Spacere på Audi firhjulstrekk?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Kjører en Audi S3, 02/03 modell.

Jeg mener å huske å enten å ha lest, eller har hørt at man ikke skal putte spacere på slike biler, for det kan være skadelig for firhjulstrekken å ha forskjellig "bredde" fremme og bak.

Stemmer dette eller er det bare B.S?`

 

Håper jeg traff med plasseringen av posten.

 

Takker

 

Mats

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bredde har vel ikkeno å si,men tyngde på hjul og forskjellig hjulstørrelse skal en vel la være på quatro/syncro/4-motion...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker ikke på bredde på felgen, men på hjulstillingene. Fremme vs bak.

Vist det er forståelig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en burde vel ta 4hjulskontroll uansett når en bytter felger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel kun rulleomkretsen som skal være tilnærmet lik på alle fire hjul.

Om du bruker spacere for å få et annet innpress spiller ingen trille :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en burde vel ta 4hjulskontroll uansett når en bytter felger...

 

: klø : hmmm : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø : hmmm : dum :

 

forskjellig innpress,bredde,størrelse utgjør forandra hjulvinkler!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Har aldri tenkt over det før egentli. Kansje noe og ha i bak hode ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forskjellig innpress,bredde,størrelse utgjør forandra hjulvinkler!..

 

Hvorfor gjør det det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor gjør det det?

 

Ja, det lurer jeg også på. I mine øyne finnes det ikke logikk i den påstanden.

 

Det eneste spacere gjør er å forandre sporvidden, men alle biler, også quattroer, har forskjellig sporvidde foran og bak allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forskjellig innpress,bredde,størrelse utgjør forandra hjulvinkler!..

 

 

 

 

Her må man skille mellom hva hjulvinklene er "statisk" og hvordan hjulvinklene forandrer seg i fart.

 

Et bredere hjul / dekk som har mere rullemotstand vil gjøre at hjulene "skræver" mere under kjøring. Da kan du "sette opp" bilen med mere spissing for å kompensere for dette.

 

Når det gjelder spacere uansett bil så er spørsmålet om du setter de på for å få en felg til å få riktig innpress eller om du spacer ut en felg for å få mere plass og dermed få feil innpress. Feil innpress gir større belastning på hjullager / hjuloppheng, men så lenge du holder øye med dette så er det ikke ødleggende for quattro systemet.

S3 har vel en "svaket" i bakhjulsopphenget, som oppstår ved mye senk og breie hjul, så dette må du være obs på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som er kjekt å ha i bakhodet er om du spacer forskjellig bak og forran så kan du forandre kjøreegenskapene til bilen. Bredere sporvidde bak gir en mindre overstyrt bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S3 har vel en "svaket" i bakhjulsopphenget, som oppstår ved mye senk og breie hjul, så dette må du være obs på

 

Kan du utdype? Det har ikke hørt om før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom man setter på spacer eller felger med lavere innpress og således får større sporvidde vil "vektstangprinsippet" gjør at hjulopphengskomponentene utsettes for større belastninger enn originalt. I tillegg kan det modifisere svingradius og gjøre bilen mindre stabil under nedbremsing. Det påvirker ingen av de statiske hjulvinklene som kan justeres, men forandring under fjæringsbevegelsen vil nødvendigvis bli større siden det vil parallellforskyve seg. Tenk f.eks. på slark i et hjullager - det kan være nesten ingenting om man kjenner på navet, men sett på et hjul, og helt ute på dekket kjennes slarken mye større. Det blir det samme prinsippet når man spacer ut.

 

Til trådstarter: Det du tenker på angår å bruke hjul med forskjellige rullekrets som kan være skadelig, sporvidden har ingen betydning for drivverket. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S3 har vel en "svaket" i bakhjulsopphenget, som oppstår ved mye senk og breie hjul, så dette må du være obs på

 

Dette trenger trådstarter ikke å tenke på, for han har faceliften, og i faceliften var dette problemet utbedret, kun prefacelift man må være obs på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.