tiptronic hjerne deffekt? a6 b4

Anbefalte innlegg

jeg kjørte ut av bomringen i moss i dag og måtte gi litt ekstra gass for å komme inn i feltet mitt igjen og når bilen la inn 4 gir så kom det et lite lavt klunk også fikk jeg den ikke ut av 4gir igjen og displayet som viser hvem gir man har i slukket.etter litt kjøring så kom displayet med gir info tilbake også forsvant det igjen..stoppet bilen på en bensinstasjon for å prøvee å få hjelp og når jeg skulle starte den igjen så virket den som den skulle igjen og displayet virket som deet skulle...i 5 minutter.også låste den seg i 4gir igjen.

 

kan det være deffekt hjerne siden den fungerer litt men faller tilbake til problemet igjen?

 

har lest litt på tiptronic-trådene her men ikke blitt noe klok på mitt problem der

 

og hvor sitter hjernen henn på a6 b4 2.7t

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det er rart om dette ikke handler om fuktighet, basert på dine opplevelser i det siste.

 

Hjernen sitter vel sammen med motorhjernen under passasjerens føtter?

 

Du har pløyd gjennom samletråden? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1983960

 

Den enkleste førstehjelpen er vanligvis å ta av og på begge koblingene inn på girkassa i tilfelle dårlig kontakt. Deretter lese av feilkoder.

 

I ditt tilfelle ville jeg gjort som tidligere forklart her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2392217post2392217

men strukket det ennå lengre: ut med automathjernen, åpne den opp og la den tørke i dagevis.

Det er rart hvordan noe elektronikk kan stoppe uten å ta permanent skade etter fuktighet. Har hatt mobiltelefon som ble klissvåt og manglet mange funksjoner. Flere av dem kom tilbake etter et døgn, men enkelte tok det opptil en uke før de var tilbake som før. Da lå telefonen varmt og uten deksler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det er rart om dette ikke handler om fuktighet, basert på dine opplevelser i det siste.

 

Hjernen sitter vel sammen med motorhjernen under passasjerens føtter?

 

Du har pløyd gjennom samletråden? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1983960

 

Den enkleste førstehjelpen er vanligvis å ta av og på begge koblingene inn på girkassa i tilfelle dårlig kontakt. Deretter lese av feilkoder.

 

I ditt tilfelle ville jeg gjort som tidligere forklart her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2392217post2392217

men strukket det ennå lengre: ut med automathjernen, åpne den opp og la den tørke i dagevis.

Det er rart hvordan noe elektronikk kan stoppe uten å ta permanent skade etter fuktighet. Har hatt mobiltelefon som ble klissvåt og manglet mange funksjoner. Flere av dem kom tilbake etter et døgn, men enkelte tok det opptil en uke før de var tilbake som før. Da lå telefonen varmt og uten deksler.

 

 

tusen takk for god info.jeg har skumlest gjennom noen tråder men det er så mye diffuse svar.det har jo vært litt fukt i gulvet på bilen og jeg trodde det var tørket godt nok..fulgte ikke rådet til en her inne om å passe på å ta ut og tørkehjernen da jeg trodde den satt under stolen og fant den ikke.

 

ang el utstyr som har vært i vann så har jeg fisket opp telefonen min fra akvariet noen ganger etter minstemann skulle se om den kunne flyte og 60 grader i stekeovnen i 2 timer har gjort susen hver gang hehe..uten om den gangen kjerringa glamte at den lå der og satt ovnen på 200 grader hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lest alle trådene nå..virker kanskje som om den går i nødmodus så da er deet vel diagnose neste..håper virkelig det bare er det..: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.virker kanskje som om den går i nødmodus så da er deet vel diagnose neste..håper virkelig det bare er det..: flau :

 

Dianose alene hjelper vel ikke?

Det neste er vel hårføner og tid i varmt rom med åpent deksel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dianose alene hjelper vel ikke?

Det neste er vel hårføner og tid i varmt rom med åpent deksel?

 

joa..så klart.men..ser ikke noen andre som har hatt eksakt samme problem så jeg har lite tro på at hjerne fucker opp alt siden den funker ved oppstart fram til jeg kommer til 4 gir også låser den seg der og blir skikkelig hard å få i gir..ser det kan være nødmodus den går i men mistenker mer vital feil enn i bare software da dette kom ved litt hard kjøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joa..så klart.men..ser ikke noen andre som har hatt eksakt samme problem så jeg har lite tro på at hjerne fucker opp alt siden den funker ved oppstart fram til jeg kommer til 4 gir også låser den seg der og blir skikkelig hard å få i gir..ser det kan være nødmodus den går i men mistenker mer vital feil enn i bare software da dette kom ved litt hard kjøring

 

Jeg har heller ikke sett noen andre som har vadet, så det er ikke rart at du ikke finner andre med eksakt samme problem :P

 

Hardwarefeil i elektroniske komponenter, feks defekt LMM, kan gi hard giring.

 

Selvfølgelig kan dette ha årsaker helt uavhengig av fuktighet. Men jeg antar at det er mer sannsynlig og enklere å gå utifra slik teori først, og mener fortsatt at det er klokest å få tørket evt fukt inni hjernen snarest. Hvis det er fukt der så bør du ikke vente for mange timer/dager med å tørke det opp før det oppstår ubotelig skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sett noen andre som har vadet, så det er ikke rart at du ikke finner andre med eksakt samme problem :P

 

Hardwarefeil i elektroniske komponenter, feks defekt LMM, kan gi hard giring.

 

Selvfølgelig kan dette ha årsaker helt uavhengig av fuktighet. Men jeg antar at det er mer sannsynlig og enklere å gå utifra slik teori først, og mener fortsatt at det er klokest å få tørket evt fukt inni hjernen snarest. Hvis det er fukt der så bør du ikke vente for mange timer/dager med å tørke det opp før det oppstår ubotelig skade.

 

jeg har tørket den og den virket ikke våt i det hele tatt..ser ikke ut som om den har vært fuktig inni heller..men nå går den i nødmodus med en gang så jeg tenkte en diagnos var på sin plass da den ikke går i nød modus før den kommer opp i 3 gir nå og det er når den går i nødmodus den blir litt hard på å få i gir...kassa har vært feilfri før dette og har skifta filter og olje på kassa for 35000km siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lmm er ny og ikke kommet noe feilmeldinger på heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nappet ut de to kontaktene på kablene inn på kassa og sprayet dem med kontaktspray slik at man får vekk fuktighet. Disse kan ha blitt våte inni og det kan ha blitt dårlig kontakt. Enkelt tiltak.

 

Def LMM gir vel ikke alltid feilkode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nappet ut de to kontaktene på kablene inn på kassa og sprayet dem med kontaktspray slik at man får vekk fuktighet. Disse kan ha blitt våte inni og det kan ha blitt dårlig kontakt. Enkelt tiltak.

 

Def LMM gir vel ikke alltid feilkode?

 

kablene inn på kassa?inni bilen?

 

luftmengdemåleren gjør vel ikke at kassa går i nødmodus? hvis jeg kobler av lmm så begynner motoren bare å pulsere på en måte.går skikkelig ujevnt på tomgang men er nogenlunde normal med lmm koblett til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker på kontaktene som sitter inn på bunnpanna og i fremkant av kassa, lett å finne under bilen.

 

Jo, det er mye rart som kan påvirke kassa på disse. Jeg har prøvd en defekt LMM som medførte at kassa huggde i gir. Har også hørt om tilfeller der folk har fått synptomer på havari pga brudd i kabler til bakluka (strøm over til bremseyskretsen vil jeg tro).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det forresten ha noe å si at jeg skrudde av esp når jeg dro igang.har aldri gjort det før men kom borti den når jeg skulle finne frem bompenger.

 

den har til tider før virket som om antispinn har slått inn når jeg gir skikkelig på i 2 gir.den holder liksom litt igjen også blinker esp lampa i dashen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden har du allerede lest gjennom i samletråden, men hvis ikke:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=193705

 

Se side 41 (Vet ikke helt hvilken av de to kassene du har, er det den andre så finner du tilsvarende hidden et annet sted i heftet).

Du kan lede av måleblokker med VCDS, og kan slik finne ut om girskiftmekanismen og multifunksjonsbryteren gir kassa riktige verdier, eller om det muligens er noe trøbbel med fuktighet.

 

Field 2: Selector lever position. This reading shows

the position of the shift lever.

Field 3: Multifunction switch. This reading displays a

four digit binary code that correlates to the selector

lever position. The reading are listed below:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk lest feilkoder på kassa på mandag og det viste seg og være en haug med feilkoder.renset og tørket hjernen på kassa uten hell.prøvde en annen hjerne uten hell.skrudde av bunnpanna på kassa og fant en hel godteskål med små metall deler så girkasse havari var et faktum.diffen foran var visst også deffekt så etter litt leting på finn fant jeg en kasse til hyggelig pris og fikk igjen bilen i dag ferdig fikset.

eneste feilkode som kommer opp nå er at det er kortslutning i girsjalter b+.sier oss ingenting men bilen fungerer perfekt nå.diffen har visst ryki da tidligere eier har kjørt med forskjellige dekk foran i flere år sa mekanikeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.