Utbygging av webasto kjørevarmer til parkeringsvarmer VW T5

Anbefalte innlegg

Jeg driver å skal bygge ut min Webasto kjørevarmer til parkeringsvarmer med T100 fjernkontroll.

Jeg har ett kit for dette kjøpt i Tyskland, og trodde jeg var såpass oppegående i tysk at det skulle gå greit.. men må nok bare bite i det sure eplet og innse at jeg trenger hjelp.

Er det noen som har en monteringsanvisning på Norsk eller Engelsk ?

Er kun selve kabelnettet med ledninger under setet og til varmeapp jeg er usikker på, fjernkontrollen har jeg norsk veiledning til.

Bilen har vanlig varmeapp og AC

Mvh.

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan høre med KCL.. De dreiv med webasto før men..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Hellanor som har tatt over webasto men det settene som ble solgt av KCL følgte det også tysk monteringsanvisning. Men kan høre med hellanor om det har kommet på norsk. Men da må jeg hvite om det er klima/manuel ac på bilen og årsmod :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manuell ac 08 modell reg sent 07 :) 2.5 tdi 4motion

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manuell ac 08 modell reg sent 07 :) 2.5 tdi 4motion

Fins bare på Tysk til den bilen desverre men hvis du kan ta bilde av ledningsnettet og sende det til meg kan jeg skrive forklaring på hver enkelt ledning hvor dem skal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ett bilde av nettet, med mine kommentarer... trykk på bildet for stor versjon

webastonett.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X1-På kontakten bak på betjening av vifte hastighet skal du klippe den svart ledning med blåstripe. Svart og rød kabel skal kobles opp mot det klipte ledningen, rød på bilen el-nett og svart på bryterpanel siden.

X2-Skal dirrekte til jord på bilen karrosseri

X3-Skal dirrekte på + polen

x4-Gul ledning skal trekkes gjennom sammen med bilen ledninger i gjennomføeing under førerstol. Du må skru ned plastdeksler under bilen rett under førersete og løsne på webasto varmern for å komme til 6-pins kontakt som sitter oppå varmern der skal eksisterende ledning på pin 1 fjernes også skal gul ledning kobles inn der istedet.

X5-er da til ur

For håpe dette er godt nok forklart ;)

webastonett2.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikrings boksen plasserer du inn under dashbordet litt under der lysbryteren står men strek ferdig alle ledninger før du fester denne da ledningene kan bli for korte hvis sikringsboksen sitter på feil sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk !!!

eneste spørsmål: Ved X4 ligger det en sort ledning sammen med den gule, hvor skal den kobles ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

149 euro, det var billig. jeg kan bare opplyse om at møller tar 13000,- for den jobben inkl. deler såklart, for det fikk jeg gjort med min, men selv de sleit med å få det til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skal jeg fikse på min å :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk !!!

eneste spørsmål: Ved X4 ligger det en sort ledning sammen med den gule, hvor skal den kobles ?

Barehyggelig det:)

Ja den svarte skal kobles til sirkulasjons pumpa for vann som sitter på webasto enheten. Klipp signal ledningen inn på pumpa også lodder du inn den svarte istedet:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurte på å gjøre det samme på min. Fikk du dette til å virke? Har hørt noe om at T100 ikke er kompatibel med canbus. Koplet du med varmeapparat bak?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne. Noen som har fått dette til å fungere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer som bare det :)

Jeg kjøpte ett sett med bare uret, og der kan du velge om webastoen skal slå seg på eller om du bare vil at viften skal starte :) Fint å ha på sommeren for å lufte bilen litt.

Det vaskeligste var å få løstnet på webastoen for å komme til på toppen, der den gule kabelen skal inn.

til sammen brukte jeg vel 4 timer på monteringen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du mener dette vil fungere på min Passat med thermo top c?

Er litt usikker på om det er sirk.pumpe montert, eller ikke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du får tak i ledningsett til din Passat 3C burde dette fungere ja :) men ser på Memo-Tec sin side at de ikke har det til din bil :(

Om du ikke har sirk.pumpe er ikke dette noe vanskelig å ettermontere heller :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal koble på vcds når jeg kommer hjem, og se om jeg får kjørt noe sirk.pumpe.

Men, på en annen side.. Må man ha sirk.pumpe? Vil ikke det varme vannet stige, og dermet presse nytt kaldt vann inn i varmeren? Slik at man naturlig vil få litt omløp av vann?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mistenker du burde ha sirkulasjonspumpe...skal vel varme vann i motor og radiator?..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten sirk.pumpe må du nok kjøre webastoen hele natten for å få litt effekt av det. Webastoen kutter også når den når rundt 90grader.

Sirk pumpe er å anbefale, da får du varm motor, isfrie ruter og varm kupe til du skal kjøre ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, skjønner at sirk.pumpe er å anbefale.

Men, webastoen står veldig lavt, og er blandt de laveste punktene i systemet. Ser derfor for meg at man vil få ganske naturlig sirkulasjon av vann, pga. at vannet som er varmere vil søke "oppover" i systemet, og derfor presse nytt kaldt vann inn i webasto.

Mulig jeg tar skammelig feil, og at dette ikke virker i praksis.

Skal prøve å tvangskjøre webasto fra vcds i kveld, uten at bilen går. Da får vi se hvordan min teori funker. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fungerer kanskje på en motorvarmer på 350-400w, men neppe på en dieselbrenner på x antall KW desverre..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.