Trøblete hjullager på 74 mod. Passat

Anbefalte innlegg

Har i helgen byttet hjulsylindere bak på min 1974 modell Passat 1.3, så langt har det gått som fot i hose,

men nå står jeg fast! Innmaten i bremsetrommelen er tilbake på plass, men har ikke sjangs til å få trommelen/hjullageret tilbake på plass! Mangler ca 5mm før trommelen sitter der den skal, virker som om den butter i hjullageret, men når jeg setter på plass det indre lageret, uten trommelen, virker det som om det sklir fint på plass. Men når trommelen skal på butter det! Er det noe triks her jeg ikke vet om?

Bilde av problemet

IMG_0125.JPG

IMG_0126.JPG

IMG_0127.jpg

Trommelen:

IMG_0128.jpg

Her har jeg forsøkt å putte simringen og lageret inn i trommelen først, også det uten hell..

IMG_0080.JPG

Hjeeeelp!!!! : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til generell info så har jeg svart noe rundt dette problemet i prosjekttråden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen fler enn Per Henrik som har noen råd/tips? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

løsne brekket :P

men du har vel et lager på hver side? (vanskelig å se på bildene)

Har du byttet lager eller er det fortsatt det gamle?

Det lageres som sitter løst skal jo sitte fast i trmmelen(på innsiden) også er det et lager som er løst man setter i på framsiden..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brekket er løst ja, så det skal være i orden. Bildet av lageret var egentlig mest for å illustrere att det gikk på plass uten trommelen :P

Er det gamle lageret som skal tilbake på plass, så da skal det jo passe!!

Har studert Heynes boka, så alle delene er der de skal være. Problemet er at jeg ikke får det sammen uten bruk av makt og det var her jeg håpet det var noen som kunne et triks jeg ikke visste om. Blir ikke særlig klok på dette, så nå tror nok jeg bare tvinger det sammen, så får jeg heller bytte lageret om det skjærer seg! :D

No e æ luda lei, som sørlendingene ville sagt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det kan ha skjedd, men jeg begynner å lure på om den indre lagerbanen kan ha kommet løs eller på en eller annen måte flyttet seg.

Lageret bak består basically av 5 deler, det er indre og ytre lagerbane, indre og ytre lager, og simmerringen. I tillegg kommer noen skiver, mutter, låsepinne og koppen. Banene skal presses på plass inntil anslag, dvs. at de skal "til bunns" på hver sin side av trommelen. Man kan godt drive de på plass med hammer og dor. Sjekk om den indre banen sitter helt på plass. Det er vanskelig å se dette fra bildene dine. Den skal altså drives inn til den ikke kommer lenger inn. Det samme gjelder den ytre.

Er du i tvil om lagerets tilstand, så er det bare å kjøpe nytt. Det er ganske billig, det samme lageret ble brukt på forakselen på luftkjølte VW fra 1966, og på bakakselen på vannkjølte VW samt Audi 50 og 80 fra 1972-74 og minst fram til 1998. Koster f.eks. 159,- på Biltema, eller ca 370 kr hos Bilxtra.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.