Ønsker erfaringa rundt blårøyk frå dieselmotor. Ventiltetning, stempelringer, dyser??

Anbefalte innlegg

Har ein orginal golf IV 1,9tdi 110hk. Den har passert 260000 og har hatt eit blanda kjøremønster heile livet.

 

Særlig ved oppstart enten det er 15minus eller 15plussgrader ute so kjem det bra med blårøyk.

 

Blir også bra blåsvart røyk fra 3000 o/min og opp..

 

Noken som har tips?? Viss det berre er ventiltetningane så erjo det greit å skifte uten å demontere heile motor, vere viss det er stempelringer, Men har lest noke om dyser også??

 

Noken som har erfaringar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke så mye om den motoren, men generelt for tdi:

 

Slitte dyser gir ikke blå men sort røyk pga forbrenning med oksygenunderskudd. For sent tenningstidspunkt eller av andre grunner uforbrent diesel gir sur hvit røyk.

 

Slitte ringer og slitt turbo kan gi blå røyk.

Slitte ventiltetninger og/eller -styringer gir som regel ikke så mye blå røyk i normal drift pga gjennomsnittlig trykk i både innsug og eksos kanalene. Dette kan gi blå røyk ved oppstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.