#1 Skrevet Oktober 2, 2011 (endret) Hei! Jeg har nylig kjøpt en 1990 PassatGT G60. Tingen jeg har stusset litt på, er ved gasspådrag så spinner den på forhjuleneog når jeg prøvde å sladde på grus understyrte den nokså kraftig i forhold til Syncro og 4motion på Passat 3b. Etter noen forsøk på sladd på grus kom rompa ganske greit, men vil gjerne bli kvitt litt "understyring". Slik jeg har forstått, så er denne midtdiffen av typen viskose. Etter en stund med spinn på forhjulene vil oljen i diffen bli varm og skape mye mer friksjon mellom platene inni der. Er det mulig å bytte til en tykkere olje som har denne friksjonen hele tiden? Slik at det blir mere permanent firhjulstrekk? Eventuelt en som varmes opp lettere eller lager mer friksjon når den er oppvarmet? Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 2, 2011 for å oppnå det du vil, så må du nesten fjerne viskosa men det er døden for understellet, så det er ingen optimal løsning veit det har vært snakk på at det var mulig og drenere viskosen, og få bytta olja, men alle jeg har vært i kontakt med ang dette sier at dette ikke er mulig. du blir nok ikke kvitt understyringa uansett med denne typen "4x4" MEN, du kan ved og stive opp bilen bak (hardere foringer, dempere og grøvre stabstag) få den _noe_ mer overstyrt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 2, 2011 Nei, understyring er man godt vant til som Vag interessert.men på denne er det mye arbeid for å få rompa ut kraftfordelingen er 95/5....50/50 når viskosen funker som den skal Virker ikke så gale, men på våta i rundkjøringer er det null problem for alle andre 4x4 jeg har prøvd å få en liten sleng. Men denne har jeg ikke klart å fått det ennå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 2, 2011 Scandinavian flick Det går å få ut disse også men krever litt mer innsats og ratting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 2, 2011 Det kan jo være at koblingen i bilen din ikke lenger fungerer helt som den skal. Hvis en eller annen nisse har farta rundt med forskjellige dekk på bilen så gjør dette underverker for en viskosekobling. Jeg husker tilbake fra mine dager som Caravelle Syncro eier. Da var det noen Amerikanere som var veldig lystne på å overhale defekte viskosekoblinger, men selv med hjelp fra "insidere" hos Steyr-Puch i Østerrike, så var det ikke mulig å få vite hva slags type viskoseolje, eller dens blanding, da dette var en strengt bevart hemmelighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 2, 2011 Scandinavian flick Det går å få ut disse også men krever litt mer innsats og ratting Nå er jeg langt ifra en erfaren sjøfør når det gjelder sladding, men får da ut mammas 1.8 20v 3b Syncro i våte rundkjøringer. Den har også Viskose og har 35 færre hk! Spinne en stripe med fremhjulene, så ta en liten flick så er den der på grus. Eventuelt understyre halve svingen, så sparke clutch.. Nei, straks vinter nå, da går det uansett Det kan jo være at koblingen i bilen din ikke lenger fungerer helt som den skal. Hvis en eller annen nisse har farta rundt med forskjellige dekk på bilen så gjør dette underverker for en viskosekobling. Jeg husker tilbake fra mine dager som Caravelle Syncro eier. Da var det noen Amerikanere som var veldig lystne på å overhale defekte viskosekoblinger, men selv med hjelp fra "insidere" hos Steyr-Puch i Østerrike, så var det ikke mulig å få vite hva slags type viskoseolje, eller dens blanding, da dette var en strengt bevart hemmelighet. Viste ikke at dette med denne diffen var så vansklig. Tenkte det var like enkelt som å bytte olje i en vanlig diff eller noe. Bare at man da måtte ha en spesial olje med silicon eller hva som får dette til å funke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 3, 2011 Nå er jeg langt ifra en erfaren sjøfør når det gjelder sladding, men får da ut mammas 1.8 20v 3b Syncro i våte rundkjøringer. Den har også Viskose og har 35 færre hk!Spinne en stripe med fremhjulene, så ta en liten flick så er den der på grus. Eventuelt understyre halve svingen, så sparke clutch.. Nei, straks vinter nå, da går det uansett Passat 3B Syncro har IKKE viskosekobling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 3, 2011 Litt info her : http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=152140&highlight=viskoseolje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 3, 2011 Passat 3B Syncro har IKKE viskosekobling Hva er foskjell på 3b syncro og 4motion da? Har alltidd trodd syncro var viskose og 4motion var torsen.. Taskker for nyttig link Geir! Bokmerket. Ser Aadne har vært frempå å kommentert i den tråden allerede. veldig merkelig at denne oljen er såå mye hemlighet rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 3, 2011 Hva er foskjell på 3b syncro og 4motion da? Har alltidd trodd syncro var viskose og 4motion var torsen.. Kun byttet navn. Alle Passat 3b(g) har torsen Syncro er vel kun merkenavnet på 4x4 i VW som senere har gått over til å hete 4Motion. Samme som Quattro hos Audi, der får du også haldex og torsen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 3, 2011 Hva er foskjell på 3b syncro og 4motion da? Har alltidd trodd syncro var viskose og 4motion var torsen.. Ingen verdens ting, bare navnet;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 3, 2011 Hehe, det forklarer hvorfor mammas syncro er så bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 3, 2011 og forresten, og prøve og dra 4hjulsladder på våt asfalt med viskose er og den sikre død for viskosa og drivverket forøvrig, er noe underdimensjonert desverre på snø er det ikke store problemet, da motstanden ikke er på langtnær så stor så vent til vinters med å herje for mye, ellers blir det fort litt påkost 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...