Vinteren nærmer seg - Hvilke dekk skal man ha?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå nærmer vinteren seg og det blir bare kaldere og kaldere nå på kveldene. Har fått opp frost-varsel i bilen:p

 

Skal kjøpe bil nå straks, og den kjører 17" piggfritt (225/45/17) noe som jeg er meget skeptisk til her vi bor i Nord. Jeg vil gjerne beholde 17" felgene men disse dekkene i pigg er dyrt. I tilegg er vel 225 bredde i meste laget?

 

På bilen jeg har akkurat nå har jeg kjørt på 16" Gislaved Nordfrost 5 pigg (205/55/16). Noe jeg var ekstremt fornøyd med. Hva anbefaler folket? Pigg eller pigg-fritt?

Bilen er av type Mondeo med ESP.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bodd i alle kanter av landet unntatt sørlandet de siste ti årene, har alltid kjørt piggfritt og aldri hatt et eneste problem. Fikk med piggdekk med en bil og holdt ut en halv vinter før jeg ga opp på grunn av støyen. Selv med premiumdekk på en A6 var det en infernalsk støy og elendig komfort, så det bare bekreftet at jeg ikke ville ha piggdekk igjen. Grepet var såvidt litt bedre på hardpakket snø og blankis, men forskjellen var ikke veldig stor og det er tross alt under 5% av den strekningen man normalt tilbakelegger.

 

Kjører kun piggfritt, men også bare premiumdekk som Continental, Michelin og Nokian på vinteren. Forskjellen på et godt og dårlig piggfritt dekk er enorm på isføre. 205/50-17 er fin vinterdimensjon på bilen din. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er lurer litt på det samme. Vurderer sterkt hakkapeliitta piggfritt 195/50/15 på min Golf Mk3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt en god del piggfritt, men må si at jeg er ikke i tvil på at jeg vil ha piggdekk på veiene jeg kjører på.

På stabilt plussføre eller stabilt minusføre er piggfritt flott, men med en gang vi snakker væromslag og is generelt, synes jeg det er ganske heftig sprang mellom de to.

 

Da jeg kjørte piggfritt, satte jeg pris på lav støy, og følelsen av at jeg ikke terroriserte piggene når jeg kjørte på asfalt.

Tenkte "anpasse" farten litt mtp. at det var piggfritt. Problemet er jo bare at det er jo i nødsituasjoner at du virkelig trenger det du har av grep, for sent å anpasse farta når du stirrer en elg i øynene.

Marginene er små, kjører man mye på asfalt eller kaldt stabilt føre er jo piggfritt et bra alternativ.

 

Nybilen har piggfritt, skal teste litt, men tror det blir piggdekk ganske kjapt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det blir sagt her så er det best med pigg når det er is på veien. Jeg har gått over til piggfritt de senere åra da jeg kjører 4 x 4 :) Da sitter jeg vertfall ikke fast , men bremsingen blir det jo ikke noe forskjell på kan en jo si. Jeg har også bremset med piggdekk på tørr asfalt. Da vraket jeg bilen: mad : Var som å bremse på is:bs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo 195/65-15, men får jeg bedre grep med 185/65-15?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar gjerne imot tips til dekk i 225/40-18 også :) Hakka R frister, men de er "dyre nok" om dagen, så rimligere alternativer er velkomne : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar gjerne imot tips til dekk i 225/40-18 også :) Hakka R frister, men de er "dyre nok" om dagen, så rimligere alternativer er velkomne : vinke :

 

Lurer jeg også på. 18" vinterdekk er visst ekstremt dyrt iår:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjørte på nankang sv-2 piggfritt i hele fjor og synes de funket overraskende bra til prisen. koster rundt 1000 kroner pr dekk på dekkonline.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er av natur skeptisk til Nankang på vinter, hadde Hakka i fjor, så vil gjerne ha noe som funker bra i år også :) vurderer vredestein wintrac fra dekkonline, noen som har erfaringer? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vredestein har jo mye bra omtale, særlig Arctrac. Vurderer å teste dette selv, om Michelin blir for dyrt.

 

Nankang har jeg hatt i 225/45/17, og var godt fornøyd med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nettopp bestilt meg nankang sv2 i 225/40.18 jeg... får se hvordan det går xp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp hakkapelita 7:) funker vertfall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går i allefall kun for piggfri :-) synes det funker best ! ser da bare i funes også,det er jo en fin dekk tester :-) kjørt tre år piggfritt og ett år med pigg. og det er jo ett ganske så variabelt godt snø/isføre når ispigg gutta riv opp litt og piggfritt funker best ! har brukt både nokia rsi og conti og fornøyd med begge !" men nå er jeg sjelden plaget med mye stål is her da ! er stort sett godt vinterføre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggfritt fungerer som oftest godt nok. Men de siste vintrene har vi opplevd underkjølt regn en del dager om vinteren her i Trøndelag. Husker ifjor vinter da jeg brukte over 6 timer på å kjøre hjem de 2,5 milene jeg har og kjøre. Selv kjørte jeg på piggdekk, og hadde ingen problemer. Mens de på piggfritt bare seilte rundt og sto på kryss og tvers over alt. Regner med de angret seg akkurat den dagen :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når vinterdekksesongen er fra november til mars, et halvt år, kjøper man da dekk for å spare den tiden den ENE dagen eller dekk som er brukbare å kjøre på alle de andre? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når vinterdekksesongen er fra november til mars, et halvt år, kjøper man da dekk for å spare den tiden den ENE dagen eller dekk som er brukbare å kjøre på alle de andre? :D

 

Den skjønner jeg godt :)

 

Men si det til sikkert over 50% av bileneierne som bulket/skrapet opp bilen sin akkurat den ene dagen ;)

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1594707.ece

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pigger mot piggfrie dekk:

 

Runde vinterdekk er best på bar asfalt. Og dårlige på snø og is. Uaktuelle for de fleste i Norge. Valget bør stå mellom firkantede piggfrie dekk og piggdekk.

 

Piggfrie dekk er best på bar asfalt. Det er dødt løp snø. Piggdekk er best på isholke. Da får man tenke gjennom hvordan føre man kjører på. Og velge dekk på grunnlag av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som alt saltes sønder og sammen omtrent over hele landet slik at det aller, aller meste av kjøringen foregår på saltvåt vei er jeg ihvertfall ikke tvil om at jeg velger komforten til piggfritt fremfor det ekstra isgrepet til pigger for min del, da jeg totalt kanskje kjører max 20 km i løpet av vinteren på føre hvor piggdekk er nevneverdig bedre enn piggfritt, da det stort sett går i saltsørpe eller unntaksvis litt snø.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve meg med Nokian Hakka R i 235x35x19 i år, blir spennende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte 235/35-19 i fjor, og det fungerte upåklagelig! Det var Hakka 5, VELDIG fornøyd med de men de ble for breie så subbet endel foran :( derfor 18" i år. Vil gjerne ha noe som sitter greit, trenger ikke det billigste jeg finner, men har jo ikke råd til å velge fritt :o Hørt(lest) mange som er ok fornøyd med Nankang, men også endel som absolutt ikke er det.. Jeg er ikke daglig avhengig av bilen så piggfritt som gjelder her i gården. De dagene jeg trenger pigg, lar jeg heller bilen stå :)

Noen er faringer med disse? :

 

- Vredestein Wintrac xtreme (varierer mye i pris, mye opp i det siste..)

- Toyo SNOWPROX S 953 (kult mønster da :P )

- Hankook Icebear W300

- Kumho KW27

 

Heller mest imot Vredestein, men de har gått opp vesentlig de siste dagene, så nærmer seg nesten prisen av Hakka R... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper du hankook w300 så kan du likegodt kræsje bilen med en gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes jo jævli bra ut :P da er jo det uaktuelt også : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av alle pengene man "kaster bort" på bil iløpet av året, så tror jeg at vinterdekk er noe av det siste jeg hadde spart på!

 

Billigere med gode dekk en i bestefall ny front på bilen.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.