#1 Skrevet Oktober 4, 2011 Hei! her kommer en "wall of text", håper dere gidder å lese igjennom Jeg har en 98`Audi A6 2.4q automat som fjusker eller "dør" når jeg har fylt full tank. Slik fremstår problemet: Hver gang jeg fyller en plass mellom full og halvfull tank vil bilen "nekte" å starte på første forsøk, jeg må holde inne gasspedalen og file i 10-20 sekund før den starter. Under kjøring merkes det med at bilen "dør" eller nesten stopper i det man gir gass. Den kan også stoppe eller ligge helt på grensen til å stoppe på tomgang. Har hatt disse problemene i iallefall 6 mnd og synes det har blitt litt verre over tid, dvs at i starten opplevde jeg dette kun når jeg fylte tanken helt opp. Av feilsøking har jeg ikke gjort så voldsomt avanserte greier, men kjørte en periode med tanklokk med "luftehull" for å se om det var noe galt med lufteventilene i tanken. Har byttet luftfilter og bensinfilter. Nye plugger. Kondensfjerner. Og har også sjekket feilkoder med kinakabelen min, men mistenker at den ikke er avansert nok eller at jeg ikke er flink nok til å finne det jeg skal i VAG-COM eller at VAG-COMen som funker med kinakabelen rett og slett blir for utdatert. Mistenker at bilen får for mye bensin, er det noe logikk i det? Luftemengdemåler? Noen gode ideer? =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 4, 2011 Dette høres veldig rart ut Er du sikker på at det har noe å si at tanken er full? Hvis så, har du prøvd å tette igjen utluftinga til tanken der den går inn på innsuget og heller kjøre med den rett i friluft (fra tanksida seff, ikke innsuget, det må være tett). Kan det tenkes at du har dritt i tanken? Sjekka om det er noe muffins med bensinpumpa? Blir noe søkte ting, men var et veldig spesielt problem også synes jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 4, 2011 Kanskje bensinpumpen er dårlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 4, 2011 Kan jo ikke påstå at jeg er sikker på noe som helst her, siden det er såpass diffust =) men merker kun noe til problemet når vi har fylt mer enn halvfull tank, og for det meste kun når jeg fyller helt opp, om jeg bare fyller litt merker jeg ikke noe til problemet. Har ikke prøvd det du nevner der, så da må jeg evt. forske litt på hvor utluftinga befinner seg, dersom du ikke har en enkelt oppskrift i hodet? Men ville dette kunne oppdages når jeg kjørte med plastlokk på bensintanken (reservelokk fra Statoil med hull i midten, som skulle gi mulighet for å slippe ut luft den veien)? Merket ingen forbedring når jeg gjorde dette men fikk ei fin plystring fra lokket, som iallefall forteller at det gikk luft inn/ut den veien. Dritt i tanken har slått meg også, at det virvles opp når jeg fyller mye f.eks. Derfor håpet jeg at jeg kanskje ville merke forskjell når jeg byttet bensinfilter, men nei. Hvordan kan jeg evt påvise rusk i tanken da? Pumpa har jeg heller ikke testet.. Har funnet meg oppskrift på hvordan den skal byttes, men blir jo dumt å gjøre det uten å ha klare indikatorer på at det er den. Så da er spm, hvordan finner jeg ut av det? Blir mye spørsmål her ja, men takk for input =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 4, 2011 Ja og for ikke å snakke om prisen da, 4k for ei ny pumpe og ca 1000 for ei brukt av grei kvalitet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 4, 2011 Ikke bytt ting uten å være sikker påat det er det som er ødelagt/ du absolutt ikke finner på noe bedre Tanklokket skal ikke være åpent nei, på "nyere" biler så suges bensindampene inn i innsuget. Jeg føler rusk i tanken er ganske søkt egentlig, men..... Oppstår kun problemet rett etter du har fyllt eller er det alltid når tanken er full? Det har ikke kommet noen feilmeldinger når du/verkstedet har lest ut altså? Ekstremt vanskelig å "fjern" feilsøke slike ting som dette desverre. Du må bare gå over alt som har potensiale for å være feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 5, 2011 Problemet oppstår bare dersom jeg fyller mer en ca halfull tank. Og før skjedde det kun når jeg fylte helt opp. Ved mindre fyllinger 10-20 liter merker jeg ingenting.. Kan prøve å få lest av feilkoder i dag =) Har du peiling på hvor jeg finner utluftinga? Må sjekke om jeg har elsawin på pcen hjemme fortsatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2011 Problemet oppstår bare dersom jeg fyller mer en ca halfull tank. Og før skjedde det kun når jeg fylte helt opp. Ved mindre fyllinger 10-20 liter merker jeg ingenting.. Kan prøve å få lest av feilkoder i dag =) Har du peiling på hvor jeg finner utluftinga? Må sjekke om jeg har elsawin på pcen hjemme fortsatt. så du har ikke problemet annet enn kun rett etter fylling? parkerer du bilen og prøver neste dag så går det greit? Altså, jeg vet ikke hvordan det spesifikt ser ut på din bil. Du kan enten følge røra, se etter kullbeholder eller lete deg utifra slangene som går inn på innsuget 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 28, 2011 Enda en wall of text, enjoy: Da har det gått en del tid uten at jeg har fått gjort noe mer med bilen. MEN har endelig fått lest av feilkoder, så da er jeg spent om det er noen av dere som kan hjelpe meg å bli klokere =) Motorkoder: 16486 P0102 035 Luftmassemåler -G70 Signal for svakt Sporadisk feil 16502 P0118 035 kjølevesketemperaturføler signal for kraftig sporadisk feil 16538 P0154 035 cylinderrekke 1 - sonde 1 ingen aktivitet sporadisk 16538 P0154 035 Cylinderrekke 2 - sonde 1 ingen aktivitet sporadisk cylinderrekke 1, blandingsadaption multiplikativ system for fet sporadisk cylinderrekke 2, blandingsadaption multiplikativ system for fet sporadisk 17544 P1136 035 cylinderrekke 2, blandingsadaption additiv system for mager 17546 P1138 035 cylinderrekke 2, blandingsadaption additiv system for mager 17953 P1545 035 Gassspjeldstyring feilfunksjon sporadisk 17973 P1565 035 gassspjeldreguleringsenhet -J338 nederste anslag nås ikke sporadisk Automatisk girkasse: 18010 P1602 035 Spendingsforsyning klemme 30 spending for lav kode 0 00526 027 stoplyskontakt -F urealistisk signal Så har var det jo en hel del å ta tak i.. Regner med at de to feilene med gasspjeldstyringen og reguleringsenheten er det som er mest nærliggende? bytte noe der? vasnkelig å bytte? Samme med feilkoden på luftmassmåleren.. Likte heller ikke feilkodene på cylinderrekkene, men det sier meg ikke noe spesielt, hyl ut om det er noe jeg bør få sjekket Ellers er feilsymptomene fortsatt de samme men det kan virke som om tankmåleren er litt ustabil under halv tank og kan finne på å hoppe litt opp og ned mellom hver gang jeg starter bilen, men ikke verre enn at jeg har kontroll på hva jeg har fylt i det siste. og skjer bare en sjelden gang. Har fått tips om at det kan være returrøret som kan være tett? Høres det sannsynlig ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 28, 2011 Ny teori: Tett aktiv kullfilter. Dette filteret skal lagre bensindamp fra tank og motor slik at det ikke slippes ut i friluft. Under visse driftsforhold vil magnetventil N-80 åpne for tilførsel av lagret damp inn til motor/innsug. Om filteret er tett vil ikke tankutlfuting virke som den skal og det oppstår vakum på tanken da motor går. Kan hende bensinpumpa da ikke klarer å pumpe bensin frem til motor. I mitt hode vil det da være et større problem desto mer innhold tanken har=mindre luft å lage vakum i. Muligens klarer den å suge inn luft et annet sted etterhvert som innholdet i tanken minker... Eneste jeg finner pussig er at så vidt jeg kan skjønne utav det du skriver, hjalp det ikke med hull i lokket heller. Kanskje fordi det ved full tank står bensin i påfyllingsrøret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 28, 2011 Sjekk om magnetventilen som styrer tilførsel fra kullfilter overhodet virker, har byttet noen slike, blant annet på en Passat 1,8 98' denne sugde flat bensintanken, fjusket ved pådrag, dødde vekk ved tomgang og var seig å starte. Alt på grunn av defekt magnetventil som stod konstant åpen. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=62.421353,6.327620 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 29, 2011 Gode tips, skal sjekke det ut så fort jeg får mulighet. Har jo fått en del tips om at det kan ha med lufttilgangen å gjøre. Som nevnt tidligere så kan det jo være ett symptom at når jeg kjørte med reservelokket som det er ett lite hull i fikk jeg plystring når motoren var i gang, noe som vil si at den trakk inn en god del luft gjennom tanklokket. Men hva tror dere om feilkodene på luftmassemåleren og gasspjeldstyringen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 29, 2011 Hadde sett bort fra de sålenge før du veit at tanklufting er ok. Etter det hadde jeg slettet feilkodene, kjørt noen dager, lest av feilkoder igjen og sett hvilke feil som evt, kom igjen da. Kanskje noen av feilene kommer pga tanklufting som ikke er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...