#1 Skrevet Oktober 3, 2011 Har et lite problem med bilen til kjerringa.. Er meget tungstartet til tider, og like etterpå kan den starte med en gang:confused: Har så langt funnet ut at det er noe med batteri/lading/strøm etc.. Men får ikke opp noen feilmeldinger i vag-com eller i dashbord.. Alt er helt normalt! Kan det være så enkelt at det er batteriet som er gåent? Aner ikke når tid batteriet er fra, men den har hvertfall ikke sånn "måler" du kan se om det er svart/grønt i.. Er for øvrig et Sønnico batteri. Noen her som har noen lure ideer på lager? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 4, 2011 Dras motoren rundt som vanlig, eller høres det ut som om den dras saktere? Dras den saktere rundt så bør du måle spenninga på batteri og lading. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 4, 2011 Drar sakte til å begynne med, men når jeg har dratt litt, så blir det normalt, og den starter.. Til tider hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 4, 2011 Drar sakte til å begynne med, men når jeg har dratt litt, så blir det normalt, og den starter.. Til tider hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 4, 2011 Når den drar fortere og fortere så mangler det nok ikke strøm... Mulig det kan være starteren som er på vei til og ryke, men det blir spekulasjoner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 4, 2011 På samme type bil trodde også jeg en god stund at det var først dårlig batteri og skiftet dette. Det ble da marginalt bedre, men ble fort like ille / værre. Trodde så at det var lading, men målte lading og den var helt fin. Fant etterhvert ut at det var starteren som var dårlig. Rett før de er utslitt kan de starte nogennlunde lett noen ganger, mens andre ganger går de tregt. Dette pga. slitasje i starter så funker dem slik før dem tar HELT kvelden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 4, 2011 Tenkte på starteren jeg også.. Er det noen mulighet til å måle/finne ut av om denne er defekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2011 Tenkte på starteren jeg også..Er det noen mulighet til å måle/finne ut av om denne er defekt? Egentlig ikke, men det er ikke så mye jobb å ta den ut. Når du har fått tatt den ut går det greit å finne ut om den er dårlig. Skal du skifte, så vær nøye med å få på igjen varmebeskyttende deksel. Det er varmen som gjør at de ryker såpass kjapt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 5, 2011 Hvor sitter denne starteren da? Vanskelig å komme til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 6, 2011 Starteren drar jo på svinghjulet til motoren, så du finner den ved skjøten motor/girkasse et sted. Hvis A6 1.8T har den på samme sted som A6 med V6-motor, så sitter den på girkassen like over høyre drivaksel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 6, 2011 Hvilken spenning har du på batteriet når bilen ikke går? Og hvilken har du når motor går? Ladespenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 6, 2011 Vet ikke, har ikke målt enda. Men skal sjekke det når anledningen kommer:) Men kan man se på en starter at den er defekt da/hvordan ser man om den er gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 6, 2011 Men voltmeteret viser litt på 8V når tenning er på, og vanlige 14,4V eller hva det er når motoren er i gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 6, 2011 Voltmeteret skal vise ca 12-12,5 når tenning er på, uten at motoren går, og ca 13,6 og mere når motoren går. Prøv med et annet batteri evt. med startkabler før du kjøper noe nytt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 6, 2011 Såpass ja.. Hva tenker du på med startkabler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 6, 2011 Altså, hvis bilen din bare viser 8 volt, så kan du koble til startkabler fra en annen bil og forsøke å starte med den bedre spenningen du da får, for å se om problemet fremdeles er der eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 6, 2011 Men voltmeteret viser litt på 8V når tenning er på, og vanlige 14,4V eller hva det er når motoren er i gang. Hvis du har 8 V på batteriet, så er det nok gåent.... Hvis ikke det er noe som trekker ned spenningen da (kortslutning / jordfeil), men da burde du hatt lavere spenning når den går også. Gjør som Per foreslo, prøv med et annet batteri, eller startkabler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 6, 2011 Jepp. Takk for tipset. Da blir dette prøvd først:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...