Treg manuell girkasse når det er kaldt

Anbefalte innlegg

sliter med at spesielt 1. og 2. gir er tregt nå når det begyner og bli kaldt,trodde at et oljeskift skulle hjelpe,noe det ikke gjorde.

 

er det kun overhaling/girkassebytte som gjelder?eller er det noe som kan gjøres?

 

gjelder en 98 golf gti

 

noen som har erfaring med Heggen Bil & Karosseri?ser at de selger endel brukte/overhalt/forsterkede girkasser til vag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper det når du har kjørt en stund? er den lettere å få i gir da? Hjelper det å dobbelt clutche?

 

Det som ofte skjer er at olja er for tyktflytende når den er kald, og derfor blir kassa vanskelig å få i gir. Og da hjelper det ikke å bytte til olje som er like tyktflytende... Jeg bruker biltema semi-synt på kassa nå fordi jeg ønsket å bytte noen ganger for å få ut driten, det hjalp en god del, men når det er kaldt så er denne olja litt for tykt flytende. Legg merke til at den olja som folk går god for på kassene jeg har (vet ikkeo mdet er samme på golf) er veldig tyntflytende innenfor den gruppen oljer... 75w-90 eller hva nå enn det var.

 

Andre ting som kan påvirke er hvis clutchen ikke frier helt ut eller giroverføringa er helt håpløs. Det siste bør du selv kunne merke relativt greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har kassa gått?

Hvilken olje byttet du til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når motor/gir har driftstemp,så er det ingen problemer,er usikker på tykk olja er,han så i en bok hvilken olje som skulle brukes på denne bilen,vet bare at det er agip olje.

 

tviler på at det bare er olja si skyld,så lurer på om det er like greit og kjøpe en overhalt kasse.

 

kan også montere motorvarmer,men på golfen så er det bare en sånn plate som monteres utenpå motorblokka,klarer denne også og varme opp girkassen litt?

 

regner med at kassa er orginalkassa,så da har den gått 173k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når olja har blitt varm, så blir den bra.. dvs at da er olja tynn nok så det går lett... vil nå påstå at du har for tjukk olje jeg da..

Kanskje greit å finne ut hva slags olje som ble fylt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal dit jeg skiftet olje på tirsdag,så skal spørre om hvor tykk olje dem brukte.

 

men om oljen er for tykk,burde jeg ikke hatt problemet på de høyere girene da?går fint fra 3. gir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om olja er for tykk så vil du ha avtagende problemer jo høyere gir du girer til :)

Hvorfor? pga. relativ hastighet girene har til hverandre avtar også.

 

for all del, sync-ringen har en tendens til å slites litt fortere i disse gira også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye nyere kasse, men i A6'en min ble den slik du beskriver etter oljebytte til vanlig GL5, etter litt sjekking viste det seg at VAG har en egen olje som skal brukes som også skal tilsvare GL5, jeg hadde liten tro på det, men byttet likevel, og kassen ble helt fin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de gamle girkassene skal vel ha gl4 evt gl4/gl5, IKKE gl5 alene (selv om det unntaksvis finnes gl5 oljer som går greit). Dette pga legeringa sync-ringene er laget av.

 

gjelder fortrinnsvis kasser til audi 80/90++, men vedder en tier på at det samme gjelder disse kassene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke bruke ATF olje? Mange kasser går jo med det, volvo +++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke meg bekjent hvert fall. Kunne jo vært interessant å sett dog, hehe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er oljen som er brukt:

 

mpm gearolje 75w premium,syntetisk vwfe,gl-4

 

annen olje som kan bedre problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som vet om det finnes en tynnere olje jeg kan bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, etter sjekk om det skal være 75w på kassa.. Er denne tykk/tynn i forhold til andre 75w synt oljer? Evt. finn en 70w-75 med rette gl godkjenninger og hell på :)

 

hidden på mpm 18000VW Gearboxoil 75W Premium Synthetic VWFE:

Tettheten av 15 °C 0.887 kg/l

Kinematisk viskositet 40 °C 40.8 mm²/s

Kinematisk viskositet 100 °C 6.7 mm²/s

Flammepunktet COC 221 °C

Flyttall -44 °C

Brookfield viskositet variabel °C 75000 cP

 

Dette var faktisk helt identisk med en fuchs 75w synt olje.. noe som er noe spes egentlig :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

reis til møller og forklar problemet til de på delelageret eller fagteknikkeren. finnes ei olje for dette problemet.vi har på lager på gjøvik ihvertfall. så får event ta turen over dammen, mener kanskje å huske den heter G 05000 . men ikke sikker... kan event sjekke opp for deg imorgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan du gjøre,men tror det blir en overhaling/byttekasse ettervert,selv om det er driftstemp på motor/gir,så er ikke 2. giret sånn det skal være,men det kan ikke skade med annen olje gjennom vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tenker på at den er litt hard å få i gir på andregiret så er faktisk alle golf 4 jeg har kjørt uten unntak vært hardere å få i 2.gir enn andre gir. Hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.