VNT-problemer på 2.0 Tdi (Passat 3C)??

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har erfaringer rundt VNT-problematikk på 2.0 Tdi motorer (140 hk).

 

Mener jeg har lest (som jeg ikke finner tilbake til) at ved begynnende treg / kokset VNT-mekanisme på turbo, så vil man kunne oppleve motoren som "treg" på lave turtall, for så å komme som et skudd på litt høyere turtall (2200 o/m ->), og i tillegg så oppleves det mye "røyk" ved rygging (forstå det den som kan..)

 

Jeg mistenker min turbo / VNT for å ha begynnende problemer, da motoren er generelt "treg" under 2000 o/min, men kommer som et skudd etter dette, og ryker noe helt vannvittig når man rygger med den (mulig det er pga. man da enklere ser røyken)..

Ser også at ved pådrag i fart kommer en god del sort røyk (men kan ha noe sammenheng også med at den er "oppjustert" :) ), men den har vært slik også før dette ble utført.

Har ikke noen spesielle feilkoder som kan relateres til motor, så må liksom begynne å lete en plass....

 

Har også noe problemer med at den "pulserer" av og til ved kjøring på "stabil / jevn" gass, og kan begynne å gå tyngere / ujenvt på tomgang hvis den blir stående en stund. Mistenker her EGR for å kødde, men kan det da være en kombinasjon av disse to faktorene som er tilstedeværende her?: klø :: klø :

 

Hvis noen hadde erfaringer / ideèr her, så mottas alle tips med takk, og hvis noen har en DIY på demontering av turbo / VNT / EGR, så hadde det vært kjekt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå hadde jeg vel og merke en 170hk i min Golf 5, men symptomene er nesten identisk med det du beskriver. Bilen gikk som en bøtte møkk opp til ca 2000-2200 omdr. for deretter å gå som ei kule. Nå opplevde jeg i tillegg at motoren etter hvert alltid gikk i nødmodus ved gasspådrag i slak oppoverbake og litt last i bil/på tak og med lavt turtall.

 

Enden på visa for min del var ny turbo på garantien, noe jeg er sjeleglad for da turboen virket å sitte trangt til.

 

Kanskje ikke så mye hjelp å få, men en ting du kan forsøke er å få lest ut turbotrykket. Det vil ikke være som det skal om VNT-mekanismen har tatt kvelden. Mener også at du kan sjekke om den fungerer ved å forsøke å flytte staget med handkraft (skal ikke veldig mye til), og eller suge i vakuumslangen som går inn på den. Rører den seg ikke i det hele tatt så er den med stor sannsynlighet kokset fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres kanskje ut som om mine mistanker går i riktig retning her da... :(

Men noen som har litt info om hvordan man kan få ut turbo / VNT på disse motorene da?

Har jo vært inne til Møller flere ganger tidligere og klaget på småsymptomer, men de har jo ikke funnet noe (bombe.....), og nå er det vel altfor sent å klage på turbo'en på garanti har jeg en mistanke om...

 

Får se da om man kanskje får tatt seg tid til å demontere og rense.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gitt meg. Så lenge du startet å klage før garantien gikk ut, og de registrerte det i systemet så burde det gå. Møller hadde bilen min inne 3-4 ganger før de fant ut at det var turboen. Hver gang jeg hentet den skulle det være i orden, men feilen klarte jeg alltid å fremprovosere igjen i løpet av få km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gitt meg. Så lenge du startet å klage før garantien gikk ut, og de registrerte det i systemet så burde det gå. Møller hadde bilen min inne 3-4 ganger før de fant ut at det var turboen. Hver gang jeg hentet den skulle det være i orden, men feilen klarte jeg alltid å fremprovosere igjen i løpet av få km.

 

Har ikke problemene med at bilen går i nødmodus jeg da (eller rettere sagt, den gjorde det 2 dager på rad når den hadde stått 14 dager i ferien når jeg tenker meg om.. : klø :: eek : )

Og så er den "oppjustert" som de evt. kan henge seg opp i (kan jo legge tilbake til orginalt da..)

 

Men kanskje det skal nevnes med store ord når jeg er inne på service, ja, og henvise til at det er klaget på flere ganger tidligere (kanskje greit å sjekke servicehistorikk først da, så man er sikker på at de har notert seg det...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.