2.7 V6 biturbo - Hvordan er det med kammene?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvordan er det med kammene i disse motorene? Sliter de med det samme som 2.5 V6 tdi?

 

Går det eventuelt noe skille på årsmodell om det er utbedret noe fra Audi sin side?

 

Lurer fortrinnsvis på A6 2.7.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt av kammene på ett par rs4er nå og der er det ikke noe slitasje på ca 170000km værtfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket på en 2004 Allroad 2.7 som hadde fått nye kammer. Mener den hadde gått rundt 130 000, vet ikke når de ble skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,7 sliter vel med de samme kam problemene som 2,5TDI, men p.g.a at det går nesten 100 2,5TDI motorer per 2,7 V6 motorer så hører man ikke om like mange tilfeller.. I tillegg til at på TDI motoren så er det vippearmer mellom løfter og kam-aksel, det er det ikke på 2,7'n. Mulig dette gjør at den er litt snillere mot kammene.

Mener kammene på min RS4 er byttet en gang i tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,7 sliter vel med de samme kam problemene som 2,5TDI,

 

Hvorfor det? Det er jo ikke samme kammene, ikke engang samme toppene. En 2.7TT har twincam og 5 ventiler pr sylinder, mens TDI har singlecam og to ventiler pr sylinder. 2.7TT er samme motoren som 2.4-30V og 2.8-30V, men med mindre borring for tykkere sylindervegger. Det de derimot kan ha problem med (gjelder alle nevnte V6) er kjedestrammeren, som kan gå i oppløsning. Dette skjedde på min egen 2.8-30V.

 

Det var forøvrig ingen tegn til unormal slitasje på selve kamakslene eller ventilløfterne på min V6, som ved tidspunktet for kjedestrammer-havariet, hadde tilbakelagt ca 260.000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en kompis som hadde S4 00mod, som måtte bytte alle 4 kammene, usikker på km stand, men det kan jo være tilfeldig..?

Den kjedestrammeren er sikkert en rimelig sak å bytte, for å være litt på den sikre siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjedestrammerene er det 2 av og koster rundt 5-6tusen mener jeg og huske. kommer sikkert litt an på servicen og behandlingen disse motorene får også tenker jeg. long life service hjelper sikkert ikke til med og beholde kammene hele bla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjedestrammeren er 5500+mva pr stk på møller...bytter du strammer er det vel anbefalt å bytte kjedene og...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er jo ikke samme kammene, ikke engang samme toppene. En 2.7TT har twincam og 5 ventiler pr sylinder, mens TDI har singlecam og to ventiler pr sylinder. 2.7TT er samme motoren som 2.4-30V og 2.8-30V, men med mindre borring for tykkere sylindervegger. Det de derimot kan ha problem med (gjelder alle nevnte V6) er kjedestrammeren, som kan gå i oppløsning. Dette skjedde på min egen 2.8-30V.

 

Det var forøvrig ingen tegn til unormal slitasje på selve kamakslene eller ventilløfterne på min V6, som ved tidspunktet for kjedestrammer-havariet, hadde tilbakelagt ca 260.000 km.

 

Sant nok! Jeg vet ikke hvorfor, men kan det ha noe med å gjøre at Audi har valgt samme leverandør av kammer, og dermed fått det samme myke stålet i begge to?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok! Jeg vet ikke hvorfor, men kan det ha noe med å gjøre at Audi har valgt samme leverandør av kammer, og dermed fått det samme myke stålet i begge to?

 

Tja, kanskje, men som vi begge vet, alle TDIene må skifte kamaksler før eller siden, men problemet er ikke like utbredt på V6 bensin-motorene, selv om det finnes flere bensinmotorer enn TDIer der ute. Spesielt i A6 C5, hvor det virker som om 50% av alle bilene har 2.4-literen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er jo ikke samme kammene, ikke engang samme toppene. En 2.7TT har twincam og 5 ventiler pr sylinder, mens TDI har singlecam og to ventiler pr sylinder. 2.7TT er samme motoren som 2.4-30V og 2.8-30V, men med mindre borring for tykkere sylindervegger. Det de derimot kan ha problem med (gjelder alle nevnte V6) er kjedestrammeren, som kan gå i oppløsning. Dette skjedde på min egen 2.8-30V.

 

Det var forøvrig ingen tegn til unormal slitasje på selve kamakslene eller ventilløfterne på min V6, som ved tidspunktet for kjedestrammer-havariet, hadde tilbakelagt ca 260.000 km.

 

Hva? 2,5 tdi v6 har da to kammer pr topp?? nå har jeg aldri hatt av toppdeksel selv. men all info jeg har sett er det totalt 4 kammer på 2.5 tdi v6

v6_tdi_sch.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpnet for en stund siden en 2.8 30v som hadde gått 370000 km med litt slepphendt vedlikehold, men den hadde ingen slitasje på kammene.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva? 2,5 tdi v6 har da to kammer pr topp?? nå har jeg aldri hatt av toppdeksel selv. men all info jeg har sett er det totalt 4 kammer på 2.5 tdi v6

 

Jagu har den det... : flau : Var overbevist om at den var 12-ventiler, akkurat som 2.6/2.8 bensinen frem til 1997...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2,7 kjede, ikke reg reim? Kjøpte et overhalings sett, og fikk vannpumpa, reimer og strammehjul etc....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.