Oljetrykkproblem med 2,5 TDI R5

Anbefalte innlegg

Jepps...

 

Fikk problemer med R5'en tidligere. (For orden skyld; 2,5 TDI R5 AAT 115 hp)

 

Kombinasjon av mye skruing som ikke førte frem, og at jeg stod i veien på verkstedet, samt en ny liten verdensborger som krever sitt gjorde at jeg fant ut jeg måtte bytte ut A6'en i mangel av tid til å skru og feilsøke.

 

Bestemte meg for å hente ny bil og sette Audien på vent til bedre tider...

 

Det hele begynte med en kraftig bankelyd i motor som hørtes ut som noe som fort kunne bli dyrt...

Jeg sjekka straks registeret -Alt ok.

Fortsatte ned under bilen og tok ned bunnpanne og sjekka lager (lagerbank..?) -Men også her var alt "noenlunde ok"

 

Dvs lagerskåler var normalt slitt -litt bronsefarge her og der (322 000 km)

Fant ut at jeg ville bytte disse når det likevel var nedskrudd.

 

Bestilte nye lagerskåler og strekkbolter.

 

Bytta komplette rådelager samt kun nedre rammelager. (Veit at dette er litt fyfy, men gammel bil og lite sugen på å ta ned veiv -så ble det slik) -Skulle ikke bli verre med tightere nye lagre i alle fall!

 

-stramma opp 30 Nm +90 grader.

 

Starta opp -Ventil tikking som forsvant med litt turtall.

Prøvetur gikk ikke særlig bra, ved varm motor gikk alarm på oljetrykk...

 

Banking kom og gikk fortsatt.

Dette viste seg seinere å være ei dyse. (Utrolig hvor kraftig mekanisk lyd ei dyse kan lage!)

 

Satte inn VDO oljetrykksmåler.

Den viste på ny prøvetur opp til 5 bar oljetrykk på kald olje. Oljetrykk minket proporsjonalt med økende driftstemperatur på motor.

 

Skrudde ned igjen, denne gang ned med veiv, bytta øvre skåler, og bytta oljepumpe komplett med ny overtrykksventil, samt alle pakninger og simringer i begge ender på veivaksling.

Blåste alle oljekanaler med trykkluft

Bytta også til nye originale ventilløftere og nye simringer begge ender kam.

 

Starta opp. Fikk enda mindre oljetrykk! Nå maks 2,5 bar med kald olje!

 

Ned med overtrykksventil i pumpe, inn med gamle overtrykksventilen litt modifisert.

Strakte fjæra ½ gang for å provosere litt. Starta opp, ingen forandring.

Tok ut oljetemp giver (plassert like under termostathus på v.side motorblokk.)

Blåste inn her med trykkluft med overtrykksventil ute av oljepumpe i håp om å løse i noe.

Ny oppstart –Ingen resultat

 

Begynte da å lure på om jeg kom til å ende på lukka avdeling…

 

Det var da like før jeg tok av toppen siden en kompis mente det muligens kunne være toppakningen..

Siden alt annet virket å være sjekket var det eneste gjenværende mulighet. Men jeg hadde jo ikke trykk i bunnpanne, heller ikke trykk i kjølevann og ingen tegn til unormal røyk.

Hvordan skulle et oljetykk på max 5 bar kunne sprenge seg vei fra trykkside og rett ut og ned i bunnpanne igjen –i en pakning som skal tåle kompresjonstrykket til en dieselmotor…?

Motor gikk veldig fint når den hadde oljetrykk.

 

Heldigvis tok jeg ikke toppen av.

 

Som sagt i begynnelsen, så skulle jeg hente ny bil...

Dagen før jeg skulle hente denne fant jeg ut etter litt telefoner at de opprinnelige litt slitte lagerskålene viste seg å være overdimmensjonerte skåler.

 

Da jeg bestilte nye skåler hos Berge & co i Førde (Møller), leste jeg opp delenr som stod stempla på lagerskålene jeg hadde tatt ut. Disse numrene sa dem ingenting. Viste seg senere at 3 siffer i midten på delenr manglet på lagerskålene.

Er visst slik de merker dem. -Det burde kanskje de som er merkeforhandler kjenne til...?

 

Nå veit jo jeg at når det står stempla ”0,25” for seg selv på en lager skål så betyr det at den er overdimensjonert, men dette hadde ikke jeg vært borti før…

 

Jeg fikk i allefall standard lagerskåler tilsendt første gang. - Det kunne jo ikke gå når det viser seg at veivaksling er slipt.

 

Så da ble bilkjøp utsatt og jeg har siden skrudd litt inn i mellom når jeg har tid.

 

Jeg tok kontakt med Auto23 i Bergen som driver med alt av maskinering av motorer og motordeler samt deleutsalg.

De kunne ut fra delenr på original lager som jeg tok ut av motor fortelle hva fullstendig delenr var og at dette var overdimensjonert lager. Dvs. 0,25mm

(Skulle ønske Møller hadde samme kunnskapene)

 

Det blir stor lekkasje i systemet når man ganger opp med 6 rammelager...

 

Kontakta Berge & Co i Førde igjen, nå med fullstendig delenr på lagerskåler. De kunne nå fortelle at dette var overdimensjonerte skåler, som gikk ut av deres sortiment i 2001...

 

Tilbake til Auto23 og fikk bestilt skålene hos dem.

Fikk tilsendt 6 stk rammelager fra Glyco som er samme produsent som lager de originale jeg ville fått hos Møller -ble jeg fortalt...

 

Problemene stopper ikke her.

 

Satte inn lagrene, opp med aksling og strammer opp 30Nm -alt løst og fint.

Strammer opp 90 grader, -aksling står dønn fast!!!!!

 

Løser ned igjen, aksling løs og fin igjen. Tok ned 1 og 1 lagerbukk, dreier aksling -ingen skader på aksling, men viser tydelig avtrykk i bunn på skåler.

 

Tok kontakt med Auto23 igjen som vil at jeg tar ned aksling og måler denne.

Ønsker også at jeg skrur opp lagerbukker med lagerskåler, strammer opp med moment og nødvendige grader og tar mål med innv. micrometer... (Nå har ikke jeg innv micrometer)

 

Fikk oppgitt standard mål på rammetapp veivaksling til min. 57,958 - max 57,978

Ved aksling slipt 0,25 skulle dette gi en ny toleranse på min. 57,708 - max 57,728

 

Med micrometer finner jeg at aksling er fra 57,71 - 57,72 som skulle være godt innenfor toleransen.

 

Med disse lagerskålene låser jeg akslingen ved å stramme opp kun en lager bukk. Om jeg velger vilkårlig lagerbukk fra 1-6 skjer det samme selv om alle de andre bukkene står løse.

Dette for å utelukke skjevheter i aksling.

 

Når man setter skålene ned i lagerbukkene stikker lagerskålerne ørlitegrann opp forbi kanten på lagerbukken. Slik er det ikke med de originale gamle skålene. De flukter 100% med lagerbukken, så jeg tror skålene bla. er "for lange"...

 

Dessuten fungerte alt fint med gamle skåler, skulle bare bytte lager når jeg likevel hadde alt nede.

 

Synes jeg må kunne forvente at deler passer, og at man ikke skal være nødt å kontrollmåle og dobbelt og trippel sjekke før man monterer inn delen! Nå vil jeg ha nye deler kjapt så jeg komme i gang i gjen, og ikke bruke masse tid på å ta mål og ikke få delene i bestilling...!

 

Auto23's ekspert på lager presterte i dag å uttale at det ikke kunne være noe galt med lagerskålene, men at det her trolig var snakk om at lagerbukkene hadde forandret seg. Dette kunne skje når lagrene ble slitt med årene.

”lagerbukkene er festet med strekkbolter og når mottrykket fra aksling blir mindre etter hvert som lagrene slites kan bukkene gi etter for strekket på boltene”....

 

Vel... dette er nytt for meg! En lagerbukk hviler vel ikke på akslingen, men på blokka som den er skrudd opp i -med strekk! Det skal jo være plass til en oljefilm mellom aksling og lagerskål.

 

”Det kunne godt hende at jeg måtte bytte lagerbukker...!”

 

Det går jeg ikke med på! Disse er skrudd opp i blokka og linjeboret, så hver bukk er unik på sin plass!

 

Mista litt tiltro til Auto23 i dag kan man si.

 

Nå har jeg prata med Ecconor som kunne levere "King" lager.

Disse hadde han levert av mass både i std og overdimm til masse AAT og bla. 2,2t i S6 som visstnok bruker samme lagerskåler. Aldri fått dårlige tilbakemeldinger på disse.

Han ville sende disse med en gang, og dersom det fungerte kunne jeg få informere ham via en tekstmelding så skulle han sende en regning.

 

Dersom de ikke fungerte skulle jeg slippe å betale...!

 

Det kaller jeg service!!!!

 

Jeg håper virkelig at det nå vil passe, så får jeg ta krangelen med Auto23 etterpå.

Jeg vil i så fall ha pengene tilbake for lagerskåler og ha dekning for nye strekkbolter som nå har vært strekk på i alt 3 ganger i forbindelse med montering første gang og feilsøking i ettertid.

 

Nå gleder vi oss til pakke i posten, og forhåpentligvis frisk og rask AAT før helgen!

 

 

 

-Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor fjernet du alt dette? Fant du ut hva problemet var?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er flere som lurer på hvorfor tråden ble ødelagt, det var et interessant tema som ikke er godt nok belyst omkring denne motortypen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har vært borti lagerskift på disse og hatt problemer med å få skåler som passer?

Skulle tro at overdimmensjonerte skaler skulle være like presise som standard skåler...?

Virker ikke slik her i allefall...

 

Noen som aner hva det ellers skulle være?

Har i allefall aldri hørt at lageroverfallene kan endre seg og plutseig knipe på samme type lager som stod i bilen..

 

En annen ting jeg la merke til med disse nye skålee jeg fikk var følgende:

 

Lagerskålene har en tapp som skal ligge i et spor i lageroverfall/blokk.

Eneste er at samtlige skåler ligger da ca 1mm lengre bak (aksialt).

 

La merke til dette på rammelager nr6 (bakerst) Gamle lagerskåler fluktet med bakkant blokk, men de nye lagerskålene stikker ca 1mm lenger bak slik at man kjenner en markert kant.

 

Dvs at samtlige skåler har tapp som skal i spor i lageroverfall/blokk ca 1mm forskjøvet i forhold til originale skåler.

Det betyr igjen at samtlige lagerskåler nå ligger ca 1mm lengre bak i bane på rammetapp veivaksling.

 

Kommentarer anyone?

 

Venter på nye lager fortsatt, håper de ligger i posten i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel på tide at jeg går inn her og rydder opp litt, ser jeg har glemt å avslutte tråden...

 

Jeg fikk lagerskåler fra Ecconor i posten, og disse var helt noe annet enn auto23 sine.

De la seg bla. på samme plass som de gamle skålene i forhold til styringer, etc.

I tillegg var disse lagerskålene helt slette med lagerbukkene når de var satt inn, og ingen kanter var å kjenne.

Når jeg stramma opp strekkbolter var det mye bedre enn med lagerskåler fra auto23, dvs jeg fikk stramme opp alle 6 rammelager uten at aksling sto helt fast.

MEN, aksling ble betydelig "bremsa", så jeg blir ikke helt klok på hva som foregår.

 

Løsningen ble å starmme opp nesten helt, dvs dro bare til 60 i stedet for 90 grader på slutten.

Da var alt som det skulle. Kjørte bilen noen turer til Bergen og Førde, før jeg skrudde ned igjen og dro til de siste 30 gradene. Nå er alt ok, men forstår ikke helt hva som egentlig var problemet her.

 

Tror problemet med de første skålene hadde litt med at styringene på skålene plasserte dem litt forskjøvet i lagerbanen i forhold til de gamle skålene. Jeg greide ikke å måle noen forskjell i banen på akslingen, men det skal vel fint lite til med slike fine toleranser.

 

Hadde det vært skeivheter ville jeg nesten tro at jeg skulle merka forskjell i motstanden på akslingen etterhvert som jeg dreia på den...? Gikk helt likt 360 grader...

Ville tro den skulle gått litt lettere noen steder..?

 

Nå har bilen vært kjørt en masse siden, og oljetrykket er helt perfekt.

Dersom det var skeivheter i aksling ville jeg tro det ble fort slittasje som ville gi redusert oljetrykk...?

 

Problemet er i allefall nå løst! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.