#1 Skrevet September 19, 2011 Fikk -e n d e l i g- dratt av toppen på Nazze, og der møtte et ikke helt uventet syn. Etter å ha hatt problem med tenning/boost/komp/tomgang (Duh!) i over to år, fikk nok være nok, og toppen måtte til pers! Som bildet viser, har den ene ventilen fått juling etter overhaling (gamle harde løftere på overhalt topp kombinert med motorfirma som ikke følger reglene=ikke lurt..) og blitt brent og til og med litt bøyd. I begynnelsen gikk bilen bra, men brukte mer bensin enn før overhaling, raskt avløst av dårlig tomgang. Prøvde å bytte plugger, tenningsmodul(er), coiler, og kjøpte til og med høyeffekt coilkit på 034 når $ var på topp.. *sukk*.. Den siste vinteren har den ikke gått pent, og det er ikke så rart, gett! Ventilen er også litt bøyd.. Ingen merker i stempel!?! Styringen er VELDIG romslig nederst, og tetningen var helt ødelagt.. 'Vulst' rundt der veltilsetet var/er: Spørsmålet er om et maskineringsfirma kan redde restene, eller om det blir uforholdsmessig dyrt. (Jeg fikk nye styringer på eksossiden som tydeligvis ble for vanskelige å få inn uten mye fresing av setet hos Larvik Motor, dit skal jeg definitivt aldri tilbake.. Jeg sendte med Bentley-manualens maskineringshidden, og de er tydelig overskredet, jeg monterte bare toppen da jeg fikk den tilbake uten å sjekke toleranser da jeg stolte på at de hadde gjort en god jobb.. *sukk*) Ser at Cylmo tar en tuselapp for nytt sete, men vet ikke om det er nok gods igjen, uansett blir det vel mye jobb? Skulle vel helst hatt en rimelig brukt/overhalt topp, (så en som ble solgt for 3500,- på forumet..) men kan vel kanskje vurdere en hel motor i stedet? Noen som har tips til løsning? Må ha den i gang før vinteren slår til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 19, 2011 Hvor langt har hele motoren gått? Hvorfor ble den fikset sist? Har det påvirket bunndelen? Kan du ikke knipse bilde av de 4 andre forbrenningskammerne, så ser vi om det er noen feil på dem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 19, 2011 Bilen runder 300' straks, og bunndelen ser uskadet ut etter jeg overhalte toppen etter toppakningsbrudd for knapt 40' siden. Da kostet jeg på meg å slipe toppen, og bytte slitte styringer og tetninger. Tok bare av toppen den gangen og sendte den bort. Så jo veldig fin ut da jeg fikk den tilbake, da.. De fire andre kamrene ser jevne og fine ut, men har en litt 'lav' eksosventil på nr. 1 også. Blokka.. Endel sot og oljerester i brennkamrene etter demontering, men de så fine og grå ut når jeg tok av toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 19, 2011 Har gått vilt for seg i det kammeret, ser du har fått en god sprekk til pluggen og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 19, 2011 Mener det ser ganske likt ut som da jeg overhalte den, er små sprekker mellom plugg og ventiler i de fleste kamre, men den ventilen har raslet godt rundt der, ja.. Ingen ulyder bortsett fra dårlig gange, og turboen ser helt fin ut, så bitene som har løsnet må ha vært veldig små! Har med vilje ikke lett etter grunnen til at jeg bare har kjørt grunntrykk det siste året, har nok vært nok belastning med 0.1 bar overtrykk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 19, 2011 Ring Merket Motorservice, er ikke mer enn 25min unna deg;) Kan hilse fra Lasse. Du når Johnny på telefon 93085918 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 19, 2011 Det eksossetet til venstre der så noe banka ut ja..For mye slipte vent.spindler så blir det for lite gods,banker seg fort skeivt og derav brenner det seg hull . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 20, 2011 Med alle forbehold om at jeg ikke har peiling på skifte av ventilseter: Det kan muligens være en utfordring å få nye seter til å sitte like godt som de orginale så lenge det er sprekker. Spesielt når det er litt herjet oppi der så ville jeg vært skeptisk til å overhale dette. Personlig så ville jeg heller sett meg om etter en topp hvor setene ikke er maskinert fra tidligere, og overhalt den. Når den har gått såpass som 300 så er det fornuftig å kontrollere slitekantens størrelse i sylindrene. Mulig de er helt fine, men de kan også være relativt slitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 21, 2011 Joda, slitekant er det vel litt av, (har ikke fått målt de) men det var i hvertfall bra komp før toppen gikk heden, og veggene ser ellers bra ut, og nå var igrunn målet å få børsa på veien med mins mulig utgifter til best mulig resultat.. Finner jeg en bra topp er jeg enig i at det nok er det beste, selv om jeg ikke har lyst til å gjøre overhalingsjobben igjen, for det var dyrt.. (ga vel over 7200,- for det sist, noe jeg syntes var i overkant allerede da..) Du har nok rett Steinar, (som vanlig!) og derfor syntes jeg det var kjekt å sjekke forumet først! Tar vel uansett med meg toppen en tur bortom til Johnny på Merket for et overslag, og jeg ser vel da for meg to nye eksosventiler, en styring og ett eller to seter, så får vi se hva han sier om skaden! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 31, 2011 Update: Har fått tak i en ny (brukt) topp gjennom klubben, og Ferreaventiler står klare i gangen! Tetninger er på vei sammen med masse andre deler, så nå blir det snart skru-marathon! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 31, 2011 Du har vel ikke tenkt å bare "slenge i" ferrea ventiler og montere sammen, tut og kjør? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 31, 2011 Nei, ikke jeg!! Og ikke den gamle toppen heller, det er en topp som i følge selger så meget bra ut, og som han retter av og tar setene pluss tilpasser ventilene på. Så den blir nok veldig bra! Men DA skal jeg tute og kjøre! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 1, 2011 Det var nå godt å høre at det blir gjort skikkelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 1, 2011 nye eksostyringer og tetninger kan være lurt og, men det må vel følge med i rennet. blir godt å få nazze på veien igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 2, 2011 Mannen med toppen sa styringene var overraskende fine, og syntes det var unødvendig å bytte de. Får vel være hans avgjørelse, siden han har noen gromme topper på samvittigheten.. Tetninger blir helt nye, ja.. Synes ventilene så snasne ut, Ferreras 6000-serie med slanke stammer! Fikk alle under 2500,- ferdig på døra, synes ikke det var ille i det hele tatt! (Så slipper jeg i hvertfall å bekymre meg over at eksosventilene skal knekke!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...