#1 Skrevet September 20, 2011 Har plutselig begynt å få ulyd fra ventilene på sylinder 5 på Audien.. Det høres ut som god gammeldags ventilbank (altså det er helt tydelig at det kommer fra toppen og at det er ventilene som lager lyden). Bankinga oppstår stort sett bare når motoren er kald, men kan komme og gå når motoren er varm også.. Uansett er den bare der på tomgang. Med en gang jeg begynner å kjøre kommer lyden bort. Er jeg så heldig at jeg kan skru av toppdekselet og justere til ventilene igjen, eller er det en viss fare for at jeg må til med mere her..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 20, 2011 Femmerne hadde ikke noen justering av ventilklaring etter 1985, så det er ingenting å justere. Det er nok mest sannsynlig rett og slett at ventilløfterne er utslitt. Koster vel ca. 1200,- for alle ti nye + et par timers jobb, og da er man kvitt problemet. Før du gjør noe mer, dobbeltsjekk at det ikke er den (unødvendige) vakuumpumpen montert på toppen som lager ulyden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 20, 2011 Som Eivind nevner, så sjekk vakuumpumpen som sitter på siden av toppen. Denne pleier ofte å lage ulyder på AAR og NG motorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 20, 2011 Vil denne lage den samme lyden..? Det er en skikkelig høy metallisk bankelyd som er avhengig av turtallet.. Jeg får sjekke i kveld da, uansett høres det ut som en overkommelig jobb 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 20, 2011 Jepp, den lager lyd som skikkelig kraftig ventiltikk. Bare skru den av toppen, plukk ut det lille staget som sitter mellom topp og pumpe som driver den, skru den på igjen uten dette, start bilen og se om lyden blir borte. I så fall kan du bare la det være sånn, den pumpen er ikke nødvendig på denne motoren og jeg har aldri skjønt eller lest hvorfor den i det hele tatt er der, da vakuumsystemet får tilstrekkelig vakuum fra innsuget med mindre du har for vane å pumpebremse samtidig som du gir bånn gass.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 20, 2011 Helt enig med Eyvind, kjører selv uten dette staget til vakuumpumpa og bremsene er like gode. Om du skal skifte løfterene så har du litt info her; http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228858-guide-skifte-hydr-ventilloftere-8v-10v.html#post2542519 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 20, 2011 Plukka ut staget nå i kveld og ingen ulyder å høre så langt..får bare håpe det var så enkelt Takk for tipset folkens! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...