fortsatt dårlig).

Om jeg stenger den og starter den igjen før den blir HELT kald igjen vil den ikke jage opp på turtall, og går enda dårligere enn "vanlig". Dvs. den må slures litt i gang. Det er f.eks. helt umulig å hive seg ut i et kryss med mindre du har 4000 RPM og rivstart... i et slikt tilfelle vil den sansynligvis nesten kveles uansett da det ikke finnes moment på bunn.

 

Registeret er OK.

Reima ble byttet ifbm. overhaling av toppen, og den gikk fortsatt like dårlig.

Luftfilter er også greit :)

 

Tanken heller litt mot dyser, evt. bensinfilter. Noen tanker rundt dette?

Bensinfilter da ville den kanskje gått veldig ujevnt.

 

Det hadde vært fint og fått løst problemet da det er en knall bruksbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mengdefordeleren er det et målepunkt for bensintrykk, gjerne greit å vite hva trykket er inn etter regulatoren.

Min første tanke er uansett feil timet register, men det høres ut som du er 100% sikker på at dette stemmer. Hva med tenningstidspunktet?

Bruker bilen mye bensin/ryker svart ? Kom problemet gradvis eller over natten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lekasje(falskluft) og luftmengdeføleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er tenningen? Sjekket at denne er korrekt? At den går reint og uten ettertenning og tenningsbank, vil ikke nødvendigvis bety at tenningene er riktig. Veit fra før at biler med K-Jetronic kan være følsomme med tenningen, og at de kan gå tilnærmet normalt sett bortifra at den ikke går bra nok.

 

Sjekk også hvordan sprøytebildet til dysene er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.