#1 Skrevet September 21, 2011 (endret) Hei, Jeg sliter med å forstå hva som menes i TÜV papirene. Setningen er slik: Unterseite unterer Federteller bis Mitte unterste Befestigungsschraube Federbein Oversatt med google blir det: Underside of the lower spring seat bottom to mid-spring leg mounting screw Jeg har fått opplyst av selger at de mener slutten av gjengene i nedkant, greit nok det skjønner jeg. Men, hvor er det andre punktet jeg skal måle til? Jeg legger ved et bilde av demperen med piler og tall for å kunne forklare lettere. Punkt 4 er hvor jeg skal måle fra. Altså jeg skal måle fra punkt 4 til punkt ?..? Målene er: Framme 195 bis 245mm, bak 240 bis 280mm. Bilen er en Passat 35i B3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 21, 2011 Unterseite unterer Federteller Undersiden av nederste fjærskål, altså punkt 5.. Tror jeg.. Eller er det en hjelpefjær på punkt 5? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 21, 2011 Undersiden nedre fjærskål til midten av nedre festeskrue fjærbein. Altså mellom punkt 1 og 5 sånn jeg ser det, om hjelpefjæren skal regnes med, noe jeg vil tro.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 22, 2011 Unterseite unterer Federteller Undersiden av nederste fjærskål, altså punkt 5.. Tror jeg.. Eller er det en hjelpefjær på punkt 5? Det er en hjelpefjær mellom punkt 6 og 7. 5 er låsemuttern og 6 er fjærskålen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 23, 2011 Man kan missforstå dette her litt. Kan du sende meg hele dokumentet, så kan jeg lese meg i det og fortelle deg fra hvor til hvor du skal måle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 23, 2011 Her en link til dokumentet i pdf. http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/media/products/_EVOGWVW09_EVOGWVW09.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 23, 2011 nr 5 og 2 skal være innnenfor det som står i TUV papiret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 23, 2011 Gjelder det samme bak? der er det bare en bolt helt nederst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 23, 2011 mellom 5 og 1. fra undre delen Nr. 5 til nedre skrua (1) fra midten har aldri vært bort i godkjenning av justerbart senkesett. mulig at der er mellom 7 og 1, men tror ikke det. skal høre med en kompis i tyskland som jobber for TÜV edit. og gjelder det samme bak, ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 23, 2011 Takk for hjelpen Skal måle litt imorgen og se om noe av dette kan stemme med målene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 23, 2011 TÜV måler mellom 5 og 1 eller mellom 5 og 4. det stå i papirene. bestemmer TÜV mannen sjøl. mellom 5 og 4 måler man jo restgjenger som stå i papirene. (og det er det vanlige de bruker i tyskland) ellers har du montert begge fjærer feil. den lille fjær skal vær øverst og den andre nederst. edit 2: ikke kjøp TA-Technix 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 24, 2011 Montert feil? det var slik det så ut når jeg tok de ut av forpakningen som ny. Jeg målte litt og kom frem til at fra midten av punkt 1 til undersiden av punkt 6 er det 195mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 24, 2011 Godkjent blir alt mellom 195-245mm foran og bagk mellom 240-280mm. Målt mellom 5 og 1 mh, ja, feilmontert ikke, men alle jeg har sett før var andre veien. Funker sikkert like fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 24, 2011 Hmm ja, søkte litt på google, mange coilovers har den lille fjæren oppe. Men det ser ut til at TA har den nede. Skal justere alt inn til korrekte mål en dag, må bare få fikset min fjerde kjølevæske lekkasje. Jeg har jo nesten byttet alle slangene i kjølevæskesystemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 31, 2011 Bumper denne litt, samme sett for en A4: http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/media/products/_EVOGWAU02_EVOGWAU02.pdf Side 5 og utover sier noe om høyde, men blir heller ikke helt klok på hvor dette skal måles.. Settet ser sånn ut; 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 31, 2011 Bumper denne litt, samme sett for en A4:http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/media/products/_EVOGWAU02_EVOGWAU02.pdf Side 5 og utover sier noe om høyde, men blir heller ikke helt klok på hvor dette skal måles.. Framme: "GEWINDEHÖHE FEDERBEIN BIS ZUM UNTEREN FEDERTELLE" = Måle mellom "Gjengehøyde fjærbein til "fjæreskåle nede" --> 30-110mm Bak det samme men bare --> 20-100mm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 31, 2011 Kan det være mellom resterende gjenger og låseskåla tro? Sjekk bildet, er ikke noen hjelpefjær på de jeg har..Papirene sier; 'unterer Federteller mit Sicherungsring und Kunststoffauflage auf Dämpferrohr', noe som blir oversatt til "lower Spring plate with locking ring and plastic support on damper rod" på google translate.. sikkert litt kvasi-tysk, sier meg ikke stort iallefall...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 31, 2011 Kan det være mellom resterende gjenger og låseskåla tro? Sjekk bildet, er ikke noen hjelpefjær på de jeg har..Papirene sier; 'unterer Federteller mit Sicherungsring und Kunststoffauflage auf Dämpferrohr', noe som blir oversatt til "lower Spring plate with locking ring and plastic support on damper rod" på google translate.. sikkert litt kvasi-tysk, sier meg ikke stort iallefall...? bra translatet, 100% riktig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 31, 2011 Altså fra den nedre låseringen (det er to stk) opp til plastikkringen under fjæra? Hvordan skal man kunne justere ut i fra det, høyden der er vel rimelig konstant ettersom fjæra hviler på nettop de låseringene? Eller tenker jeg veldig vanskelig nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 31, 2011 sånn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 31, 2011 sånn Aha, nå ser jeg det, måtte se litt nærmere på tegningen før jeg skjønte hva du mente Takker og bukker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 31, 2011 No problem, må jo vær litt bruk i oss tysker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 8, 2012 Kan vell svare i denne siden jeg har fått godkjent senkesettet for en stund siden, det er korrekt som Sören sier at man måler mellom punkt 5 og 1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...