#1 Skrevet Oktober 7, 2011 (endret) Er det noen som har ambefalinger på oljetype til min Audi 100 2.3E (motorkode AAR) ? Bilen har kjørt på Shell Helix 5-40 helsyntetisk olje frem til nå, men lurer på om det kan være lurt å gå over til en litt tykkere olje muligens (10-40 gjerne: klø ? , da bilen begynner å dra på åra, å km.standen ? Bilen er 93 modell å har akkurat runna 240.000 km Vurderer om jeg skulle prøvt feks Mobil 1 eller Castrol olje f.eks ? Hva tenker dere der ute om det ? Er dette en bedre olje en Shell sin ? Bilen har en tendens til å tikke ett par sekund ved opptart av kald motor hvis den har stått en 2-3 dager uten å bli brukt.... Er dette normalt på disse bilene ? Kan muligens tykkere olje fjerne denne tikkingen ? Takk for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 7, 2011 Du kan sikkert jukse og trikse litt med olje for å slippe tikking en stund, men i bunn og grunn så er det nok på tide å bytte ventilløfterene Har du noe oljeforbruk så er det gjerne slitte ventiltetninger og styringer også. 240.000km er jo noen turer opp og ned for ventilene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 7, 2011 Tar du løfterskift dette i forbindelse med registerskift så er det ikke så mye ekstra jobb, og nye løftere koster ikke så mye mer enn et par kvalitetsoljeskift. Dersom det viser seg at oljeskift ikke hjelper så har du allerede kastet bort et halvt løfter-skift. Men kan du ikke skru selv, så er det jo fristende å forsøke med en tykkere olje. Man kan jo være heldig at det hjelper en god stund. Hvis jeg skifter register på min egen A6 2,5tdi R5 og den har gått over 250K så skifter jeg alltid løftere, siden den da vil ha gått ca 350 ved neste registerskift. Tdi motoren går i gjennomsnitt nesten med 1/2-parten av turtallet, overført til bensinmotor så skifter jeg løfterne mine på 125K dersom bilen har gått 175K ved neste skift. Mulig litt for raskt men jeg skifter heller for raskt enn for sent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 7, 2011 For å ta ett eksempel, urquattro toppen min er gått 240.000km, litt mer ladetrykk en på din men alikevel, der var ventilstyringene på eksosventilene slitt utenfor spesifikasjonene og ventiltetningene var spinnharde. Fikk seg en full overhaling (byttet alle styringene såklart) Ventilløfterene på den er mekaniske så disse var selvsagt ikke utslitt (satt i nye fordetom) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 7, 2011 Opplever akkurat det samme som deg TS! Har også en 100 med AAR. Tikker i kanskje ett sekund etter oppstart, for så å forsvinne. Ingen tikking ellers. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 7, 2011 Tykk sirup av olje gir ihvertfall større slitasje, dårligere smøring og gjør ikke stort annet enn å kunne kamuflere lekkasjer og greier som uansett bør fikses.. Om motoren så har gått en million bør den få ordentlig olje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 7, 2011 Tykk sirup av olje gir ihvertfall større slitasje, dårligere smøring og gjør ikke stort annet enn å kunne kamuflere lekkasjer og greier som uansett bør fikses.. Om motoren så har gått en million bør den få ordentlig olje.. Vil det da si at jeg gjør lurt i å bare fortsette å kjøre på 5-40 helsyntetisk olje, Eyvind ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 8, 2011 Vil det da si at jeg gjør lurt i å bare fortsette å kjøre på 5-40 helsyntetisk olje, Eyvind ? JA! Kjøre med tykk olje (særlig) på vinteren vil bare gjøre at du sliter motoren din mer. Hvis du bestandig har kjørt med en olje uten at det tikker og det begynner å tikke mer, så sier det seg selv at det ikke er olja det er noe galt med , men noe har endret seg i motoren din. Ta problemet fra rota i stedet for å glatte over det med noe som bare gjør det værre. Skift ventilløftere på femmeren din. Det er vel nær sagt det eneste problemet som er med disse motorene. Ellers ruller disse motorene ofte fint 500 -600 tkm uten større rep. Begynner du å bruke (tykk) dårlig olje så kan du nok glemme det siste jeg skrev her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 8, 2011 Vil det da si at jeg gjør lurt i å bare fortsette å kjøre på 5-40 helsyntetisk olje, Eyvind ? Stemmer i her - JA, det gjør du lurt i! Spandér på deg ti nye ventilløftere, så er du kvitt tikkeproblemet. Men - før du gjør det, sjekk at det ikke er vakuumpumpen som lager ulyden, det er ikke ukjent. Søk litt her, så finner du instruksjoner for hvordan det diagnostiseres og evt. ordnes.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 8, 2011 Takk for svar Eyvind. I dag har jeg hatt oljeskift service på bilen. Skiftet orginalt oljefilter og fullte på ny fullsyntetisk 5-40 Shell Helix olje, som den som sagt alltid har gått på . Tikking fra vakumpumpen var noe av det første jeg fikset da jeg kjøpte bilen, så den er det ikke. Det hørtes jo brutalt ut når den sto å tikket.under panseret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 20, 2011 Guide for skifte av ventilløfterene finner du HER. Må bare legge til en ting, Shell-olje er ingen bra olje! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...