Rykking ved igangkjøring og når gass slippes - A6 2,7 BT

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en A6 2,7t manuell som jeg synest oppfører seg rart. Problemet er vanskelig å forklare men det som skjer er at bilen rykker veldig. Ved igangkjøring skal du være veldig snill med clutch og gass for å ikke oppleve rykkinger. Og kjører du og ligger på ca 2-3000 og slipper opp gassen får bilen på en måte et dunk/dytt. Har fått hjelp av en som skrur masse bil og han har byttet girkassefester og diffester bak for meg, da han mente disse var dårlige. Men dette har ikke hjelpt og motorfestene sier han at ikke det er noe slark på i det hele tatt. Så nå vet verken jeg eller han hva som feiler bilen. Var en annen jeg pratet med som slang ut at det kunne være mellomaksellager. Girspaken i bilen synes jeg rister en del også. Hvis noen har tips å komme med så tar jeg det imot med stor takk. Ikke vær redd for å komme med noe for jeg har ikke idé.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det muligens være quattro-slarken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2 andre quattroer og de også er det jo no slark bak i der på, men synes det er så ille på denne A6en at jeg tror det må være noe annet. Virker jo som hele drivverket flytter på seg noen ganger. Bilen har gått 220000km som er noe men så ille som dette er så må det være noe annet, men takker for tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan tenkes at det er motorjuks når du slepper gassen,Er det akkurat som den forsetter og gi gass lit selv om du har sluppet den og da begynner den og nykke?. nykker den når du går av og på gassen på lavt turtall osv.sliter med det på min ser du,kan tenkes at det er en av lambdaene.Har bestilt så får me se om det hjelper:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar:)

Mye mulig Stian sitter med svaret for det er akkurat som du sier; jeg slipper gassen også virker det som det gir litt til også får jeg et dunk. Veldig irriterende! Også når jeg kjører igang så hvis jeg er litt gjerrig på gassen så nykker den noe vanvittig. Men det som er et sammentreff også er at bilen har fjuska litt når jeg har kjørt litt hardt og i den forbindelse så fikk jeg tatt en diagnose på bilen og fikk opp lamdasonde. Han som har hjulpet meg sa kontakten til begga lambdane hadde irret og rengjorde de så sa han at han tok en kjøretur og fikk ikke opp feilen igjen. Men når jeg kjørte bilen igjen seinere så fjuska den jo igjen da. Men da er det kanskje på tide å få bytta den lamdan da. Har lagt merke til at bilen fjusker litt på tomgang også, bare såvidt man legger merke til det, ser bare nåla går litt opp og ned hele tida. Veldig spent på å høre hvordan det går etter at du har bytta din. Håper dette er løsningen nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si ifra når du har bytta den da, veldig spent jeg nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det muligt det er det som er feilen,har og fått feilkoder på lambda.Har og renset kontakten tidligere,blei bra en liten stund.Så kom det tilbake.Min smeller og i eksosen på tomgang som din,og bruker og mer bensin en den burde.Nå eg ganske sikker på at det er samme feilen på min som på din siden symptomene er like.Sikker en av de to fremste lambdaene som tuller på din og,fekk du opp hvilken side du fekk feilkode fra?Ja meget iriterende,har kjørt med det over et år nå.Så er ganske lei av driten.Ja ska gi beskjed når de er byttet.Bestilte forresten de to fremste lambdaene på ebay til litt over 1500 nkr.:)

Takker for alle svar:)

Mye mulig Stian sitter med svaret for det er akkurat som du sier; jeg slipper gassen også virker det som det gir litt til også får jeg et dunk. Veldig irriterende! Også når jeg kjører igang så hvis jeg er litt gjerrig på gassen så nykker den noe vanvittig. Men det som er et sammentreff også er at bilen har fjuska litt når jeg har kjørt litt hardt og i den forbindelse så fikk jeg tatt en diagnose på bilen og fikk opp lamdasonde. Han som har hjulpet meg sa kontakten til begga lambdane hadde irret og rengjorde de så sa han at han tok en kjøretur og fikk ikke opp feilen igjen. Men når jeg kjørte bilen igjen seinere så fjuska den jo igjen da. Men da er det kanskje på tide å få bytta den lamdan da. Har lagt merke til at bilen fjusker litt på tomgang også, bare såvidt man legger merke til det, ser bare nåla går litt opp og ned hele tida. Veldig spent på å høre hvordan det går etter at du har bytta din. Håper dette er løsningen nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far hadde også en manuell 2,7 som hadde tendenser til rykking ved igangkjøring.

Den var ikke så lettkjørt som mange andre biler med tanke på en jevn/komfortabel kjørestil.

Denne var tunet på Flissundet, og gikk ganske så bra. Denne momentoppgraderingen kan vel også

bli en liten årsak til at den blir litt mere "følsom" ved igangkjøring!?...

 

Men det kan ikke være noe problem med dempefjærer i clutch eller svinghjul ditt?

Det vil kanskje bare virke inn ved igangkjøring!??..

Det er vel kanskje dobbeltmassesvinghjul på disse?

 

Fant litt info om DMS her:

http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?p=1951123

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått de lambdasondene du bestilte Stian. Er i såfall veldig spent på å høre om det ble noe bedre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda har fått de:). men er litt opptatt med og bygge garasje nå om dagene:o.Ska prøve og få skiftet de snart, så får du beskjed kossen det gjekk;).Har du merket noe til høyere bensin forbruk og dårligere gassrespons/drag på lave turtall etter problemet oppsto?

Har du fått de lambdasondene du bestilte Stian. Er i såfall veldig spent på å høre om det ble noe bedre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke det egentlig. Kjører veldig lite med denne bilen. Mulig litt høyt forbruk, men er ikke noe å bli skremt over. Bilen fjusker jo litt da, men når den kommer så kommer den og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de er tørste kan eg skrive under på:P,ligger på mellom 1.5-1.6l på mila med fin småkjøring rundt i byen da.Syns det er litt høyt i forhold til fabrikk tall..kan du høre at lambdaen regulerer på tomgang?gjerne ikkje godt for deg og legge merke til det vist du ikkje har vært observang på det tidlig.Men du ska kunne høre når den regulærer vist blandingen er for fet på tomgang.Turtallet ska gå litt opp ,og motor vil svive finere uten risting osv... vist de funker.Det gjør det ikkje hos meg,synnes billen puffer og jukser på tomgang og du merker godt at den sliter med forbrenningen.Første tegnet på at du har for fet blanding, er at bilen ikkje begynner og dra bra før du når et vist høyrere turtall.Får den for lite så drar den bra fra lave turtall, for så dabbe av oppover registeret.Gjerne ta ut pluggene dine og sjekk de, selv om det er litt jobb da:p.sjokolade brun farge vil du ha:)

Har ikke det egentlig. Kjører veldig lite med denne bilen. Mulig litt høyt forbruk, men er ikke noe å bli skremt over. Bilen fjusker jo litt da, men når den kommer så kommer den og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis girstanga vibrerer mye ved gitte hastigheter. Ikke turtall. Så ta av drivakslene, rengjør og smør opp indre drivknuter. Dette var årsaken til tildels sinnsyke vibrasjoner i min bil som kom og gikk. Samt at den hadde samme symptomer som du nevner.

 

Drivknutene på min bil er av sekskanttype som gjør at mansjetten ikke klarer å tette like bra som de sirkulære. Dvs si møkk og sand inn. Fett ut.

 

Jeg byttet også motorfeste foran, girkasse fester, clutch, svinghjul og balanserte mellomaksel før jeg fant årsaken.

 

Bensin forbruk på min 2.7T ligger ca 1,2l/mil hvor 80% av kjøringa er til og fra jobb på ringveien i Oslo i rushtiden. MTM chip fra på Flissundet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har av alle ting kjøpt meg en Ford Expedition med 5,4 v8 bensin så når det kommer til bensinforbruk så kommer A6en litt i skyggen av Forden da den fort bruker 2 liter på mila, hihi. Men når den går på tomgang så ser jeg på nåla at den går opp og ned litt hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har merket samme problemet på min A4 B6 med forhjulsdrift.

Nykker ofte ved igangkjøring, og når jeg slipper gassen ved rundt 2-3000 rpm. Men jeg har ingen problemer med fjusking.

Kan nevne at det er litt vanskelig å få den inn i de lavere girene. (1. 2. og 3. gir).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være motorfestene, skifta på min a4 b5 quattro og den blei som ny etterpå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.