Hjelp til valg av sprøyte og div lakkutstyr

Anbefalte innlegg

Har lyst til å lære meg å lakke litt :) og så skal jeg og en kompis prøve oss på å lakke en bil, så jeg lurer litt på om noen har noen god tips til utstyr og hvor man får tak i det!? som sprøyte, grunning, fyller, sparkel og o.l.

 

En del tips og triks for best mulig resultat er og fint om noen kan komme med :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp lakk osv hos lakkerer, så kjøper du sprøyte hos biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp sprøyta på biltema med overkopp og blått håndtak som heter "proff"

 

den er faktisk ikke så værst til å øve med..og det er mange bra øvningsvideoer på youtube

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørest dyrt og dårlig ut :P

 

biltema sprøyte og proff lakk. hehe

 

og et godt tips er og øve deg i et par år så er du good to go ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ønsker du å kjøpe sprøyte lakk for bil anbefales Billakkspesialisten Engros AS ved deres butikk i Waldemar Thranesgt. 4 på St.Hanshaugen i Oslo der du får kjøpt mengde etter eget ønske, de blander også lakk etter fargekode og har på 400 ml spraybokser som du tar med hjem. De selger alt innen lakk til hobby og proff.

 

Ønsker du å pynte på en gammel bil kan det jo være en ide å få de til å blande et par desiliter syntetisk lakk for pensling av steinsprut og små rustskader.

 

Har selv sprøyta litt på hobbybasis, krever en oppegående kompressor så du har kapasitet på sprøytinga. Må du vente på trykk er løpet kjørt. Når det gjelder utstyr for å påføre lakken mener jeg lakkereren sa at overkoppsprøyte ikke var så lett å jobbe med? Har testa elektrisk sprøyte som ble mest spytting. Regner med det har skjedd en del på sprøyte fronten i de senere år uten at jeg er oppdatert.

 

Skal du få et brukbart resultat bør du ha avsug i rommet med mulighet for å spyle vegger og gulv før du setter i gang, ja hvis du ikke har tillgang til sprøytecabin eller sprøyte vegg da ... Uansett lykke til !

 

butikkx.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilforumet har eget "lakkforum" kan plukke opp endel tips der. Ellers er ebay tingen for sprøyter feks devilbiss starter kit

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=devilbiss&_sacat=See-All-Categories

 

Har selv en devilbiss gti sprøyte og det er gode saker:) (er på ingen måte proff men liker å rote med ting jeg ikke kan)

 

Ser det er nevnt over har at man trenger stor kompressor, og det er jeg ikke helt enig i, har selv en 3hk 50liter til 2000kr og det holder mer en nok, husk at man bruker ikke mer en ca 2 bar trykk, muligens om man sakl helakere stor bil og er proff(lakker raskt) at man trenger større kompressor, men for hobby lakking holder helt greit en forholdsvis liten kompressor.

 

lakk er gøy det og man kan få til ganske gode resultater som hobby lakker.. men er veldig tidkrevene så etter å ha prøvd litt skjønner man hvorfor det er dyrt å sette bort lakking ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har biltema sprøyte med kopp på toppen. Den funker glimrende til mindre lakkeringsjobber syns jeg. Kompressor med kapasitet nok og vannutskiller er viktig til litt større ting, det er ganske så frustrerende å miste trykk. Har ikke brukt sprøyta til å lakkere større paneler og flater, så vet ikke hvordan den funker til hellakkering av en bil, men til speil, spoilere, lister og fangere funker den. Har også brukt sprøyta til å lakkere hele kjøkkeninnredningen her hjemme, ble bra det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vannutskiller er viktig ja! jeg har en på regulatoren og en liten en montert på sprøyta :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fra Biltema fungerer knall til prisen, og mer enn bra nok for oss som ikke er proffe;)

 

Lakkert to sett felger med denne, både lakk uten effekt og lakk med perlemor og metallic, og resultatet ble ganske så upåklagelig tatt i betratkning at jeg ikke har mye erfaring og at jeg ikke har lakkboks.

 

IMG_3595.jpg

 

IMG_3129_1.jpg

 

IMG_3124_1.jpg

 

3 bars arbeidstrykk har jeg funnet ut at fungerer bra, og med innstillingene ellers må du bare prøve og feile. Har også brukt den medfølgende dysa hver gang.

 

Det beste du kan gjøre, er å Google deg opp og ned om "amatørlakkering", så finner du mange gode tips og triks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! :) Begynner å bli litt klokere nå :)

Men når vi skal matte ned bilen, hvor fint pussepapir bør vi ha?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! :) Begynner å bli litt klokere nå :)

Men når vi skal matte ned bilen, hvor fint pussepapir bør vi ha?

 

Er det noen skader og sånn?:) Hvis du bare skal matte så kan du begynne med korning med 500 til 800:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen skader og sånn?:) Hvis du bare skal matte så kan du begynne med korning med 500 til 800:)

 

Ok. Ja er noen bulker som skal sparkles, men ellers så er det bare å matte ned:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.