8,5" og 9,5" felg på a4 96mod.godkjennt?

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her har fått godkjennt 2 forskjellige bredder på felgene, på en fremhjulsdrift?

De på dekk1 sa at kun bakhjulstrekk fikk dette godkjennt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel ikke noe om du har for eller bakhjulsdrift å gjøre?! Er vel heller hvor stor hjulbrønnen din er... BMW fesk får plass til større hjul enn hva audi får! (correct me if i'm wrong)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel ikke noe om du har for eller bakhjulsdrift å gjøre?! Er vel heller hvor stor hjulbrønnen din er... BMW fesk får plass til større hjul enn hva audi får! (correct me if i'm wrong)

 

Var vel ikkje eit slikt svar han var ute etter;)

 

Det han lurer på er å kunne ha større felger bak enn frame, dette er vel egentlig ikkje lov på awd vertfall, men fwd går vel og, forsovidt rwd og?? vertfall mange som kjører slik, flesteparten;)

Men lurer litt sjølv ang. dette om ein har 8.5 framme og 9.5 bak. men har 225/40- 18" framme og bak går det?? på awd:)?

 

Når du seie større hjul så tenker eg størrelsen på felgen 18"-22".....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel ikkje eit slikt svar han var ute etter;)

 

Det han lurer på er å kunne ha større felger bak enn frame, dette er vel egentlig ikkje lov på awd vertfall, men fwd går vel og, forsovidt rwd og?? vertfall mange som kjører slik, flesteparten;)

Men lurer litt sjølv ang. dette om ein har 8.5 framme og 9.5 bak. men har 225/40- 18" framme og bak går det?? på awd:)?

 

Når du seie større hjul så tenker eg størrelsen på felgen 18"-22".....

 

OT:

Hvis du kjører med samme dekkdim forran og bak, men med forskjellige bredde på felgene blir det feil med tanke på rulleomkrets. Så det er ihvertfall ikke lurt hvis man har awd :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT:

Hvis du kjører med samme dekkdim forran og bak, men med forskjellige bredde på felgene blir det feil med tanke på rulleomkrets. Så det er ihvertfall ikke lurt hvis man har awd :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Rulleomkretsen på dekket vil da ikkje bli forskjelig om du har samme dim fremme og bak?

 

Feks 235\35 på 8,5 og 9,8" breie felger har da samme rulleomkrets.

 

Og få det godkjent tviler eg på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun biler med typegodkjenning som får godkjent dette (bmw bla)

 

Dette får du ikke godkjent i alle fall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rulleomkretsen på dekket vil da ikkje bli forskjelig om du har samme dim fremme og bak?

 

Feks 235\35 på 8,5 og 9,8" breie felger har da samme rulleomkrets.

 

Og få det godkjent tviler eg på.

 

Jo, rulleomkresten blir mindre på 9,5" enn 8,5" med lik dekkdim.

Når du får "dekkstrekk" blir dekksiden mindre, og du vil fra siden få en lavere profil på dekket..

 

Bare å sjekke det ut!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet det har vært/er mange diskusjoner om dette med rulleomkrets på ulik felgbredde, både innenlands og utenlands.

 

Selv om en dekkdimensjon har en rulleomkrets blir rulleomkretsen mindre, jo bredere felger man har. Dekket presses rett og slett sammen. Man kan tenke seg at man kutter dekket og legger det på langs på bakken. Hvis man da presser ut dekksidene slik at man får "strekk" vil da mønsteret/slitebanen komme nærmere bakken. Dette vil også skje når man får dekket på felgen.

 

Jeg var selv ikke helt sikker på om dette stemte, så jeg satte to felger i 8,5 og 9,5" bredde med 225/40 18 dekk(helt nye og samme merke begge to) ved siden av hverandre for å sjekke. Det jeg så da var at den 9,5" brede felgen med dekk var lavere enn den med 8,5" bredde. Altså, rulleomkretsen blir mindre jo bredere felger man har:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg ville no tru rulleomkretsen blir mindre til mindre felger ein har og motsatt??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg ville no tru rulleomkretsen blir mindre til mindre felger ein har og motsatt??

 

Selvsagt, men hvis du har dekkstrekk blir rulleomkretsen også mindre.

Dekket trekker seg jo sammen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant som Simen sier. Jo breiere dekket er, jo mer strekker det seg, og jo mindre blir rulleomkretsen, fordi strekken "trekker" mønsteret/slitebanen nærmere felgen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører selv på 8,5 215/35/19 og 9,5 225/35/19 :) har lyst å få disse inn i vognkort, derfor jeg lurer på om noen har fått dette godkjennt? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører selv på 8,5 215/35/19 og 9,5 225/35/19 :) har lyst å få disse inn i vognkort, derfor jeg lurer på om noen har fått dette godkjennt? :)

 

De bilene er ikke levert med forskjellig dimensjon orginalt og kan dermed ikke godkjennes med det utenom noe videre papirer, slik jeg har forstått.

 

...og 9,5 kan du glemme å få godkjent på b5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg som har handlet 8.5 og 9.5 felg som skal på en B5 quattro. Hvordan dekk er best og kjøre med da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.