#1 Skrevet September 27, 2011 Har en 2007 Golf 2.0tdi 140hk med DSG. Står mye i kø med denne og så sant bilen er i bevegelse går den i 2. gir og 'slurer' opp til 15-20km/t. Tenker litt på varmeutvikling og slitasje på clutch når man står 30-45 minutter i nesten stillestående kø. Er det viskosekobling i DSG kassene eller er det 'vanlige' friksjonsclutch? Hvordan er det med slitasje ved køkjøring, egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 27, 2011 Det er vel våt clutch på DSG, hvis jeg ikke husker feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 27, 2011 Og det betyr? At det ikke gjør noe å slure i timesvis hver dag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 27, 2011 For de mest utbredte DSG-kassene er det våte clutcher på 6-trinn og tørre på 7-trinns. http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox (men det var vel ikke det du spurte om....) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 27, 2011 Fin link, takk skal du ha. Våt clutch leser jeg som viskose eller i alle fall oljekjølt på noe vis, så da er det vel laget og testet i køkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 27, 2011 Våt clutch leser jeg som viskose eller i alle fall oljekjølt på noe vis, så da er det vel laget og testet i køkjøring. Så og si alle biler har en tørr clutch, dvs. at clutchen sitter tørt i et eget hus mellom motoren og girkassen. Dette kalles da selvfølgelig for clutchhuset. På DSG så er clutchen våt, dvs. at den sitter inne i girhuset og er våt av giroljen, sammen med resten av girkassen. At girkassen er testet i køkjøring ser jeg på som en selvfølge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 27, 2011 Nå jeg sto i kø med min TIPTRONIC satte jeg den i N ved stopp over 1 min. Vet ikke om det har noe å si på DSG, men står du mer enn 1 minutt på samme plass, får du iallefall hvilt foten om du hiver den i P. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 27, 2011 Ja, det er klart, men her snakker vi om krypkjøring, 0-10km/t over lenger tid. Men om det er våt clutch vil jeg tro det går fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 27, 2011 Noen som vet om det er forskjell på 6-trinns våtclutch DSG (DQ250) og 7-trinns tørrclutch (DQ200) mht pålitelighet genelt? Det er jo mange som har byttet Mechatronic'en på 6-trinnskassene.... (TDI140 har 6trinns våtclutch, DQ200 tørrclutch er ikke beregnet på så mange Nm) Man merker jo at kassen slurer litt og skyver litt på bilen når den står i D ved stillestående, så det jo ihvertfall ingen ulempe å sette den i N eller P hvis man står stille en stund. På den annen side er jo litt av vitsen med automat at man skal slippe slikt...... På DSG er det jo tross alt clutchplater, på tradisjonell automat er det jo en væske/viskosekobling som neppe slites. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 27, 2011 ettersom hva jeg har skjønt så er 7-trinns kassa en ''tett'' kasse og kan ikke åpnes for bytte av ting inni der og som du selv sier så tåler den ikke mer dreiemoment enn opp til 250Nm mens 6-trinsen tåler opp til ca 400Nm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 27, 2011 ettersom hva jeg har skjønt så er 7-trinns kassa en ''tett'' kasse og kan ikke åpnes for bytte av ting inni der og som du selv sier så tåler den ikke mer dreiemoment enn opp til 250Nm mens 6-trinsen tåler opp til ca 400Nm Her http://www.autokutse.org/failidekaust/DSG_0AM.pdf står det at clutch(er), mechatronic og selve gearkassen er 3 separate moduler? Unnskyld, trådstarter, vi er vel OT nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 27, 2011 Her http://www.autokutse.org/failidekaust/DSG_0AM.pdf står det at clutch(er), mechatronic og selve gearkassen er 3 separate moduler? Unnskyld, trådstarter, vi er vel OT nå. får å si det sånn jeg er ikke noen mekaniker, men han som fortalte meg det er, og jeg tar riktignok alt med en klype salt og syntes det hørtes litt merkelig ut med en ''lifetime''-kasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 28, 2011 The DSG should not be held in any of the active gear modes while stationary using the footbrake for other than brief periods — due to the clutches being held on the bite point, as this can overheat the clutches and transmission fluid. Sitat fra linken til Terje Rød. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 28, 2011 Ja, Terje Rød sin link sier det. Samtidig så er den PDF'en på 7-trinnskassen som har tørr clutch, og dermed blir det det samme som å 'henge' på en vanlig, manuell clutch. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 28, 2011 Fra instruksjonsboken min (6-trinns våtclutch) står det at det IKKE er nødvendig å sette bilen i P eller N ved midlertidig stopp, men at man skal fotbremse og ikke gi gass. Det påpekes at fotbremsen må holdes inne for å unngå at bilen kryper, så det er trolig en direkte knytning mellom bremsebruk og fullstendig frikoblede clutcher, for å unngå sluring/slitasje. Det står også at man ikke skal bruke gass (men brems) for å unngå at bilen ruller bakover når man står stille i motbakke. DSG-6 har en overbelastningsbeskyttelse som aktiveres ved for mye sluring som gjør at gearoljen blir for varm (jeg mener det er felles olje på clutch og gear), dette merkes ved at bilen rister i lengderetningen og velgerspaksymbolet blinker. Clutchene frikobles da, men man skal kunne kjøre videre etter noen sekunder. Så instruksjonsboken og selvstudieheftet er ikke helt enige. For 7-trinns tørrclutch DSG vil jeg anta at clutchsluring ikke vil gi oljeoppvarming på samme måte, at man kan få tradisjonell clutchslitasje ved mye sluring, og at det også her er viktig å bruke fotbremsen når man står helt stille. Noen som har instruksjonsbok for f.eks. en nyere Touran og kan se om teksten er lik uansett om man har 6/våt (TDI140) eller 7/tørr (TDI105)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 28, 2011 På min bil med Autohold så slurer den ikke i det heletatt ved holdebrems. Altså ikke som tradisjonell automat i det heletatt. (Hører ingen forskjell på motor eller ser noe på turtelleren fra D til N/P noe som indikerer på at den ikke slurer). Så fort man gir litt gass så kjenner man jo at clutchen begynner å ta - Samme er det vis jeg ikke bruker autohold, da tar det ett sekund eller 2 før bilen begynner å gå fremover (clutches igang) når jeg tar vekk beinet fra bremsen. men om du kjører bortover og holder igjen på bremsen hele veien så kan jeg tro at clutchen slurer mye. For min del klarer jeg fint å holde meg litt bak han foran, eventuellt velge 1.gir slik at man ikke stopper og starter hele tiden da ola normann med manuellt gir foran ikke klarer å la bilen gå på tomgang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 28, 2011 Autohold, sikrer den bare at bilen ikke triller bakover, eller også at den holdes stille på flatmark? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 28, 2011 akkurat som om man bremser og ikke slipper pedalen uansett om det er flatmark eller bakke. Akkurat som om den holder på siste bremsetrykk. Står bilen i D/S og jeg tar av meg beltet (når jeg står stille) så går håndbrekket på også. Slik at jeg kan gå ut av bilen uten å tenke på å sette den i P eller ha på håndbrekket. Setter jeg meg inn i bilen igjen får jeg ikke kjørt før beltet er på plass/eller at jeg slår av "håndbrekket" manuelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...