2,5TDI AEL i en audi 80 1,8s Q

Anbefalte innlegg

Har en litt sliten gammel sf forgassermotor i 80n som er klar for dyngen, med tanke på slitasjen og forbruket.

 

Har en AEL motor for hånden og lurer på å putte den i 80n.

Har og tilgang på en audi 90Q kasse.

 

Det jeg lurer på er:

Om det er mulig å bruke en audi 200 bakdiff mot dette eller om jeg må ha 200 kasse og?

Passer 90Q kassen på de originale akslingene?

 

Ja dette er masse arbeid det er jeg inforstått med. Men tror denne kombinasjonen kunne blitt en morsom bil!

 

Med tanke på turtall så ja, det blir litt høyt med en bensin kasse, men det er verken på tilbud eller gratis å få tak i en Q dieselkasse med tilhørende diff! Tipper forbruket uansett blir en del mindre enn med originalmotoren :)

 

Takker og bukker for tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette er masse arbeid det er jeg inforstått med. Men tror denne kombinasjonen kunne blitt en morsom bil!

Arbeid er gratis for oss som gjør det selv: smil : Og DETTE prosjektet LIKER jeg: rock :: rock :

Har tenkt masse på en audi 80 avant Q med rs2 look og en 2.5tdi motor!

Med litt fjusk og fanteri med denne motoren, så er du fort oppe i litt hestekrefter også: haha :

Så jeg sier bare kjør på!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper noen kan svare deg på det du lurer på om kasse/diff.

 

Men pass i hvertfall på at du får tak i alt "tjafset" som sitter utenfor motoren men som den er avhengig av for å fungere. Noe av dette står listet opp i denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=206516

Siden du både har pågangsmot og forståelse for at det er noen fallgruber så er ikke den tråden ment å ta motet fra slike som deg, den er mest myntet på de som lurer på om de bare enkelt kan bytte ut sin 1,8 med en 2,5tdi motor selv om de generelt er lite teknisk kyndige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal du med bakdiff fra 200? Den passer jo ikke, bedre å bruke en fra 80/90q som er bolt-on. Bare pass på at utvekslingen i differensialen foran og bak MÅ være den samme.. Vil anbefale å bruke en kasse fra f.eks. en 100TQ eller en C4 2.8 quattro for å få litt mer levelig turtall, en 80/90q-kasse må du gire HELE tiden med, da den er ekstremt kort i girene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale å bruke en kasse fra f.eks. en 100TQ eller en C4 2.8 quattro for å få litt mer levelig turtall, en 80/90q-kasse må du gire HELE tiden med, da den er ekstremt kort i girene..

 

Eller en Urq-kasse og diff. Ja, jeg vet det er litt dyrere Med Ur-deler, men da får man en 3,87 diffutveksling, mot 4,11 i "vanlig" 80/90 eller 4,55 som hører til de minste motorene (sannsynligvis denne utvekslingen som er i 1.8S'en din)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har komplett audi 200 donorbil å plukke ifra for en billig penge om noe er brukanes, derfor audi 200 diff. Men motoren er møkk.

 

Har i all hovedsak funnet ut at en donorbil uten motor er det mest hensiktsmessige. Da en a6 Q som har all elektronikken intakt til motoren. Det er vell fult mulig å ta kassen og diffen ifra denne uten de alt for store problemene?

Og startsperren er det vell mulig å koble seg rundt? Husker fra den gamle a6n min at jeg måtte ut med venstre blinklyspære foran hver gang den ikke startet pga sperren. Tør ikke si for sikkert at det faktisk var det som hjalp, men det virket sånn.

 

Om noen kommer over en totalt herpet a6 til innbruddspris som skal vekk er det bare å gi en lyd!

 

Fikk hentet 80n idag og satan for en treg bil. Motoren er en vits..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi 200 har en lik bakdiff (innmat) som C4/B4. Om jeg leser det riktig, så er det en B3 du har og da passer diffene fra 80/90q B3 og Coupé.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer 4er motorene rett på kassen som står i originalt? Om det er mulig å hive i noe litt mer sprekt uten å bytte girkasse og den biten? Tenkte på noe med innsprøytning i det minste :)

Lurer på å gjøre dette inntil jeg får sanket inn det som trengs til tdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer 4er motorene rett på kassen som står i originalt? Om det er mulig å hive i noe litt mer sprekt uten å bytte girkasse og den biten? Tenkte på noe med innsprøytning i det minste :)

Lurer på å gjøre dette inntil jeg får sanket inn det som trengs til tdi.

 

Ja, en 1.8T går "rett inn". Finn en fra en tidlig A4 B5 så får du med gasswire, og ikke elektronisk, samt at du får riktig DP for langsstilt motor. Tror det ligger en how-to tråd på forumet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da blir det enten s4 eller en 100 2,5tdi i denne inntil jeg får tak i donorbil til ael motoren! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.